Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
saltpeter

Att få spel - om ankarspel från Ankarsrum till Ankara

Rekommendera Poster

Hej !

 

Tänkte mig ett ankarspel i fören med kätting och 16 kg ankare till en 36 fotare. Ligger rätt ofta på svaj men ligger då med 10 kg ankare och ankorolina ( styvt band) 

 

Innan jag investerar i elektriskt spel, kätting, nytt ankare, peke, fjärrkontroll och jobbet med att installera hela härligheten vill jag få bekräftat att sjögräset är grönare om man har ett ankarspel och rejäl kätting. Med andra ord, besjung Era tekniska lösningars lov i en ankarvals och berätta hur tryggt ni sover med era styva kättingar under huvudkudden. 

 

Nåväl, även avrådan , avslöjande, fadäser och sidospår är intressant, vad ska man annars gör under den svenska Coronavintern? 

 

För övrigt har det väl aldrig tidigare diktats om detta ointressanta ämne så bryt isen och sprid er kunskap!!!

 

Lägger med en bild från en annan Contrast 36 som ide om den tekniska lösningen. 829259868_Namnlos.thumb.png.2f1bb2cb56819b75302f8888c3063ea0.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gentleman svajankrar självklart alltid bara med kätting! Och så jag.

 

Det finns förmodligen en anledning till att praktiskt taget alla långseglare normalt enbart använder kätting (undantag finns självklart). Båten seglar inte omkring runt ankaret lika mycket, enklare, mindre trasselrisk, självstuvande, jämförelsevis försumbar nötningsrisk osv. Det finns förstås en del nackdelar också: vikt, kostnad (åtminstone på kort sikt), varierande kvalitet på galven, ibland stumt, svårthanterligt utan ankarspel och säkert en del andra saker.

 

Men till fördelarna hör definitivt det du söker - trygghetskänslan.

 

Jag har svajankrat hundratals nätter med Greip och dessutom några gånger i öppen sjö och hårt väder som startbåt i diverse kappseglingar. Kan bara påminna mig att ankaret draggat en enda gång så att det varit ett potentiellt problem (och det var helt ett användarfel). Själva kättingen har aldrig varit ett bekymmer. Ankarkättingen på Greip är sen 1990 och har inga rostangrepp eller tecken på nötning. Men det finns billiga kättingar som rostar på några år - köp inte en dålig kätting, en bra håller båtens livslängd (eller i alla fall din).

 

Ett tips: använd alltid snubber, dvs en lina som avlastar ankarspelet. Det blir både tystare, säkrare och billigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta. Behövde höra lite positiva tongångar,  men som du säger - det måste va bra annars hade inte så många satsat på denna lösning. Låter som det får bli vårt nästa projekt - gillar verkligen att ligga på svaj. Har hört att andra Contrastseglare har 50 m kätting med dimension 8 mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svajankrar ofta i Svenska skärgårdar. Båtvikt 5,5 ton drygt 10,5 meter i längd (alltså rätt likt Contrast 36). Ankarvikt 12 kg och drygt 30 m 8 mm kätting. Självklart ett elektriskt ankarspel.

 

Jag har hitintills aldrig sett det som ett problem att "bara" ha 30 m kätting (kanske vid ankring runt Höga kusten men då räcker det inte ens med 50 m). Jag har ankrat på upp till 10 m djup med all kätting ute och alltid känt mig trygg.

 

Jag blev rekommenderad 25 m kätting men propsade på 30 m. De extra 5 m hade jag saknat vid många tillfällen.

 

Ankringsråd: Ankra inte på för grunt vatten. Ankarkätting fungerar bäst från ca 5-6 m djup (på grundare vatten blir kättingvikten så liten att den inte ger ryckutjämningsnytta). Vid några tillfällen när jag "tvingats" ankra på grundare vatten och det blivit väl mycket vind så har jag kopplat en extra blytyngd i kättingen och kört ut ytterligare drygt vattendjupet med kätting så tyngden nått botten o lite till.

 

Att ha 50 m  kätting vid segling i Sverige är nog oftast en extravikt av 20 m onödig kätting i ankarboxen (o det är redan vid 30 m egentligen en olämplig plats för den extravikten). Ska du ut o segla på de stora haven så blir det andra ställningstaganden till kättinglängden (ankring på öppen kust och i hårdare väder o utan möjlighet till sjölä).

 

20200903_103112.thumb.jpg.315db1b1ebb097370df1feb672cc1330.jpg

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inspirerande bild och även text Lintott! Så vill jag oxå ha det under förluckan. Två frågor, vilket ankarspel valde du och har du friväxel, dvs kan släppa ut kedjan snabbt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev saltpeter:

Tack för inspirerande bild och även text Lintott! Så vill jag oxå ha det under förluckan. Två frågor, vilket ankarspel valde du och har du friväxel, dvs kan släppa ut kedjan snabbt? 

Lewmar Pro 1000 utan frifall. Det går att släppa kättingen om jag lossar på friktionsbromsen men det har aldrig hänt....  Jag förbereder ankringen genom att öppna luckan, mata ut kätting så att ankaret hänger under rullen i ankardäverten. Sedan "parkerar" jag båten där jag vill lägga ankaret o matar ut. Tiden för att mata ut  är inte så lång att båten hinner driva iväg. Jag har fjärrkontroll så ankaret släpps inledningsvis från sittbrunn där jag har koll på ekolodet vilket djup jag lägger ankaret på. När det har landat på botten o någon extra meter kätting så går jag fram o väntar på att båten ligger på läsidan av ankaret (så att ankarkättingen inte snor in sig i ankaret). Sedan matar jag ut erforderlig kätting (jag har räkneverk som mäter utmatad kätting) innan jag fäster kättingkroken o de fasta öglorna i snubbinglinan. Sedan tillbaka ner till sittbrunn o backa fast ankaret.

 

Frifall är nog mer användbart för akterankare där man faller ankaret o kör in till land innan ankarkättingen sträcks upp. Mitt akterankare sitter i en blyad lina o där uppskattar jag frifallet.

 

På bilden kan man även se hur mycket rymligare och åtkomligare det blir i boxen om ankarspelet monteras på babordssidan. Av någon outgrundlig anledning så monteras de flesta ankarspel o ankardävertar på styrbordssidan... Min ankarbox rymmer 30 m kätting, 30 m lina på en hylla längst fram i stäven där ev vatten rinner av, 4-5 fendertar, en kort spolslang med vattenuttag (gardenakopplingen o ballofixventilen syns till hitom o till vänster om ankarspelet), stävstege, ett par korta förtöjningstampar, två 5 kg gasoltuber o så självklart en fockrulle. Å allt är åtkomligt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade till 100% kätting i ankarspelet fram. Innan hade jag 10m kätting och 30m lina. Fastän Lewmar ankarspelet skulle klara lina så trasslade sig gärna vid upptagning. När jag kollade manualen så visade det sig att lådan under var låg för lina och kätting kräver mindre fallhöjd. 
Båten ligger betydligt stabilare. Den rör sig så lite att det svårt att få den klassiska cirkeln på plottern som man fick med linan. 


Jag har 50m kätting i samma låda. 
Köpte billig kätting här,

https://www.axmarin.se/Kalibrerad-Katting-Ankarspel-8mm
För att ha koll på hur mycket kätting jag lägger ut köpte jag 50st markeringklipps här,

https://www.svb24.com/en/chain-markers.html

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att svajankra. Vi har 90 m 8 mm kätting och 15 kg Bruce i fören. Ingen dedikerad extra ankarlina, i fören. Båten är 10,8 m lång och väger 8,2 ton. Hade jag satt på ankringsprylarna själv hade jag valt en storlek större på kätting och ankare samt något kortare kätting, men nu fanns det på plats när vi köpte båten.

Vårt ankarspel är ett elektriskt Lofrans Cayman 88 med frifall.

Jag använder frifallet om det blåser mycket när jag lägger ankaret för då går det lite långsamt att låta spelet mata ut. Vid mindre vind får spelet mata ut.

Eftersom vi saknar trådlös fjärr behöver ankarspelet manövreras från fören så det blir en del "spring" fram och tillbaka vid upptagning, speciellt om jag är själv.

 

En fjärr och en kättingräknare vid ratten hade varit toppen.

 

En hög inte så utbredd ankarbox är trevligt så kättingen stuvar sig själv. Det har inte vi när det börjar komma i mycket kätting i boxen då leds kättingen i "bukter" för hand. Å andra sidan får vi på köpet att kättingen synas varje gång den tas upp.

Jag har inte bestämt mig för vad som är bäst. Visst, att kättingen stuvar sig själv är väl att föredra.

 

Jag brukar tänka 5 gånger djupet med kätting om det inte är för trångt. Minst 3 gånger djupet, annars letar vi en annan plats. Är det grundare än 5 m går jag på 3 gånger djupet plus 10 m för att få lite "fjädring".

 

20 timmar sedan skrev Lintott:

Min ankarbox rymmer...

En av de mest välordnade ankarboxar jag sett. Vår är uppdelad på längden i två fack. Kättingen till BB och fendrarna till SB.

 

Vårt spel är förskjutet ganska långt åt BB.

IMG_20190315_155512356.thumb.jpg.d799b01d9ca4b099a121119a0fb3ed0d.jpg

 

8 timmar sedan skrev anuba:

För att ha koll på hur mycket kätting jag lägger ut köpte jag 50st markeringklipps här,

Hur har de fungerat för dig? Jag har hört att en del varianter har en tendens att poppa ur efter ett tag.

(Det är nämligen dax att märka om vår kätting).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Jag gillar att svajankra. Vi har 90 m 8 mm kätting och 15 kg Bruce i fören. Ingen dedikerad extra ankarlina, i fören. Båten är 10,8 m lång och väger 8,2 ton. Hade jag satt på ankringsprylarna själv hade jag valt en storlek större på kätting och ankare samt något kortare kätting, men nu fanns det på plats när vi köpte båten.

Vårt ankarspel är ett elektriskt Lofrans Cayman 88 med frifall.

Jag använder frifallet om det blåser mycket när jag lägger ankaret för då går det lite långsamt att låta spelet mata ut. Vid mindre vind får spelet mata ut.

Eftersom vi saknar trådlös fjärr behöver ankarspelet manövreras från fören så det blir en del "spring" fram och tillbaka vid upptagning, speciellt om jag är själv.

 

En fjärr och en kättingräknare vid ratten hade varit toppen.

 

En hög inte så utbredd ankarbox är trevligt så kättingen stuvar sig själv. Det har inte vi när det börjar komma i mycket kätting i boxen då leds kättingen i "bukter" för hand. Å andra sidan får vi på köpet att kättingen synas varje gång den tas upp.

Jag har inte bestämt mig för vad som är bäst. Visst, att kättingen stuvar sig själv är väl att föredra.

 

Jag brukar tänka 5 gånger djupet med kätting om det inte är för trångt. Minst 3 gånger djupet, annars letar vi en annan plats. Är det grundare än 5 m går jag på 3 gånger djupet plus 10 m för att få lite "fjädring".

- - -

Min båt är väger ju lite mindre än din. Jag rekommenderades klenare o kortare kätting men valde 8 mm o lite längre för att få tyngden mellan ankare o båt samt lite mer att mata ut. Mina 30 m lina som är insplitsad i kättingen kunde jag nog kortat till 5 m för den har hitintills bara använts som säkerhet för att kättingen inte ska gå överbord, men den väger inte mycket så den får vara kvar i sin nuvarande längd.. Kättingvikten känns OK för min båt. Jag har rätt hög prioritet på att båten ska segla vara välseglande (å har väl redan väl mycket vikt i fören) så 30 m kätting får räcka.

 

3-5 gånger djupet är en bra praxis beroende på hur trångt det är o hur mycket båtar som ligger runtomkring. Jag försöker visa lite hänsyn i välbesökta vikar så det finns plats till alla.

 

Min kätting stuvar sig väldigt snällt utan att jag behöver göra något överhuvudtaget. Den har hitintills aldrig trasslat sig utan löpt ut utan incidenter. Det kan ju bero på att den är rostfri och därmed lite mer glatt än en galvad kätting.

 

Min trådlösa fjärrkontroll har räkneverket presenterat på fjärren så jag har full koll på utmatad kätting antingen jag står med den i sittbrunn eller i fören på båten. Dessvärre har den stigit i pris med 100% sedan jag installerade den men det lider ju inte jag av...

https://www.vetus-shop.com/maxwell-aa710-wireless-control-and-rode-counter-kit-p-2859.html

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med alla inspirerande svar. Ser fram mot detta projekt med lite förberedelser i vinter och installation när solen börjar komma fram i vår. 

Lutar just nu åt

 

1) Ankare 16 kg  (något som passar i peket, alltså inte Rocna) 

2) Peke från Båtsystem ( Som även funkar som gennaker-peke) 

3) Kätting 8 mm rostfri / galvad 30 till 40 m kompletterad med fjädrande lina om man nån gång vill ankra riktigt djupt eller i storm. ( Funkar detta för längre seglingar typ runt jorden ?)  

4) Lewmar Pro 1000 Tror jag klarar mig utan frifall, tycker det är ganska lätt att kontrollera nosen upp mot vind. Tror oxå jag skippar fjärrkontrollen initialt, tror man kan lära sig räkna på ett ungefär medans man sänker ned från ratten ( Missisippi 1, Missisippi 2...) och bedöma hur mycket som ligger ute. Däremot färgmarkeringar, definitivt som facit.

5) Montageplåt mot babords skrovsida för spelet inne i boxen. Bra vinterpyssel.  Är dock lite orolig för att kedjan kommer komma in någon några cm över kedjekranshjulet. Är det ett problem? 

6) Någon sorts guide/profil för kedjan från peket till boxen. Det är ganska tight med utrymme i sidled på Contrasten ...

 

 

Konstigt att alla projekt verkar så kul och fantastiska på hösten i favoritfåtöljen. Inte riktigt lika kul när man kissnödig tappar skruvar dubbelvikt i kättingboxen ner i rostig geggamoja samtidigt som det börjar hagla och det ringer i telefonen och parkeringsvakten kommer. 

 

Redigerad av saltpeter
projektångest
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev saltpeter:

Kätting 8 mm rostfri / galvad 30 till 40 m kompletterad med fjädrande lina om man nån gång vill ankra riktigt djupt eller i storm. ( Funkar detta för längre seglingar typ runt jorden ?) 

Det här är min åsikt och det finns många andra åsikter som säkert fungerar lika bra eller bättre i den här frågan.

Spontant skulle jag säga nej. Ju längre man är ute ju mer ökar risken att råka ut för skitväder utan att ha ordentligt med skydd att gömma sig bakom. Har du tänkt dig till lite varmare ställen kommer du ankra bland koraller och då är det tyvärr bara kätting som gäller. Om det inte river i ordentligt vill säga, då kan lina behöva skarvas i. Jag hade valt längre kätting (i alla fall 60 m) med iskarvad lina i änden. Men det är min åsikt.

 

Jag brukar inte måla fan på väggen men just möjligheten till säker ankring, i dåligt väder, även på lite djupare vatten är väldigt viktigt och skapar trygghet. Men, som sagt, detta är inte lika kritiskt här hemma.

 

Som Lintott skrev ovan är det skillnad på att segla i hemmavatten och att ge sig ut långt bort. Allt får vägas mot planerade destinationer eftersom det blir en hel del extravikt att släpa runt på. Vår båt är ett exempel på detta eftersom förra ägaren seglade mycket efter norska västkusten. Visserligen är båten ganska bärig i fören men hon går lite "på nosen" pga all kätting. Framförallt när vikten i fören inte kan balanseras upp med en tung packning. För normal segling här hemma har vi egentligen på tok för mycket kätting.

 

5 timmar sedan skrev Lintott:

Jag försöker visa lite hänsyn i välbesökta vikar så det finns plats till alla.

Helt rätt och mycket viktigt! Det är den största anledningen till att vi vänder och åker någon annanstans om det är välbesökt. Jag är medveten om att jag är lite nojig när det kommer till just ankring. Tyvärr har jag svårt att koppla av om det av en eller annan anledning inte går att få ut tillräckligt (enligt mig) med kätting. Jag är nog helt enkelt lite skadad. 🙄

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med det McLasse och Lintott skriver. Längden på kätting finns det lite olika åsikter om. Men ju längre kätting desto mer tyngd som håller båt och ankare på plats. Men det innebär också hårdare arbete för ankarspelet. Personligen skulle jag överdimensionera ankarspelet (elmotorn), samt överväga kätting diameter/längd samt ankarvikt.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev McLasse:

- - -

Ju längre man är ute ju mer ökar risken att råka ut för skitväder utan att ha ordentligt med skydd att gömma sig bakom. Har du tänkt dig till lite varmare ställen kommer du ankra bland koraller och då är det tyvärr bara kätting som gäller. Om det inte river i ordentligt vill säga, då kan lina behöva skarvas i. Jag hade valt längre kätting (i alla fall 60 m) med iskarvad lina i änden. Men det är min åsikt.

 

Jag brukar inte måla fan på väggen men just möjligheten till säker ankring, i dåligt väder, även på lite djupare vatten är väldigt viktigt och skapar trygghet. Men, som sagt, detta är inte lika kritiskt här hemma.

 

Som Lintott skrev ovan är det skillnad på att segla i hemmavatten och att ge sig ut långt bort. Allt får vägas mot planerade destinationer eftersom det blir en hel del extravikt att släpa runt på.

- - -

Jag har seglat med hyrd charterbåt bland vulkanöarna i Söderhavet. Ankarkättingen skulle varit 60 meter men något hade hänt så det saknades 10 meter. Vid en ankring inne i en vad vi uppfattade som  skyddad vik så kom det ruggiga fallvindar uppifrån bergssidorna. Under kvällen draggade vi tre gånger tvärs över viken. Efter letande så hittade vi ett extraankare ombord med ytterligare ett antal meter kätting som kunde schacklas fast i serie med normalankaret. Sedan kunde vi pusta ut o somna in...

 

Som tur var så fanns det en ombord som "ankrat seriellt" tidigare så vi fick till sammankopplingen korrekt så det gick att få extra-ankaret både både  i  och ur vattnet. Tekniken var att, med ordinarie ankare hängande under fören, schackla extra-ankaret en bit in på ankarkättingen så att det sedan kunde lyftas över pulpiten och försiktigt släppas ner tills det hängde ett stycke under ordinarie ankare. Samtidigt som det blåste utav.... Med ordinarie ankare hängande fritt så gick det att ta hjälp av ankarrullen även för extraankaret när det skulle släppas ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

ett extraankare ombord med ytterligare ett antal meter kätting som kunde schacklas fast i serie med normalankaret

Intressant!

Att ro ut eller köra ut ett extraankare brukar jag göra när det är trångt för att hindra att en ev vindkantring "svingar" oss på grund. Alt som förstärkning om det av någon anledning känns lite osäkert med enbart huvudankaret (nojig igen 🙄).

Att ankra som ni gjorde i serie har andra pratat om men jag har aldrig testat.

Hur upplevde du det, var det smidigare att lägga om man jämför med att lägga ut ett helt separat extraankare med egen kätting/lina? Skulle du gjort lika eller annorlunda om du befann dig där med de förhållandena i dag?

 

Ursäkta att jag drar det hela en aning OT...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev McLasse:

- - -

Att ankra som ni gjorde i serie har andra pratat om men jag har aldrig testat.

Hur upplevde du det, var det smidigare att lägga om man jämför med att lägga ut ett helt separat extraankare med egen kätting/lina? Skulle du gjort lika eller annorlunda om du befann dig där med de förhållandena i dag?

- - -

Om det funnits mer kätting ombord så hade vi kanske försökt skarva i till den redan utlagda, men det fanns ingen mer kätting.... (Minns inte exakt men det var nog ca 5 m kätting schacklat i extraankaret.)

Det var rejält djupt i viken men gott om svängrum.

 

Så: Ja, jag skulle garanterat gjort på samma sätt med de förutsättningar vi hade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller val av ankarspel: På Southerlyn hade jag ett Lewmar med vertikal axel och trumma ovanför kättinghjulet. Mycket användbart även till andra saker än att ankra med lina. Om man lägger av kättingen så funkar det för att sträcka förtöjningar i busväder. Det funkade också med hjälp av ett strategiskt placerat block för att hissa upp en gubbe (dvs mig) i masten. Då med ett ytterligare fall i båtsmanstolen/klätterselen för att hela tiden säkra om något skulle gå åt fanders. Oerhört mycket enklare än att veva med fallwinsch i sittbrunnen över två brytblock (säkerhetsarrangemanget hade behövt bli exakt detsamma).

 

Den dag jag byter ankarspel på Greip blir det nog ett sånt igen. Inte nödvändigtvis Lewmar men ett vertikalt med trumma. Frifall går att leva utan. I aktern, för den som har sån lyx, absolut frifall men i fören funkar det bra ändå. Fjärr vore ju en bra grej även om jag aldrig riktigt känt behovet eftersom jag brukar ha med mig kompetent besättning som kan köra motor mot ankaret. Handsignaler är då bra att vara överens om när det blåser. Man ska aldrig dra båten mot ankaret med spelet, det är det inte gjort för. Likaså bör man inte backa fast ankaret utan att ha avlastat spelet med en snubber men det tror jag inte jag är ensam om att ha gjort mitt skyldig till ibland...

 

Har för övrigt enorm respekt för ankarspel, det går fort att göra sig olycklig om man kommer för nära. Gott om exempel på otäcka olyckor på diverse forum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...