Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gundj

För er som skall stabilisera bensinen

Rekommendera Poster

42 minuter sedan skrev Gundj:

 

Intressant test!

 

Har kört med STA-BIL i alla år, även för vinterförvaring. Men jag tankar 99% av gångerna med 98 oktan från dunk (gillar inte sjömackspriser).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev patrikflink:

Intressant test!

 

Har kört med STA-BIL i alla år, även för vinterförvaring. Men jag tankar 99% av gångerna med 98 oktan från dunk (gillar inte sjömackspriser).

98 oktan innehåller i de allra flesta fall lika mycket etanol som 95 oktan så om det är anledningen så slänger du pengarna i sjön.

Jag ringde runt till alla bensinbolagen för jag vill ha etanolfritt i motorcyklarna och det visade sig vara en röra utan dess like.

Etanolfritt får du hos Gulf Racing Fuel 29:- / L.

Aspen har racing fuel också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Gundj:

98 oktan innehåller i de allra flesta fall lika mycket etanol som 95 oktan så om det är anledningen så slänger du pengarna i sjön.

Jag ringde runt till alla bensinbolagen för jag vill ha etanolfritt i motorcyklarna och det visade sig vara en röra utan dess like.

Etanolfritt får du hos Gulf Racing Fuel 29:- / L.

Aspen har racing fuel också.

Finns det något bevis på etanol innehåll?

Har vänner som jobbar på Statoil (inte bensinstationer) samt Nynäs Oil som säger annat. 95 oktan har mer etanol än 98 enligt dom.

Självklart så finns det andra alternativ som Gulf, Aspen, V-Power osv. som är befriade från detta skit.

 

Har alltid kört med så hög oktanhalt i alla mina fordon då detta ger mindre spikningar och jag har märkt skillnader på mina trimmade motorer vid bänkning.

 

 

@Baxlaget kör väl bensin och olja? Han borde veta lite mera.

 

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Gundj:

98 oktan innehåller i de allra flesta fall lika mycket etanol som 95 oktan så om det är anledningen så slänger du pengarna i sjön.

Men 95-oktanig bensin har inblandning av fem procent etanol som har lägre energivärde och som skulle kunna ge en lite högre förbrukning än den oblandade 98-oktaniga bensinen. Skillnaden är dock försvinnande liten, kanske någon procent.

Saxat från denna sida:

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-95-eller-98-oktan

 

Shell sålde 99 oktan under V-Powermärket, tidigare, men i Sverige idag är det bara 98 oktan och har 5% etanolinblandning.

Saxat från denna sida:

https://absolutman.wordpress.com/2011/10/04/myter-om-oktan-och-bensin/

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju roa dig med att läsa de datablad som alla bensinleverantörerna har på sina sidor.

Och så visar du mig en där det inte står att 98 oktan innehåller upp till 5% etanol.

Ingen skulle vara gladare än jag om det finns på en mack nära mig.

Men svaren vid min rundringning var nedslående.

 

En artikel i Vi Bilägare från 2014 är ju inte aktuell alls.

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Gundj:

Och så visar du mig en där det inte står att 98 oktan innehåller upp till 5% etanol.

Jag tror nog att det blir svårt att hitta vare sig BF95 eller BF98 i ordinarie handel som inte innehåller upp till 5% etanol. Jag har försökt men inte lyckats, så jag är också idel öra om det dyker upp något stalltips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

Du kan ju roa dig med att läsa de datablad som alla bensinleverantörerna har på sina sidor.

Och så visar du mig en där det inte står att 98 oktan innehåller upp till 5% etanol.

Ingen skulle vara gladare än jag om det finns på en mack nära mig.

Men svaren vid min rundringning var nedslående.

 

En artikel i Vi Bilägare från 2014 är ju inte aktuell alls.

Tog ner datablad för milesPLUS 98, innehåller 2-3% "oftast", se bifogad bild.

Verkar som om additiv medlet dom blandar i sänker från 5% till 2-3%. 

Känns som STA-BIL som jag häller i gör samma sak.

 

Har iallafall inte haft några problem med mina tankar/förgasare under alla år. Byter filter 2-3 gånger per säsong till min 7.4 liters V8 Mercrusier med förgasare.

Låter mina utombordare (9.9+60 Hk) gå helt tomt i systemet på bränsle och självdö genom att ta bort soppaslangen varje gång dom inte körs mera för dagen.

Screenshot_20201103-230325.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...