Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
johan_sjobjorn

pris packa om drev yamaha 4hk 2-takt ?

Rekommendera Poster

Hejsan 

 

Fick precis en gammal Yamaha 4hk 2takt som har stått en längre tid. Gjorde rent bränslesystemet, bytte stift och den startade upp direkt 🙂

 

När jag tömde växelhuset såg oljan lite skum ut så tänker att jag bör provtrycka och eventuellt byta packboxar innan jag använder motorn för att vara på den säkra sidan.

 

Vad är ett rimligt pris för att byta packboxar och provtrycka ett sånt här litet drev ? Tänker att det borde vara en smal sak för den som har rätt verktyg och gör sånt här hela tiden ?

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steg ett är att vara säker på att packningarna till oljepåfyllnings och nivåskruven är täta! Det är det vanligaste felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Rascal:

Steg ett är att vara säker på att packningarna till oljepåfyllnings och nivåskruven är täta! Det är det vanligaste felet.

bytte dom faktiskt när jag tömde oljan 🙂

 

Man kan väl kolla status på 1 sådan när man provtrycker?  Förhoppningsvis är det tätt och jag slipper packa om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte testa att använda motorn först. När du använt den några gånger så ta upp den och förvara den stående gärna över en natt. Lossa nedre påfyllningsskruven om det kommer vatten eller Oboy så har du problem. Annars är det bara att köra på och byta som vanligt nästa höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev guestsson:

Varför inte testa att använda motorn först. När du använt den några gånger så ta upp den och förvara den stående gärna över en natt. Lossa nedre påfyllningsskruven om det kommer vatten eller Oboy så har du problem. Annars är det bara att köra på och byta som vanligt nästa höst.

Räcker det att jag kör den i en tunna ? skulle vilja fixa till så den är ready to go inför nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Vad är ett rimligt pris för att byta packboxar och provtrycka ett sånt här litet drev ? Tänker att det borde vara en smal sak för den som har rätt verktyg och gör sånt här hela tiden ?

 

/J

Jag ska packa om växelhuset på min Yamaha (japanska och betyder "jag vill ha en katt") 90 hk 2-takt till våren. Fick en prisuppgift på ca 2500,-. Antar att det iaf inte kan vara dyrare till en 4 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Zwen:

Jag ska packa om växelhuset på min Yamaha (japanska och betyder "jag vill ha en katt") 90 hk 2-takt till våren. Fick en prisuppgift på ca 2500,-. Antar att det iaf inte kan vara dyrare till en 4 hk

Tack

 

kanske rimligt men för mkt för att byta 2 packboxar på en 4hk från 1999 tycker jag. Skall nog göra ett eget försök isåfall 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Räcker det att jag kör den i en tunna ? skulle vilja fixa till så den är ready to go inför nästa säsong.

Kör 30 min på lågt varv i tunna och låt den sedan stå i tunnan ett dygn. Det borde räcka som test för att vara säker på att den klarar nästa säsong. Ett tips är att använda en riktig växelhusolja gärna Quicksilver (Mercury) som innehåller tillsatser som gör att oljan kletar fast vi dreven så att huset kan hantera lite vatten i oljan utan att skadas. Seasea och Hjertmans m.fl. säljer av någon anledning vanlig Mobil GL5 på en liters förpackning som varande universel växelhusolja. Den funkar säkert alldeles utmärkt så länge huset är tätt, men förutom att många tillverkare rekommenderar GL4 så saknar den sannolikt de speciella egenskaper en bra växelhus olja har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev guestsson:

Kör 30 min på lågt varv i tunna och låt den sedan stå i tunnan ett dygn. Det borde räcka som test för att vara säker på att den klarar nästa säsong. Ett tips är att använda en riktig växelhusolja gärna Quicksilver (Mercury) som innehåller tillsatser som gör att oljan kletar fast vi dreven så att huset kan hantera lite vatten i oljan utan att skadas. Seasea och Hjertmans m.fl. säljer av någon anledning vanlig Mobil GL5 på en liters förpackning som varande universel växelhusolja. Den funkar säkert alldeles utmärkt så länge huset är tätt, men förutom att många tillverkare rekommenderar GL4 så saknar den sannolikt de speciella egenskaper en bra växelhus olja har.

Råkar faktiskt ha en flaska quicksilver high performance gear lube, skall fylla på och testa som du skriver. Förhoppningsvis slipper jag ompackning . Tack för råden  😊 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...