Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
DanielMalmgren

Råd vid köp av kikare

Rekommendera Poster

Jag kan nämna att jag var på båtpraktik häromveckan (för kustskepparen, tog både dag- och nattpraktik samma dag, blev en riktig heldag) och diskuterade kikarfrågan med han som höll i utbildningen, han hade varit på sjön hela sitt liv. Det han framför allt rekommenderade var en kikare med inbyggd stabilisering, det gör tydligen en oerhörd skillnad. Jag insåg dock att de femtusen spänn och uppåt det skulle kosta är mer än vad jag anser att det är värt för en produkt som jag förmodligen inte kommer att använda så väldigt många gånger om året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, stabiliserade kikare är oerhört bra, men väldigt dyra, som sagt. Jag har testat ett par olika, och jag har fem kameraobjektiv med optisk bildstabilisering (samma teknik bara i annan pryl) och det är helt otroligt effektivt. Första stabiliserade kikaren jag testade var på Photokina i Köln 1998 och hakan fick jag plocka upp från golvet efteråt... :D

 

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev raol:

Ja, stabiliserade kikare är oerhört bra, men väldigt dyra, som sagt. Jag har testat ett par olika, och jag har fem kameraobjektiv med optisk bildstabilisering (samma teknik bara i annan pryl) och det är helt otroligt effektivt. Första stabiliserade kikaren jag testade var på Photokina i Köln 1998 och hakan fick jag plocka upp från golvet efteråt... :D

 

 

Ja, stabiliserande kikare lirar ju liksom i en annan tonart ett annat band, på en annan scen.

Här är en som sägs vara prisvärd, knappt elva tusen.

Ett tips för den som inte bara lider av Parkinsons sjukdom utan samtidigt befinner sig i en gungande och krängande båt.

🙈🙉🙊

 

Skämt osido, för den som ofta använder kikare, på fritiden eller professionellt när det gungar mycket så är ju en stabiliserande kikare fantastiskt bra, jag har en gång fått testa en sådan, och ja, en himla skillnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kastar mig också in i tråden, det finns en test som genomfördes av Praktiskt Båtägande, själv köpt vi en ny kikare https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/kikare/kikare-kamakura-seamaster-kompass någon som har erfarenhet av den kikaren, har ännu inte testat den på båten. 

 

Länk till test

 

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/lom/artiklar/PB0808s028_031_Kikartest.pdf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten demonstration av vad bildstabilisering kan göra.

Jag filmade med 200 mm brännvid och 600 mm brännvidd. Utan och med bildstabilisering, sida vid sida. Och detta är inte ens det objektiv med bäst stabilisering som jag har, men detta har längre brännvidder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ottow:

Jaja, drömma kan man ju...

Ja, det är ju det där... Om man har 70 papp som mest ligger och skräpar någonstans är det ju bara att slå till 😛

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...