Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Dsl

Hur få bort saltavlagringar?

Rekommendera Poster

Första posten i forumet! Har precis köpt min första egna båt. Kanske ett misstag men pandemieffekten gjorde att jag landade på en båt med äldre motor, en honda 90hk från -98 som dessutom gått i östersjön.

 

Har aldrig mekat båtmotor innan men vid vinterservicen läckte spolventilen så jag fick ta isär och rengöra lite. Otroligt vad mycket hårda saltkristaller/avlagringar det bildas!

 

Hur får man bort dessa enklast? Skrapa mekaniskt är väl ok på vissa ställen med det känns som att det repar onödigt mycket. Jänkarna verkar använda ett medel kallat salt-away. Dyrt men funkar det så är det ju smidigt att slippa plocka isär.

 

Har ni några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är salt så är det vattenlösligt. Ju varmare desto snabbare löslighet.

Är det kalk/mineral så löses det i syra. Varmt=snabbare

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man vara petig så är alla metalloxider salter och en oxid måste inte nödvändigtvis innehålla syre, NaCl t.ex.

 

Termostaterna i utombordare som med tiden geggas igen av icke vattenlösliga salter brukar jag göra rena i vanlig 12 % ättikssprit som värms till ca 60 C. Det tar ca 10 min, men lite mekanisk bearbetning med en tandborste kan vara bra. Man kan samtidigt testa termostaten. 

 

Edit: Hade nog fel där. Tror det begreppsmässigt är så att Klor är ett potent oxidationsmedel som oxiderar Natrium, men det som bildas är inte en oxid utan en klorid. 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan leda till andningssvårigheter mm, tycker jag mig ha hört. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! De delar jag rengjort hittils löstes inte särskilt bra i vatten utan jag fick skrapa.

 

Tack för tipset om ättika, det skall jag prova! Tänkte ge mej på att byta de inre anoderna och termostat till våren och i de videos jag sett verkar det samlas mycket guck där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-04 vid 17:41 skrev Dsl:

Tack för svar! De delar jag rengjort hittils löstes inte särskilt bra i vatten utan jag fick skrapa.

 

Tack för tipset om ättika, det skall jag prova! Tänkte ge mej på att byta de inre anoderna och termostat till våren och i de videos jag sett verkar det samlas mycket guck där.

Notera att varm ättiksyra är rejält stark, så var försiktig med t.ex. aluminiumdetaljer. De icke vattenlösliga salterna löses delvis upp under gasbildning, men en hel del lossnar och faller till botten av kärlet. Mekanisk bearbetning med t.ex. tandborste gör att tiden i syrabadet kan hållas kortare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-05 vid 20:16 skrev guestsson:

Notera att varm ättiksyra är rejält stark, så var försiktig med t.ex. aluminiumdetaljer. De icke vattenlösliga salterna löses delvis upp under gasbildning, men en hel del lossnar och faller till botten av kärlet. Mekanisk bearbetning med t.ex. tandborste gör att tiden i syrabadet kan hållas kortare. 

Oj då, det mesta i motorn är väl aluminium? Bör kanske satsa på ljummen och utspädd ättika då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Dsl:

Oj då, det mesta i motorn är väl aluminium? Bör kanske satsa på ljummen och utspädd ättika då...

Det jag beskrev var rengöring av termostater, de öppnar vid ca 60 C. Du kan säkert använda det till mindre lösa delar av aluminium också, men gör som du förslår, sänk temperaturen och ha uppsikt genom att ta upp och bearbeta detaljerna med borste under rengöringen. Häll det inte i kylkanalerna i motorn! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...