Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ulinS

Ny Yamaha F130 full med vatten...

Rekommendera Poster

Hej,

 

Motorn är modellår 2020 dvs ny för säsongen. När jag tog upp motorn hade den gått 52 timmar, vid dessa timmar såg oljan ny ut på oljestickan. Motorn lämnades in till ÅF för säsongsservice där både olja & filter bytes. Även bränslesystem tömdes enligt deras rutiner. Min motorn blev kvar ytterligare 10 dagar hos ÅF för utredning ang nötning på trimtilt system. Detta går läsa om i annan tråd här på MG.

 

Det har nu gått ca 4-5 veckor sen service och båten står i förvar. Men igår fick jag för mig att kolla oljan, och blev mycket oroad av vad jag såg. För att bekräfta så öppna jag oljeplugg och vatten rinner ut samt olja enligt bilder. Tyvärr lossnade även dräneringsslangen för oljetömning så det blev onödigt kladdigt.

 

Vad kan detta bero på? Den har gått 0 minuter efter service.

Vad kan jag förvänta mig? 

Tömde ut ca 2 liter så det finns över en liter kvar av den där geggan för ÅF att finna.

ÅF kommer få samtal imorgon såklart men jag var tvungen att skriva av mig pga smärre olyckliga känslor just nu....

 

 

 

 

20201101_193901.jpg

20201101_205712.jpg

20201101_194947.jpg

Redigerad av ulinS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev ulinS:

Hej,

 

Motorn är modellår 2020 dvs ny för säsongen. När jag tog upp motorn hade den gått 52 timmar, vid dessa timmar såg oljan ny ut på oljestickan. Motorn lämnades in till ÅF för säsongsservice där både olja & filter bytes. Även bränslesystem tömdes enligt deras rutiner. Min motorn blev kvar ytterligare 10 dagar hos ÅF för utredning ang nötning på trimtilt system. Detta går läsa om i annan tråd här på MG.

 

Det har nu gått ca 4-5 veckor sen service och båten står i förvar. Men igår fick jag för mig att kolla oljan, och blev mycket oroad av vad jag såg. För att bekräfta så öppna jag oljeplugg och vatten rinner ut samt olja enligt bilder. Tyvärr lossnade även dräneringsslangen för oljetömning så det blev onödigt kladdigt.

 

Vad kan detta bero på? Den har gått 0 minuter efter service.

Vad kan jag förvänta mig? 

Tömde ut ca 2 liter så det finns över en liter kvar av den där geggan för ÅF att finna.

ÅF kommer få samtal imorgon såklart men jag var tvungen att skriva av mig pga smärre olyckliga känslor just nu....

 

 

 

 

20201101_193901.jpg

20201101_205712.jpg

20201101_194947.jpg

Har ÅF provkört motorn efter service ?

 

Det borde ju vara en förutsättning för att nått sånt skall kunna uppdagas? Oavsett är det ju ett allvarligt fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en service utförs förutsätter jag att man provstartar motorn med ny olja. Annars kan inte oljan se ut på detta sätt. 

 

Min teori är sprucket block alt topplockspackning som farit. Dock är motorn uppstartad med vattenblaskad olja, vilket knappast är nyttigt för motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ulinS:

När en service utförs förutsätter jag att man provstartar motorn med ny olja. Annars kan inte oljan se ut på detta sätt. 

 

Min teori är sprucket block alt topplockspackning som farit. Dock är motorn uppstartad med vattenblaskad olja, vilket knappast är nyttigt för motorn.

 

 

Ja det låter rimligt, man borde väl kollat stickan efter provkörningen för att verifiera att det är rätt nivå och därmed också kunnat se den avikande färgen på oljan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bör väl omfattas av fabriksgarantin? 

 

Alternativt verkstadsgarantin. 

 

Bra med dokumentation. 

Bilder som visar vatten/oljesölet och 

om möjligt samtidigt motorskylt/nummer. 

 

Spara en slatt av oljan. 

 

Och sen dokumenterar du när motorn lämnas åter för kontroll och åtgärd, gärna bilder. 

 

Även om bara oljan byts, så är det viktigt med dokumentation, då det är stor risk att skador uppstått. Skador som senare förmodligen orsakar

totalhaveri. 

 

Fråga inledningsvis den som gjorde servicen, om denne observerade nåt avvikande. Jag tänker då på oljans utseende o s v. 

Blir svaret nej, så har felet uppstått efter det att ny olja fylldes. 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ulinS:

När en service utförs förutsätter jag att man provstartar motorn med ny olja. Annars kan inte oljan se ut på detta sätt. 

 

Min teori är sprucket block alt topplockspackning som farit. Dock är motorn uppstartad med vattenblaskad olja, vilket knappast är nyttigt för motorn.

 

 

verkligen trist, är det så är det ju ett allvarligt tillverkninsfel.

 

Jag skulle be om omleverans alt. förlängd garanti ifall de envisas med reparation

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ulinS:

När en service utförs förutsätter jag att man provstartar motorn med ny olja. Annars kan inte oljan se ut på detta sätt. 

 

Min teori är sprucket block alt topplockspackning som farit. Dock är motorn uppstartad med vattenblaskad olja, vilket knappast är nyttigt för motorn.

 

 

Jag hade min Yama på service för en månad sedan och jag väntade under tiden. Tror inte att motorn startades under servicen för det hade jag nog hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju helt galet. Enligt min mening bör du kunna kräva en helt ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÅF kan inte ha utfört service / bytt olja, de hade sett detta isåfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad, står det på kvittot/specen? 

 

Vad har, du betalat för? 

Vad ingår i utförda servicen? 

 

Oavsett så är det vad jag förstår ett allvarligt fabrikationsfel på denna motor. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat det rätt har alltså Ts kollat oljan innan han lämnade in motorn och då såg den bra ut? 

Något märkligt har uppenbarligen hänt. Det är alltid lite suspekt när saker fungerar innan någon tar i dem, men inte efter.

 

Det finns däremot alltid 2 sidor av en historia och märkligare situationer har fått en bra upplösning.

 

Låt oss höra vad ÅF har att säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja här kommer en uppdatering, då detta är ett mycket intressant case. 

 

Först och främst vill jag på inget sätt säga att min ÅF inte tar detta på allvar och utan tvärt om. Så absolut inget ont om dem. Just nu sköts det snyggt. Detta följs även av Yamaha Skandinavien, som är mycket mån om detta. Jag vill också tro att detta kommer lösa sig i slutändan. Alla kan göra fel om det nu skett ett misstag, det viktiga är hur det löser sig så jag blir nöjd.

 

Beträffande min egen koll så är jag extremt noggran och kollar olja ofta, även dagen innan service. Motorn gick perfekt vid upptagningen. Ingen vatten i olja innan service mao.

 

Det som spekuleras om är att oljefatet som användes kunde vara kontaminerat av fukt, då det tog slut just vid min oljepåfyllning. Ang detta håller Yamaha Skandinavien på undersöka med yamalube representant om detta är ens möjligt. Metoden som används när olja fylls på är att mekanikern har ett påfyllningshandtag som digitalt ställs in angiven oljemängd. Detta genom ett då slutet system till oljefatet, alltså oljan går inte inspektera. En koll på oljestickan avslöjade åtminstone för mig att nått är fel. Till deras försvar är då att när ett fat tar slut så skummas oljan och den ser grumlig ut, vilket mekanikern troligtvis tänkt. Detta skum ska klarna rätt fort, har jag fått beskrivet.

 

Jag är mycket tveksam till att felet är oljefatet!

 

Just nu är är läget att motorn ska sköljas genom upprepande oljebyten och varmköras mellan bytena. Skulle det vara annat fel så kommer det synas här. 

 

Det jag dock befarar är just att motorn är uppstartad med den där dyngan som jag visat med bilderna. Detta har jag fått diskutera med Yamaha Skandinavien om och han råder verkstaden att utöver spola och skölja att även öppna ventilkåpan/toppen för att inspektera efter korrosion. Loggar ska också kollas så motorn ej gått varm på verkstad.

 

Vad tycker ni om dessa åtgärder? Frågan är hur har komponenter mått genom att vara uppstartad med denna vattenolja?? Samt stått i förvarad i ett par veckor med den.

Redigerad av ulinS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-03 vid 14:40 skrev ulinS:

Ja här kommer en uppdatering, då detta är ett mycket intressant case. 

 

Först och främst vill jag på inget sätt säga att min ÅF inte tar detta på allvar och utan tvärt om. Så absolut inget ont om dem. Just nu sköts det snyggt. Detta följs även av Yamaha Skandinavien, som är mycket mån om detta. Jag vill också tro att detta kommer lösa sig i slutändan. Alla kan göra fel om det nu skett ett misstag, det viktiga är hur det löser sig så jag blir nöjd.

 

Beträffande min egen koll så är jag extremt noggran och kollar olja ofta, även dagen innan service. Motorn gick perfekt vid upptagningen. Ingen vatten i olja innan service mao.

 

Det som spekuleras om är att oljefatet som användes kunde vara kontaminerat av fukt, då det tog slut just vid min oljepåfyllning. Ang detta håller Yamaha Skandinavien på undersöka med yamalube representant om detta är ens möjligt. Metoden som används när olja fylls på är att mekanikern har ett påfyllningshandtag som digitalt ställs in angiven oljemängd. Detta genom ett då slutet system till oljefatet, alltså oljan går inte inspektera. En koll på oljestickan avslöjade åtminstone för mig att nått är fel. Till deras försvar är då att när ett fat tar slut så skummas oljan och den ser grumlig ut, vilket mekanikern troligtvis tänkt. Detta skum ska klarna rätt fort, har jag fått beskrivet.

 

Jag är mycket tveksam till att felet är oljefatet!

 

Just nu är är läget att motorn ska sköljas genom upprepande oljebyten och varmköras mellan bytena. Skulle det vara annat fel så kommer det synas här. 

 

Det jag dock befarar är just att motorn är uppstartad med den där dyngan som jag visat med bilderna. Detta har jag fått diskutera med Yamaha Skandinavien om och han råder verkstaden att utöver spola och skölja att även öppna ventilkåpan/toppen för att inspektera efter korrosion. Loggar ska också kollas så motorn ej gått varm på verkstad.

 

Vad tycker ni om dessa åtgärder? Frågan är hur har komponenter mått genom att vara uppstartad med denna vattenolja?? Samt stått i förvarad i ett par veckor med den.

Jobbat på yamaha utombordare och servat många maskiner. För det första till er som spekulerar om en motor startas efter service är svaret självklart JA. Det finns servicescheman till varje motor som ska fyllas i och yamaha är mycket noga. 

 

Angående denna oljepåfyllningsfunktion kan jag bara instämma. Det är ett "slutet" system med slangar från ett fat med en elektronisk klocka du ställer digitalt in oljemängden, sedan ner med "metallböjen" i motorn tills det klickar i handtaget. När oljan börjar ta slut skummar det rejält, men när det skummar är det viktigt att kolla oljestickan då det kan bli fel mängd när luft pumpas. 

 

Jag tror att lösningen de föreslår kommer funka bra. jag själv skulle bytt oljan, kört 5 minuter, bytt igen kört 30 minuter, bytt igen och kört 2 h för att försäkra sig om att inget nytt vatten kommit in. Eftersom denna stora mängd vatten kommit in på de få minuter "vi" startar motorn så bör det isåfall synas efter 2 h.

 

Att öppna ventilkåpa för att se efter korrosion är nog ingen dum ide heller. 

 

Jag går emot dig och tror på kontaminering i oljefatet... :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Sandgrens:

Jag går emot dig och tror på kontaminering i oljefatet... :)

Då undrar jag hur det står till med oljan i den motor som servades innan denna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev guestsson:

Då undrar jag hur det står till med oljan i den motor som servades innan denna.

Ja verkligen, man får hoppas att ÅF följer upp det om det visar sig att så var fallet med det oljefatet!

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan bytt 3 gånger, och oljan såg superfin ut vid sista oljebytet. Under ventilkåpan såg det helt nytt ut. Köper nu fullt ut att oljan var kontaminerad. I framtiden får dock min motor servas med olja från dunk.

 

ÅF har skött detta mycket snyggt och låtit mig vara med och kika i verkstaden. För mig är detta fall nu avslutat och båten i sin vinterdvala 😊

Redigerad av ulinS
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ulinS:

Oljan bytt 3 gånger, och oljan såg superfin ut vid sista oljebytet. Under ventilkåpan såg det helt nytt ut. Köper nu fullt ut att oljan var kontaminerad. I framtiden får dock min motor servas med olja från dunk.

 

ÅF har skött detta mycket snyggt och låtit mig vara med och kika i verkstaden. För mig är detta fall nu avslutat och båten i sin vinterdvala 😊

Roligt att höra! 
Det kan alltid bli fel, det som skiljer bra från dåliga verkstäder är hur man hanterar det. Ett plus i kanten att du fått vara med och kika själv, det upplever jag tyvärr inte som så vanligt.

 

Jag kan dock tycka att det vore läge att lägga till en servicepunkt på listan och det är att kolla oljestickan efter påfyllning. Med rätt mängd autofylld är det ju normalt inte ett nivåproblem, men enkelt gjort för att vara säker på att automatiken gett rätt mängd och att oljan faktiskt ser bra ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd! Visar att man alltid ska dubbelkolla efter service. Vilket jag aldrig gjort 😱

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Carrera86:

Det är därför man servar själv...

Inte om man har fabriksgaranti kvar på motorn som kräver auktoriserad service. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Inte om man har fabriksgaranti kvar på motorn som kräver auktoriserad service. 

Ja motortillverkarna har på ett väldigt effektivt sätt ”bundit upp sina kunder ” till dyra servicearbeten på auktoriserade verkstäder med sina sjukt långa garantitider, smart drag och väldigt riskfritt för tillverkarna på en produkt som används så otroligt lite.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Carrera86:

Ja motortillverkarna har på ett väldigt effektivt sätt ”bundit upp sina kunder ” till dyra servicearbeten på auktoriserade verkstäder med sina sjukt långa garantitider, smart drag och väldigt riskfritt för tillverkarna på en produkt som används så otroligt lite.  

Svårt att säga att Yamahas 3-årsgaranti är sjukt lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu återförsäljaren är säker på att åtgärder vidtagits för att säkerställa att det inte blir problem relaterat till detta ovan, så kanske det går att byta upp sig till en helt ny motor?

Kan vara värt pengarna och slippa ev oro. 

 

Tänk om det handlat om en nyare bil. 

Fylld med vattenblandad motorolja...

Detta är väl att jämföra med en bilmotor. 

 

Oavsett, så krävs garantier på utfört jobb samt dokumentation, annat står du dig slätt i framtiden. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Svårt att säga att Yamahas 3-årsgaranti är sjukt lång.

Har helt missat att Yamaha bara har 3 år, trodde dom följde övriga med Suzuki 7 år och Mercury 5 år och att Marindepån erbjuder 10 (!) år på alla motorer dom säljer  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Carrera86:

Har helt missat att Yamaha bara har 3 år, trodde dom följde övriga med Suzuki 7 år och Mercury 5 år och att Marindepån erbjuder 10 (!) år på alla motorer dom säljer  

Ja, olika mellan olika återförsäljares åtaganden. T.ex. Marinestore (10 år) och Yamahacenter (5 år) har upplägg tillsammans med Svedea. Men Yamahas garanti är 3 år.

 

Marinestores villkor här;

image.png.0802da348e1f13904c16a1026db88295.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-08 vid 21:42 skrev Brunnsviken:

Inte om man har fabriksgaranti kvar på motorn som kräver auktoriserad service. 

Har fått besked från försäljaren av min Yamaha F130 -20 att fabriksgarantin gäller om man kan visa upp kvitton från reservdelar och oljor och med foton av jobbet. Jag servar själv och lägger upp filmen på Youtube. Inga tveksamheter... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ZanderHunter:

Har fått besked från försäljaren av min Yamaha F130 -20 att fabriksgarantin gäller om man kan visa upp kvitton från reservdelar och oljor och med foton av jobbet. Jag servar själv och lägger upp filmen på Youtube. Inga tveksamheter... 

Svårt att veta om försäljaren har rätt. Jag hade nog ringt Yamaha, men nu är min fabriksgaranti ändå utgången så det är ett icke-problem för egen del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...