Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Blillpers

Vilken båt ska jag köpa?

Rekommendera Poster

Hej! Ny är, ska presentera mig lite snabbt. Jag har seglat sen barnsben och i sommar var första gången på 15 år då jag inte kom ut på sjön en enda gång, då jag sålt min Triss och inte kunnat segla med farsan pga Covid (han är riskgrupp). Jag har som sagt seglat i nästan 15 år, började på seglarskola i 8-årsåldern och sen var jag fast. Optimist, E-jolle, Laser och C55 har det blivit, samt min Triss som jag tyvärr aldrig han segla så mycket då jag flyttade iväg för jobb, men är nu hemma igen. Har dessutom varit ute med farsan på västkusten i hans Allegro 27 de flesta somrarna.

 

Till nästa sommar har jag bestämt att skaffa en egen båt för att inte hamna i samma sits som i år. Jag kommer att ha båten i Orsasjön, 2 låga broar och en kraftledning ligger mellan mig och Siljan. Önskelistan är därmed följande:

 

  • Mast som är hyfsat enkel att fälla själv.
  • Runt 20 fot
  • 2 personer ska kunna sova hyfsat bekvämt 
  • Någorlunda välseglande (jag har alltid gillat C55, som referens)
  • Ska gå att sjösätta med trailer på ramp
  • Budget helst under 20 men kanske upp till 30

 

Kikat lite på Ockelbo 19, men bomba gärna på med förslag!

 

Hälsningar Björn 

Redigerad av Blillpers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-03 vid 20:35 skrev Blillpers:

Kikat lite på Ockelbo 19, men bomba gärna på med förslag!

Titta på Albin 57. Jag har inte seglat någon själv men tycker den verkar trevlig. Det finns några här på forumet som har/har haft en sådan.

Trailerbar med sänkköl och masten verkar inte vara allt för bökigt att sätta upp och ta ner.

 

Mycket info finns här: http://albin57.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns lite olika Campus-modeller, men jag är tveksam om du får tag på en sådan för de pengarna du nämner här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohlson 22 har alltid varit känd för att segla bra och vara en överhuvudtaget bra båt för sin storlek.

Även Hydran har fått en del bra kritik genom åren. Kolla i senaste numret av PB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Blillpers:

Tack för svar, jag ska kika lite mer på de båtarna ni nämnt.

Såg nu att det finns en Campus i Gävle med trailer på Blocket som ryms inom din budget. Fördelen med den typen av båtar (sänkköl etc) är att de oftast har enkla system för av/påriggning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Albin 57 jag kommer att sälja till våren, och det är min båt på bilden.

Med originaltrailer som är bromsad och registrerad. Fyra mycket bra segel, (stor, genua, fock, stormfock). En 4 hk Johnson 4-takt från 2002 som kanske har gått 20 timmar eller nåt liknande.

Finns det intresse så kan vi gå vidare genom ett pm.

D69A9266-4EF3-4F44-B369-A616D6F195D9.jpeg
 

Jag har under senaste båtbytena bytt ner mig i storlek och seglar numera en liten trimaran på 4,5 meters längd och 3,2 bred som jag har på ett ombyggt husvagnschassie.

A808E8A0-52E3-417B-AF7D-9F841CC7BA55.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige finns det få alternativ som stämmer med dina önskemål. Men eftersom båten kan förflyttas med trailer så vill jag föreslå ett tyskt alternativ. Tveksamt om den ryms inom budget, beror på prutmån.

Screenshot_20201107-115454_Google.jpg.771055b138ff91e1cd612ec03790c0a1.jpg

Detta är en Neptun 22 som har en liten köl med centerboard (trailbar). En del av rufftaket går att höja upp när man inte seglar vilket ger utmärkt ståhöjd i båten. Den har även en motorbrunn vilket underlättar manövrar för motor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peka67:

Detta är en Neptun 22

Den var inte dum! Dragspelstak ala vw-buss var smart. Inte jättevackert men praktiskt.

 

Screenshot_20201108-013445_5763.thumb.png.0da700c0f61f187983bafca49768fac7.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nära att köpa en Neptunu 22 för många år sedan. De jag sett har varit relativt billiga. Särskilt om man betänker den smarta planlösningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Jag var nära att köpa en Neptunu 22 för många år sedan. De jag sett har varit relativt billiga. Särskilt om man betänker den smarta planlösningen.

Du har rätt Dava, det finns en del billiga exemplar. Troligtvis beror det på att Neptun 22 tillverkades under rätt många år. Inbillar mig också att priset är lägre i Sverige och Danmark (om man hittar någon).

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Guy22 den var toppen.

Men sluttande däcksytor var jobbigt att gå på när det ligger tampar på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Vi hade en Guy22 den var toppen.

Men sluttande däcksytor var jobbigt att gå på när det ligger tampar på dem.

Guy22 är ju en välseglande båt. Riktigt är ju kritiken visavi de sluttande däcksytorna men utan dem skulle Guy inte ha kunnat uppnå storleksklassens bästa innerutrymmen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Becker 22 heter den båt som var min första kölbåt, inhandlades för ganska exakt 40 år sedan.

Den var rymlig och luftig inuti för sin storlek och kändes alltid trygg att vara ute med.

Som seglare var den dock inte helt lyckad i mitt tycke. Upplevde den som trög och stampig i bidevind. Förmodligen beroende på den ganska bulliga och platta skrovformen.

 

Bortsett från kryss-egenskaperna tyckte jag dock det var en mycket trevlig båt för storleken och hade den i 6-7 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade en tysk som hade en jollenkreuzer i trä vilken verkar vara en trevlig liten båt med centerbord.
Finns i några olika storlekar och det finns både äldre och nyare design, både i trä och plast.
Hittat följande länkar: 
https://www.facebook.com/pboot.de/
https://www.p-boot.de/das-p-boot/p-boot-ein-portraet
https://www.20er-jollenkreuzer.org
https://www.fricke-dannhus.de/category/jollenkreuzer.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sen ägde jag en Albin 57,skulle jag köpa en liten båt igen skulle jag köpa en likadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...