Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Milke

Vatten innanför plasten

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag äger en plastad träbåt (medveten om att det inte är så uppskattat) Men har problem. Det har på något sätt kommit in vatten innanför plasten, det är inte ruttet. Det är en träbåt som är plastad när den byggdes. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är båten körd?

Tacksam för alla svar. 

B314AA1E-F88E-4890-BEDC-9DACDEA04D2A.jpeg

10C48D8F-2C19-4E77-A632-044F1DF2B28D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... om den är körd går inte att svara på.

Men - du måste få den torr, sedan plasta och täta.
Så . det är väl bara att fortsätta riva plast tills träet inte längre är blött, låt torka, sedan plasta om. Byta eventuellt ruttet trä (om du hittar sådant).
Och fundera var vattnet kom in, så du kan få det tätt där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten målad eller t o m tjärad invändigt. Då är vattnet instängt. 

 

En fiskare på ostkusten jag pratade med, då jag hade en träsnipa, menade att utvändigt skulle det målas med ordentlig oljefärg, så att minimalt med sjövatten trängde in. 

Invändigt linoljefärg kraftigt utspädd med terpentin. Detta, för att träet skulle kunna andas in i båten och torka. 

 

Finns säkert varianter på detta. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter!

 

misstänkte att det var så. Dock inte sugen på att göra jobbet. Men antar att den är väldigt svår såld som den ser ut nu 😞

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hybro!

 

den är bara oljad med linolja inuti. Problemet är att den har ganska ordentlig köl så om vattnet kommit dit ner (vilket det har gjort). Kommer det troligen inte att tork hela vägen ner. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-02 vid 21:55 skrev Milke:

Kommer det troligen inte att tork hela vägen ner. 

Nu har jag ingen erfarenhet av träbåtar men om jag får spåna lite...

 

Täck med byggplast eller dyligt runt kölen och backen nedanför så du får ett tätt utrymme runt där du tagit bort plasten på båten. Givetvis när du tagit bort den plast du behöver enligt Peter_Ks tidigare inlägg. Placera en luftavfuktare i utrymmet och sänk luftfuktigheten så kommer fukten i trät att "vandra" ut så sakteliga.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, plastade träbåtar var ju säkerligen uppskattade när dom plastades in, och sedan några år till.

Dessvärre var kanske kunskapen bristande och utförandet amatörmässigt många gånger så det blev som det blev.

Under min ungdom fanns det en inplastad bohusjulle vid familjens och släktens brygga. Den kom till oss som ett sjöfynd och då ingen ägare hörde av sig blev den kvar som bruksbåt. Efter några hårda år lossnade trät från plasten, och vi hade i princip två båtar, eller en avgjutning i plast av en träbåt. Det gjordes minst ett försök att rädda båten, men det var väl ungefär som att konstruera fyrkantiga hjul av betong... Motorn och en hel del beslag kunde iallafall räddas, jag tror att motorn finns kvar hos någon släkting.

 

Du visar bilder på kölen akterut vid aktre stävlagret, det ser ut som den frilagda ytan är tjärad? Hur är trät där, mjukt och poröst eller fast? Hur ser det ut under vattenlinjen i resten av båten? 
Om skadan bara är begränsad till det vi ser i bild är ju båtan kanske värd att rädda, har förfallet blivit mer omfattande så känns det kanske inte som ett räddningsförsök är varesig ekonomiskt eller relevant.

@McLasses förslag med byggplast och avfuktare känns som en fungerande metod, men vi får väl se var denna diskussion ger på sikt, måhända finns det forumdeltagare som lyckats med dylika operationer eller transplantationer. Ett svårt vattenskadat våtutrymme i en butik hemmavid räddades på detta vis med olika kanaler av byggplast och såväl avfuktare som värmefläkt. En hel del trä fick då bytas ut, men allt mögel och annat sanerades bort. Kanske svårt att jämföra detta med trät i en inplastad träbåt, rakt av, men går det att få en lokal där det stått omkring 40 cm avloppsvatten helt torr och renoveringsbar borde det ju gå att få trät i din båt torrt, sedan skall väl det inte vara allt för torrt heller, men det får träbåtsexperterna svara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!  Tack för era svar. Det ser värre och mörkare ut än vad bilderna visar. Det är inget ruttet. Skaver jag med en kniv är de ljust och färskt trä direkt innan för den tunna mörkare hinna. Tror på idén med att torka med avfuktare. Frågan är bara om jag kan få det tätt från all fult utifrån. Jag tror att båten är fult möjlig att rädda. Men är rädd för att det krävs mer tid än vad jag har för tillfället. Övriga kölen har lite fukt. Men plasten har inte släppt. 
 

ska försöka ta nya bilder och lägga upp så snart som möjligt. Är det någon som vill ha ett vinterprojekt finns båten i Gröndal. Stockholm

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av plastade träbåtar men kanske ett alternativ kan vara att helt enkelt bara riva plasten helt, låta torka och impregnera med linolja etc på traditionellt vis? 
 

Vad är det för typ av båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Milke:

Frågan är bara om jag kan få det tätt från all fult utifrån.

Jag tror att gör man så gott man kan är det tillräckligt bra. Det lilla man vinner på att överarbeta tätningen är inte mödan värt.

Vi kör luftavfuktare inne i vår båt för andra vintern nu och jag tätar inte ens i närheten lika noga som förra vintern och det syns inte på strömförbrukningen. Så tillräckligt bra är gott nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasten på utsidan kanske alltid varit tät. 

Och vatten har trängt in - ut mot plasten inifrån?

 

Känns ju nästan naturligt om man betänker att en träbåt oftast läcker när man lägger i den på våren.

 

Har svårt att se hur man kan förhindra detta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hybro. 

 

Ja, det är helt klart ett problem. Jag hittade hålet under båten. Men vattnet kan lika när tagit sig in uppifrån som underifrån. Skulle säga att det är det troligaste. Så även om jag löser problemet med vätan nu lär det återkomma efter ett tag. Tyvärr. Men å andra sidan. Den lär hålla sig flytande många år till även om det är fukt i den.  
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bilder på båten. Tråkigt när det är en sån fin båt i övrigt. Den är plastad när den byggdes för 10år sedan. Så tror inte det går att dra av plasten. 

DA45B1EC-2837-4DD3-9063-264A8A657327.jpeg

3DFE70D0-93FE-479F-95AE-266A885D3A0D.jpeg

715684B3-5724-489C-B5CC-ED9DB72E6490.jpeg

111C88BE-2D82-427D-9250-ADAF86C25997.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Milke:

Den lär hålla sig flytande många år till även om det är fukt i den.  

Det man inte vill är att det skall stå vatten i något hålrum mellan plast och trä när det blir kallt. Då är risken stor att man får frostsprängning med delaminering (plasten släpper från trät) eller att plasten spricker.

 

Frågan är hur det ser ut om det går att torka ur en del inifrån...?

Har du tillgång till en fuktmätare, en utan 2 piggar?

 

Det är för övrigt en fin båt du har!

 

Är båten seriebyggd eller finns den endast i ditt exemplar?

 

Edit: Om det redan frusit kommer du tyvärr inte få något utslag på en fuktmätare.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har rotat lite i sånt och då har jag använt Lignu

det har funkat väldigt bra och är drygt som attans

du kan läsa mer om det i sökningen jag gjorde

https://www.google.com/search?q=lignu&oq=lignu&aqs=chrome..69i57j0l7.3317j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

det finns även någon video på youtube

låt dig inte skrämmas av priset för det är så drygt

vad du än gör så måste det torka ut först gissar jag

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-05 vid 23:38 skrev McLasse:

Det man inte vill är att det skall stå vatten i något hålrum mellan plast och trä när det blir kallt. Då är risken stor att man får frostsprängning med delaminering (plasten släpper från trät) eller att plasten spricker.

 

Frågan är hur det ser ut om det går att torka ur en del inifrån...?

Har du tillgång till en fuktmätare, en utan 2 piggar?

 

Det är för övrigt en fin båt du har!

 

Är båten seriebyggd eller finns den endast i ditt exemplar?

 

Edit: Om det redan frusit kommer du tyvärr inte få något utslag på en fuktmätare.

Tror jag öppnat upp där det fanns vatten stående. 
 

den är endast gjort i ett ex. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Zaphir:

jag har rotat lite i sånt och då har jag använt Lignu

det har funkat väldigt bra och är drygt som attans

du kan läsa mer om det i sökningen jag gjorde

https://www.google.com/search?q=lignu&oq=lignu&aqs=chrome..69i57j0l7.3317j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

det finns även någon video på youtube

låt dig inte skrämmas av priset för det är så drygt

vad du än gör så måste det torka ut först gissar jag

mvh

Tack! Jag ska testa att försöka dra ut fukten med hjälp av täta utrymmet runt om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...