Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bejja92

Fästa spöhållare

Rekommendera Poster

Godmorgon!

 

Hur borrar och skruvar man lämpligast i en båt? Gäller en HR 460 fishing 

 

Gissar på glasfiber? :)

 

borra i samma storlek som skruven?

 

rostfri skruv? Men vad för skruv? 

 

täta med sikaflex har jag hört ska vara bra. 

 

har aldrig gjort det själv förut så lite tips mottages gärna :)

 

ha en fin dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

I glasfiber använder jag träskruv för montering av lättare saker. Glasfiber är hårdare än trä, så du måste förborra, jag brukar borra med samma dimension som skruvens kropp har. (Måttet mellan gula pilarna) Är det bara ett par millimeter tjock glasfiber jag ska montera i väljer jag att borra något mindre hål. Se till att använda rostfria skruvar A4, de är syrafasta. Rostfri A2 kommer att ge rostrinningar på båten. Jag monterar alltid skruvar med PZD eller Torx-skalle, aldrig skruvar med rakt spår. Behöver skruvförbandet tätas gör jag det med Sikaflex 221.

8ECA228B-A74D-427F-B4DB-E9CB31D1E02A.jpeg

Redigerad av Gripen72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Gripen72:

Hej!

I glasfiber använder jag träskruv för montering av lättare saker. Glasfiber är hårdare än trä, så du måste förborra, jag brukar borra med samma dimension som skruvens kropp har. (Måttet mellan gula pilarna) Är det bara ett par millimeter tjock glasfiber jag ska montera i väljer jag att borra något mindre hål. Se till att använda rostfria skruvar A4, de är syrafasta. Rostfri A2 kommer att ge rostrinningar på båten. Jag monterar alltid skruvar med PZD eller Torx-skalle, aldrig skruvar med rakt spår. Behöver skruvförbandet tätas gör jag det med Sikaflex 221.

8ECA228B-A74D-427F-B4DB-E9CB31D1E02A.jpeg

Förborrar man bara en bit in så det går lätt att dra i skruven? :) vilket fantastiskt svar, precis vad jag önskade. Tusen tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar borra hela skruvens längd, det går så väldigt trögt att montera annars, risken är att skruven går av. Lycka till med montaget👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en HR435 tidigare och på den monterade jag spöhållarna på grabbräckena som medföljde båten från fabrik.

Kanske kan vara ett alternativ istället för att borra i båten? 

finns spöhållare för olika rördimensioner. 

Redigerad av martinke
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev martinke:

Jag hade en HR435 tidigare och på den monterade jag spöhållarna på grabbräckena som medföljde båten från fabrik.

Kanske kan vara ett alternativ istället för att borra i båten? 

finns spöhållare för olika rördimensioner. 

Generellt skall man borra så få hål som möjligt i en båt. Förr eller senare ger borrade hål upphov till läckage. Så om du har grabbräcken på båten rekommenderar jag dig istället att satsa på spöhållare med klämfäste för dessa grabbräcken. Då kan du dessutom flytta spöhållarna vid behov eller om du kommer på att den platsen du först valde inte var så optimal.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Bejja92:

Godmorgon!

 

Hur borrar och skruvar man lämpligast i en båt? Gäller en HR 460 fishing 

 

Gissar på glasfiber? :)

 

borra i samma storlek som skruven?

 

rostfri skruv? Men vad för skruv? 

 

täta med sikaflex har jag hört ska vara bra. 

 

har aldrig gjort det själv förut så lite tips mottages gärna :)

 

ha en fin dag!

Det kan också vara bra att borra bort topcoaten med ett borr som har samma diameter som skruven. Då slipper du få sprickor i ytskiktet. 
Det räcker att borra bort 0.5mm djupt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev anuba:

Det kan också vara bra att borra bort topcoaten med ett borr som har samma diameter som skruven. Då slipper du få sprickor i ytskiktet. 
Det räcker att borra bort 0.5mm djupt. 

Försänka med ett bättre ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev anuba:

Det kan också vara bra att borra bort topcoaten med ett borr som har samma diameter som skruven. Då slipper du få sprickor i ytskiktet. 
Det räcker att borra bort 0.5mm djupt. 

Ursäkta min okunnighet, vad är topcoat och gelcoat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Bejja92:

Ursäkta min okunnighet, vad är topcoat och gelcoat? 

Gelcoat är det yttersta blanka lagret på båten. 
Topcoat brukar vara färgen som insidan kan vara målad med, måhända har ordet andra betydelser också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Det kan också vara bra att borra bort topcoaten med ett borr som har samma diameter som skruven. Då slipper du få sprickor i ytskiktet. 
Det räcker att borra bort 0.5mm djupt. 

Håller med, det är snarare regel än undantag att gelcoaten spricker upp och ger fula sår om man bara borrar som skruvens "kropp". Om man inte har möjlighet att göra en vettig försänkning kan man klara sig om man skruvar väldigt försiktigt, lite i taget och backar tillbaka och så lite i taget igen osv. Gärna ha på nån smörja på skruven också.

Annars är väl alltid genomgående skruv med bricka o mutter på baksidan att rekommendera om man kommer åt. Trä- eller plåtskruv brukar med tiden lossna om det är någon belastning inblandad. Men det beror väl kanske mest på hur stora fiskar du får?

För gädda över 8 kg brukar man rekommendera 3 x M6 A4 genomgående skruv med planbricka och nylockmutter....😎

För mört duger det med kamspik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bejja92:

Ursäkta min okunnighet, vad är topcoat och gelcoat? 

Topcoat är gelcoat utblandad med några procent paraffin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir även starkt om man borrar och gängar i plasten och skruvar med maskingängad skruv. Men ännu starkare om man kan komma dit med bricka och mutter. 

Jag hade två grabbräcken som satt mig ovetandes skruvade så i plasten utan problem. Hävde mig i många år från kanoten upp på skarndäck med hjälp av dom. Upptäckte detta när jag lossade innertaket av annan anledning. Satte dit muttrar för säkerhets skull.😁

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Kane:

Försänka med ett bättre ord.

Det kan man också göra. Man jag gör inte det. Jag tycker det blir för koniskt och kan lämna kvar för mycket topcoat.
Med ett lite lite större borr blir ett mer cylindriskt uttag istället för koniskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Zwen:

Om man inte har möjlighet att göra en vettig försänkning kan man klara sig om man skruvar väldigt försiktigt, lite i taget och backar tillbaka och så lite i taget igen osv. Gärna ha på nån smörja på skruven också.

 

 

Att upprepade gånger dra till och backa skruven gör jag aldrig, det är hög risk att skruven utmattas och går av, och har man fått plats med maskin för att förborra så borde det finnas plats att försänka också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Gelcoat är det yttersta blanka lagret på båten. 
Topcoat brukar vara färgen som insidan kan vara målad med, måhända har ordet andra betydelser också.

Det är till och med så här komplicerat. All plast i båten är gelcoat. Också kallat polyester. På utsidan har man färgat gelcoat och i glasfibermattorna har man oftast ofärgat gelcoat.
Topcoat är gelcoat med parafinolja i som gör att man får en torr yta. Utan oljan så blir härdad gelcoat klibbig.

När man tillverkar en båt mot en yttre form så börjar men med några lagar färgad gelcoat utan olja för då härdar gelcoaten mot formen och blir inte klibbig. När man sedan lägger sista lagret färgad gelcoat inuti båten så lägger man topcoat, som Georg:Ohm skriver.
Men om du skulle behöva laga utsidan av båten läggar bör man blanda topcoatspackel. Annars blir det klibbigt.
Därför säljs det färgat topcoatspacket för det. 
Därför kan man lite felaktigt kalla gelcoaten på utsidan för topcoat.

Det är ungefär lika fel som som att kalla gångbordet för skarndäck. Men alla vet oftast vad man menar. :)
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev anuba:

Det är till och med så här komplicerat. All plast i båten är gelcoat. Också kallat polyester. På utsidan har man färgat gelcoat och i glasfibermattorna har man oftast ofärgat gelcoat.

 

Nä, det stämmer inte. Gelcoat är polyester med färgpigment och andra tillsatser som gör att den klarar solljus etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gripen72:

Nä, det stämmer inte. Gelcoat är polyester med färgpigment och andra tillsatser som gör att den klarar solljus etc.

Det är inte så jag har fattat det när man lyssnar på den här killen,
Han anser att det finns tre grundfärger på gelcoat, vitt, svart och färglös. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det anta mig att det råder en viss begreppsförvirring om vad de olika skikten i den glasfiberarmerade plasten egentligen heter.

Men hur som helst skall man helst inte borra några hål alls, men det blir ju omöjligt då det finns många beslag och andra saker som man måsta ha på sin båt, inte mist spöhållare. 
 

Borra så få hål som möjligt enligt rådet i tidigare i denna tråden, försök att undvika att dra skruvarna med skruvdragare eftersom det är lätt att antingen dra sönder skruven eller göra skruvhålet för stort. 
Tryck ned ordentligt med marintätningsmedel i skruvhålet och under i detta fallet spöhållarens fläns. Först när tätmassa härdat skär man bort överflödet med rakblad eller brytbladskniv. 
Ja innan man anbringar tätmassa måste man ju tvätta bort vax och annat med aceton. Man kan skydda omkringliggande områden med maskeringstejp, där man inte vill ha tätmassan alltså.

Sikaflex anses ju vara den bästa marintätningsmassan, men BASF har en produkt som är nog så bra, och jag har med gott resultat även använt Biltemas marintätningsmassa som funkar bra.

 

Engångshandskar och en rulle med hushållspapper är ju bra att ha till hands, det blir alltid så himla kladdigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev anuba:

Det är inte så jag har fattat det när man lyssnar på den här killen,
Han anser att det finns tre grundfärger på gelcoat, vitt, svart och färglös. 

Det där är en mycket trevlig och informativ Youtube-kanal.

Detta avsnitt handlar om hur man blandar till gelcoat till önskad kulör, och jag säger inte emot att det finns 3 olika gelcoatbaser för att uppnå rätt resultat. Men faktum kvarstår, gelcoat är polyester med pigment och andra tillsatser som gör att den klarar UV-strålning och andra påfrestningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...