Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Marinermannen

Mariner 6hk går dåligt på höga varv

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Mariner 6 hk från 89

som inte vill gå på höga varv. 
Först när jag köpte den tänkte jag att den värmenöp då strålen inte var så stark som på de nya motorer jag är van vid.

Nu har jag bytt pumphus och impeller samt blåst kylkanalerna så det torde inte vara problemet. 
Det satt fel stift så dessa har jag bytt.

Förgasaren är rengjord och väggen från tanken och upp till fuggen är kollad att det flödar och inte tar tjuvluft.

Komp är lika på båda cylindrar, 6,9 psi.

Vet inte vad som ska vara men det känns inte helt tokigt.

Har fått som tips att renovera förgasaren eftersom det ska vara ett känt fel på dessa Mercury/Mariner men jag tyckte packningar och membran såg fräsch ut så det är säkert bytt någon gång nyligen.

Jag kan inte komma på att det kan vara något annat än tändningsfel eller dåligt komp i vevhuset.

Jag har gnista men jag vet ju inte om det är bra nog att gnista under komp eller om den tänder rätt. 
Bör jag trots allt renovera förgasaren först? 
Startar lätt och går bra på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några saker att kolla:
- tändningens timing: om den är felinställd för höga varvtal blir det tokigt där
- bränsletillförseln: dåligt membran (trots allt), eller luftläcka vid membranet eller i närheten av pumpen
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt kompressionen rätt?

Eller menade du 6,9 Bar?

Skall du mäta i Psi, bör du ju få minst 80, gärna 100.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev raol:

Några saker att kolla:
- tändningens timing: om den är felinställd för höga varvtal blir det tokigt där
- bränsletillförseln: dåligt membran (trots allt), eller luftläcka vid membranet eller i närheten av pumpen
 

Ja det kanske är strul i förgasaren trots allt. Dock surt att renovera den för en femhundring om så inte är fallet...

Men är felinställd tändning troligare än problem med cdi tex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Wingan:

Har du mätt kompressionen rätt?

Eller menade du 6,9 Bar?

Skall du mäta i Psi, bör du ju få minst 80, gärna 100.

 

 

Sorry, menade bar..

Kan inte hitta någonstans vad dom hör motorerna ska ligga på men 7 bar torde vara runt 100 psi väl?

Redigerad av Marinermannen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Marinermannen:

Ja det kanske är strul i förgasaren trots allt. Dock surt att renovera den för en femhundring om så inte är fallet...

Men är felinställd tändning troligare än problem med cdi tex?


Beskriv mer hur motorn uppför sig. Är det tvärstopp så den inte ens når högre varv, eller börjar den gå dålig/ojämnt/hacka på högre varv? Börjar det direkt på höga varv eller tar det några/många sekunder? Blir det under belastning eller utan växeln i, eller båda? Försvinner eller minskar problemet om du pumpar med blåsan under tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:


Beskriv mer hur motorn uppför sig. Är det tvärstopp så den inte ens når högre varv, eller börjar den gå dålig/ojämnt/hacka på högre varv? Börjar det direkt på höga varv eller tar det några/många sekunder? Blir det under belastning eller utan växeln i, eller båda? Försvinner eller minskar problemet om du pumpar med blåsan under tiden?

Går jämt och fint men varvar inte ur.

Direkt från start, dvs både kall och varm.

Ingen skillnad om jag pumpar blåsan, den är stenhård.Tycker nig dock kunna uppfatta en liten och kort förändring i varvtalet genom att justera på ställskruven/choken vid pådragen  men den är så lite  så knappt märkbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skruvade gamla volvos för länge sedan vred man fördelaren för att hitta rätt tändläge. Stod den fel varvade inte motorn, ofta med misständning som följd dock. Hur funkar det med brytarlösa system och cdi? Vet inte vad som skulle ha kunnat förorsaka tändfel men skulle det kunna vara det? Vet att förra ägaren hade motorn inne på service för att den inte startade och då visade det sig vara dödarknappen i handtaget. 
Men om det är något sådant som spökar borde väl inte ge dom här problemen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spruta in lite bensin i förgasaren under fullgas. Svarar motorn med effektökning, så har du soppbrist. Om du kolla under kåpan bör du finna att gasreglaget inte primärt påverkar gasspjället utan en platta under svänghjulet. Plattans rörelse påverkar en kam som i sin tur påverkar gasspjället. Det finns varianter på detta, men så här brukar det funka. Kolla att detta rör sig som det skall. Notera att tändförställningen skall nå sitt max innan spjället öppnat helt och att spjället oftast är helt stängt vid tomgång, det finns istället bypass hål i spjället som ger konstant tillförsel av luft när spjället är stängt, mängden bränsle styrs av blandningsskruven och varvet ställs med tändförställningen.

 

Med din felbeskrivning,  motorn går jämt men svarar inte på ökad gas är felet sannolikt på bränslesidan och detta kan du konstatera med det enkla testet ovan. 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev guestsson:

Spruta in lite bensin i förgasaren under fullgas. Svarar motorn med effektökning, så har du soppbrist. Om du kolla under kåpan bör du finna att gasreglaget inte primärt påverkar gasspjället utan en platta under svänghjulet. Plattans rörelse påverkar en kam som i sin tur påverkar gasspjället. Det finns varianter på detta, men så här brukar det funka. Kolla att detta rör sig som det skall. Notera att tändförställningen skall nå sitt max innan spjället öppnat helt och att spjället oftast är helt stängt vid tomgång, det finns istället bypass hål i spjället som ger konstant tillförsel av luft när spjället är stängt, mängden bränsle styrs av blandningsskruven och varvet ställs med tändförställningen.

 

Med din felbeskrivning,  motorn går jämt men svarar inte på ökad gas är felet sannolikt på bränslesidan och detta kan du konstatera med det enkla testet ovan. 

Strålande, tack för input! Jag ska testa och se om det kan vara det som är felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-04 vid 09:49 skrev Marinermannen:

Strålande, tack för input! Jag ska testa och se om det kan vara det som är felet.

Jag antar att motorn sitter på båten och att du inte kommer upp i samma hastighet som vanligt!? Eftersom motorn fortfarande går jämnt och fint så skulle jag gissa att dina problem beror på påväxt på båten snarare än fel på motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-06 vid 15:19 skrev Craycoat:

Jag antar att motorn sitter på båten och att du inte kommer upp i samma hastighet som vanligt!? Eftersom motorn fortfarande går jämnt och fint så skulle jag gissa att dina problem beror på påväxt på båten snarare än fel på motorn.

Båten ligger på trailer så det är inte det som är felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-09 vid 18:09 skrev Marinermannen:

Med växel ilagd, sitter en gasspärr på friläge.

Provkör du i vattentunna och växel i. I så fall kan du nog inte förvänta dig att motorn ska orka komma upp i maxvarv heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-09 vid 18:09 skrev Marinermannen:

Med växel ilagd, sitter en gasspärr på friläge.

Just det, därför ställde jag frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Marinermannen:

Har provkört motorn i sjön.

Så om jag summerar situationen korrekt så har du provkört motorn i sjön, med båten på trailer och med framväxeln i!? Om detta är fallet så är det inte konstigt att den inte orkar varva upp. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Craycoat:

Så om jag summerar situationen korrekt så har du provkört motorn i sjön, med båten på trailer och med framväxeln i!? Om detta är fallet så är det inte konstigt att den inte orkar varva upp. 

Vad är problemet, vill du inte förstå eller tramsar du bara?

Båten ligger på trailer och sjösätts vid provkörning. Ska jag rita en bild åt dig så att du förstår hur det fungerar? 

Redigerad av Marinermannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Marinermannen:

Vad är problemet, vill du inte förstå eller tramsar du bara?

Båten ligger på trailer och sjösätts vid provkörning. Ska jag rita en bild åt dig så att du förstår hur det fungerar? 

Det är du som är riktigt dålig på att beskriva omständigheterna. Att du sjösätter båten är ny info.

 

Provkörning med båten på trailer och motorn i tunna är ganska vanligt. Provkörning med motorn kvar på trailer och motorn i sjön förkommer också t.ex. vid tomgångsjustering.

 

Om du anser dig ha rätt att dumförklara dem som försöker hjälpa dig så tycker jag du kan vända dig någon annanstans.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Marinermannen:

Vad är problemet, vill du inte förstå eller tramsar du bara?

Båten ligger på trailer och sjösätts vid provkörning. Ska jag rita en bild åt dig så att du förstår hur det fungerar? 

Det var som sagt otydligt hur provkörningen gick till. Jag misstolkade din mening att båten ligger på trailer, men inte för att tramsa. Anledningen till att jag frågar är att de allra flesta som upplever att deras motorer tappar ork på hösten inte förstår att motorvarvet är direkt kopplat till hastigheten som båten har i vattnet. Om det har tillkommit havstulpaner eller dylikt under säsongen så påverkas både fart och varvtal m.a.o.  Samma sak gäller om man provkör motorn i tunna eller med båten sittandes på trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Det är du som är riktigt dålig på att beskriva omständigheterna. Att du sjösätter båten är ny info.

 

Provkörning med båten på trailer och motorn i tunna är ganska vanligt. Provkörning med motorn kvar på trailer och motorn i sjön förkommer också t.ex. vid tomgångsjustering.

 

Om du anser dig ha rätt att dumförklara dem som försöker hjälpa dig så tycker jag du kan vända dig någon annanstans.

Om du tittar högre upp så ser du att jag svarat att motorn provkörts i sjön, ytterligare lite högre upp att den provkörts med växeln i. Jag vet inte hur det skulle kunna misstolkas......

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...