Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Michael-O

Vinterkonservering av Yamaha 200hk

Rekommendera Poster

Hej,

Frågan är i sin enkelhet "Behöver kylsystemet fyllas/sköljas med glykol och hur kan man göra det"

 

Jag har en Yamaha 200 hk från 2006 (4-takt) som jag behöver paketera för vintern.
Tidigare vintrar har jag satt en muff på drevet som sugit in glykol i systemet.
Sen har motorn klarat sig bra.

 

Tyvärr har alla klåfingriga tjuvar gjort att det är svårt att få ha motorn stående på vintern. Så jag har skruvat av drevet och tagit bort kåpan för att 
göra det mindre attraktivt att stjäla motorn.  Detta gjorde jag INNAN jag sköljde kylvattensystemet med glykol.
Det var ju mindre smart. Nu har jag ställt upp båt och släp så det skall vara extra svårt att komma åt att såga bort motorn.
Därmed är det tyvärr också förenat med ganska många timmars jobb att få dit drevet igen. (Behöver flytta hela båten som står på plintar och kapell)

Så då återstår två frågor
1 Behöver kylstemet fyllas med glykol? När jag gogglar på webben kan jag hitta många som menar att om motorn står upprätt så rinner vattnet ur och det är ingen (minimal) risk att systemet fryser.

 

2 Om det är så att man måste spola med glykol.
Hur kan man göra detta utan att drevet sitter på?

a Pumpa in glykol via ventilen som sitter precis nedanför kåpan. Jag har testat med en pump kopplat till en skuvdragare.
Jag fick inte in något den vägen. Antagligen har inte vattenpumpen frihjul som låter vätska passera.
Går det att komma fram denna väg ? Kan man koppla in en slang som sakta släpper in vätska denna väg  om behållaren står högre än motorn?

b Kan man ta bort tändkablarna på tändstiften och köra runt motorn med startmotorn utan att den tänder och blir överhettad och samtidigt mata in glykol  via ventilen under kåpan. Är det ok att göra detta utan drevet sitter på ?

 

c Kan man köra motorn utan drev om man tillser att det matas in kylarvätska via ventilen under kåpan.
Körningen blir bara 5-10 s tills 1 liter glykol matas in i systemet

Hoppas någon har några bra idéer om hur detta kan göras!


Jag vill helst inte behöva börja om från början och sätta på drevet.

Hälsningar
Michael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. För frysriskens skull behöver den inte spolas med glykol.

 

Har den gått i väldigt salt vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ingen anledning att slabba med glykol i utombordare. Den ska förvaras nedfälld varpå allt vatten rinner ur. Motorn bör köras varm med sötvatten varpå oljan byts och motorn körs en kort stund för att distribuera ut den rena oljan. Efter stopp kan man fogga motorn i tändstifthålen och dra runt den några varv, varpå pumpen töms på det sista om man nu ha vxl-huset kvar på motorn.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/2/2020 at 7:09 PM, Kane said:

1. För frysriskens skull behöver den inte spolas med glykol.

 

Har den gått i väldigt salt vatten?

Nej,
Den har körts i Stockholms skärgård och då ganska långt inomskärs.

Jag inser att den borde ha sköljs med sötvatten men skadan kanske inte blir  så stor om detta bara sker en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/2/2020 at 7:30 PM, guestsson said:

Ser ingen anledning att slabba med glykol i utombordare. Den ska förvaras nedfälld varpå allt vatten rinner ur. Motorn bör köras varm med sötvatten varpå oljan byts och motorn körs en kort stund för att distribuera ut den rena oljan. Efter stopp kan man fogga motorn i tändstifthålen och dra runt den några varv, varpå pumpen töms på det sista om man nu ha vxl-huset kvar på motorn.

Det verkar lite olika hur olika servicefirmor gör vinterkonservering.
Min granne med liknande motor fick ett underhåll som du beskriver med varmkörning , ny olja och lite fett i en del nipplar. När jag själv fick motorn vinterkonserverad  i slutet på förra säsongen så var enda åtgärden som ansågs behövas att köra runt motorn med glykol.

Är omfattningen av konserveringen beroende på hur mycket man kör ?
Jag kanske kör 20-30 timmar under en säsong.
Är det nödvändigt att byta olja varje år trots ganska kort körtid. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamma specar en hel lista med servicepunkter utöver de du nämner. 

 

Att köra den gamla oljan en säsong till är inget jag rekommenderar, men i de flesta fall skapar det säkert inga problem. Fett i nipplar skall man inte fuska med, likaså skall VST:n dräneras. Tändstift måste inte bytas om de inte är slitna, de kontrolleras vid fogning. Bränslefiltret i båten bör byta och de yttre anoderna kontrolleras. Inre anoder och termostater måste inte kollas/bytas varje år men man skall ha en uppfattning om i vilket skick de är. Bränslet bör stabiliseras i god tid innanupptagning och helst skall det vara etanolfri bensin vid sista tankningarna, men det är inte hela världen. Se bara till att tömma VST:n och inte minst viktigt, att o-ringen i tanklocket är i gott skick.

Tanken måste inte vara helt full, men det skadar inte.

 

Jag körde ganska lite och bör därför växelhusoljan med nya tätningar vartannat år. Dessemellan öppnade jag nedre påfyllningen och kollade efter vatten efter att motorn stått ostartad nedfälld ett dygn. Är det vatten i oljan får man ta reda på vad detta beror på.

 

Impellern/vattenpumpen skall också kontrollers/bytas med jämna mellanrum.

 

Detta var några tips. Det finns massor av vinterservicetips att kolla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...