Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Hamnar med fast kran

Rekommendera Poster

Vad finns det för hamnar med fast kran för smidigt centrumlyft man kan använda sig av som ickemedlem i aktuell båtklubb. Främst längst västkusten men även andra om ni har bra exempel.

 

Jag hade ju planen att utforska nya vatten med min båt genom att ta den på trailer genom Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket väger båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösätter du inte från ramp om du har båten på trailer..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Jag hade ju planen att utforska nya vatten med min båt genom att ta den på trailer genom Sverige.

Jordfalls hamn en bit in i Gullmarsfjorden har ramp och kran. Att segla vidare in i fjorden är fint, speciellt runt Bornöarna. Alternativt ut till Lysekil och vidare. Det är riktigt fint både norrut och söderut utanför Lysekil.

 

En doldis är Trollhättans båtklubb om du vill tuffa upp i Vänern via en sluss och några broar. Det är 6 m höjdskillnad i slussen och är en upplevelse om man inte gjort det förut, speciellt för barn. Det finns både ramp och kran i Trollhättan.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Domsands Båtsällskap i södra Vättern har fast traverskran (7,5 ton) om du vill utforska den delen av vattnen utan att ta dig sjövägen dit. Även ramp finns givetvis.

 

Södra och norra Vättern är två helt olika sjöar, med t ex över 11000 öar och skär i den norra delen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten väger 1050 kg.

 

Vill inte doppa trailern, men det är möjligt att man skulle kunna sjösätta med ramp om det är tillräckligt djupt... Den har ju köl och ett djupgående på 1,3..

 

Domsand såg trevligt ut. Mailade Jönköpings båtklubb efter att ha sett en fin kran från motorvägen men de ville ha 1200 kr per lyft av ickemedlemmar.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Svedån, en liten bit norr om Domsand har en kran. Max 5.5 ton och även en riktigt fin elektrisk mastkran med bom.

Vet inte vad de tar för udda lyft för ickemedlemmar men det är inte några 1200Kr, kanske 300...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Gaidin:

Vet inte vad de tar för udda lyft för ickemedlemmar men det är inte några 1200Kr, kanske 300...

 

Låter ju bättre. Mellan 250 och 300 verkar ett kranlyft kosta på de flesta ställen. Satt nästan och funderade på att bli medlem för 500 kr.. sen såg jag att det var vaktgång och arbetsdagar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

 

Låter ju bättre. Mellan 250 och 300 verkar ett kranlyft kosta på de flesta ställen. Satt nästan och funderade på att bli medlem för 500 kr.. sen såg jag att det var vaktgång och arbetsdagar...

Det är inte arbetsplikt om man inte har båtplats.

Har själv varit med i Domsand då jag hade båten där på vintern och sommarplats i Svedån (Båten vägde 6,5ton) och jag slapp som tur var att gå vaktpass :)

 

Båda hamnarna är fina, Svedån lite grundare i inloppet men det är inget problem för dina 120Cm. Svedån ligger lite närmre Visingsö om man vill åka dit (8Nm från Svedån)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...