Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Fiskern

Drev; Satt i SAE 80W-90 ist för SAE90

Rekommendera Poster

Hejsan Hejsan. Vänder mig hit om råd.

 

Motor: Yamaha F50

 

Jag fyllde idag mitt drev med Quicksilver Premium (ej high performance) som är SAE 80W-90, och när jag nu dubbelkollar i efterhand ser jag att det ska vara SAE 90 endast, enligt boken. Det jag satt i är dock GL-4 spec, och det ska vara korrekt. 

 

Bör jag tömma och köpa en olja som är SAE-90 GL-4 (typ Yamalube) eller är den som jag satt i minst lika bra att köra på?

 

Försökt googla men blev bara mer förvirrad av det...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

80W 90.

80w står för viskositet under kalla förhållande (vinter).

90 står för viskositet normala förhållande.

Så har jag blivit lärd att det är för motorolja.

 Bör vara samma koncept för transmissionsolja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev FIATX19:

80W 90.

80w står för viskositet under kalla förhållande (vinter).

90 står för viskositet normala förhållande.

Så har jag blivit lärd att det är för motorolja.

 Bör vara samma koncept för transmissionsolja. 

Jo jag tänkte på det också. Så det betyder isåfall att en SAE90 är viskositet 90 både varm som kall. Är det dåligt för drevet om det blir viskositet 80 i kalla förhållanden då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viskositeterna 90W respektive 90 mät enligt två skilda skalor och skalorna för transmissionsoljor som denna är helt andra än för motoroljor. En 90 GL4 motsvarar kanske en 40 motorolja. Annars vore en olja som inte alls förändrar sin viskositet med temperaturen något att drömma om och 80W 90 är mindre tjock kall än en rak (single grade) 90. Den du har i nu  funkar säkert utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev guestsson:

Viskositeterna 90W respektive 90 mät enligt två skilda skalor och skalorna för transmissionsoljor som denna är helt andra än för motoroljor. En 90 GL4 motsvarar kanske en 40 motorolja. Annars vore en olja som inte alls förändrar sin viskositet med temperaturen något att drömma om och 80W 90 är mindre tjock kall än en rak (single grade) 90. Den du har i nu  funkar säkert utmärkt.

Okej. Tack. En 40 motorolja är dock som vatten i jämförelse enligt min erfarenhet... Både SAE90 och 80W-90 är rejält tjockt vid +4 grader. Som snor var det. Både det som kom ut och det jag satte i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Fiskern:

Okej. Tack. En 40 motorolja är dock som vatten i jämförelse enligt min erfarenhet... Både SAE90 och 80W-90 är rejält tjockt vid +4 grader. Som snor var det. Både det som kom ut och det jag satte

Jämförelsen skall göras vid 100 C. Multigrade motoroljor innehåller tillsatser (Viscosity Index Improvers) som gör att viskositetsförändringen om man sänker temperaturen blir betydligt mindre. Dessa VII klarar inte miljön i en kuggväxel. Det rekommenderas ibland motoroljor i växellådor, men då är nog kuggtrycken låga och man bör hålla sig ifrån multigrademotoroljor.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev guestsson:

Jämförelsen skall göras vid 100 C. Multigrade motoroljor innehåller tillsatser (Viscosity Index Improvers) som gör att viskositetsförändringen om man sänker temperaturen blir betydligt mindre. Dessa VII klarar inte miljön i en kuggväxel. Det rekommenderas ibland motoroljor i växellådor, men då är nog kuggtrycken låga och man bör hålla sig ifrån multigrademotoroljor.

 

Aha då är jag med. Så enda skillnaden med mitt "misstag" med 80w90 är att den är något mer lättflytande kall än sae90? Kanske inte värt köpa ny olja och tömma igen då. Quicksilver premium verkar vara en ganska populär olja att använda också. 

 

Motorolja kör jag i andra båtens ZF växellåda, enligt tillverkarens rekommendation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-03 vid 22:42 skrev Fiskern:

Aha då är jag med. Så enda skillnaden med mitt "misstag" med 80w90 är att den är något mer lättflytande kall än sae90? Kanske inte värt köpa ny olja och tömma igen då. Quicksilver premium verkar vara en ganska populär olja att använda också. 

 

Motorolja kör jag i andra båtens ZF växellåda, enligt tillverkarens rekommendation.

Tycker du ska sitta ner i båten, och lägga de pengarna på något du tycker om (snus).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro inte på angivna värden på förpackningarna tex kan en 80-90 ha upp till 4 gånger trögare flytbarhet än en annan 80-90 vid 40 grader. Att använda 100 grader som ofta görs i jämförelse är inte mycket lönt i vatten eller i vxllådor som ändå går kallt och aldrig uppnår den tempen. Moderna oljor har en tendens till höga värden även kalla vissa moderna gl-4 oljor synkar inte alls i växelådor trots att de säljs som högkvalitativa växellådsoljor men då kräver 5-6 mil innan de uppnår rätt flytbarhet för att synka, detta påverkar självklart även driftkostnaden.  

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...