Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Råd vid köp av kikare

Rekommendera Poster

Hej alla!

Vet inte om jag är i rätt del av forumet, är väl gränsfall.

 

Jag behöver köpa mig en ny kikare och har inte mycket koll. Och man blir ju bara mer förvirrad när man tittar runt, finns ju en del att välja på. En sak jag gärna skulle vilja ha är inbyggd kompass, känns som ett väldigt smidigt sätt att ta ut en hyfsat exakt bäring. Men det finns ju åtminstone ett hundratal kikarmodeller som har detta. Vad ska man mer gå på? Hittar t ex en kikare (här) på Erlandssons med både kompass och avståndsmätare (vilket också känns som en trevlig finess), men den känns lite för billig, antar att det därmed är ganska kass kvalitet (plus att det inte ens framgår något märke på den). Är det helt enkelt så att man får vad man betalar för? Några speciella märken man ska titta på (eller kanske undvika) annars?

 

Hoppas någon här har bra koll och kan ge lite råd helt enkelt!

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra koll? Nja... Ville ha en kikare som man inte behöver vara särskilt rädd om, dvs lågt pris och hygglig kvalitet. Köpte en sån här för 499 och hittills är jag nöjd, kolla recensionerna

https://www.clasohlson.com/se/Kikare-10x50-Asaklitt/p/Pr315485000

Tidigare har jag tyckt att det verkar kul med kompass och avståndsmätare, men med dagens smartfån känns det inte som något att betala extra för, och som kanske är ömtåligt. Hade en gammal pejlkompass men den slaktade jag för att leka med tritiumlyset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en kikare med kompass i vänster okular, det är litet ovanligt, de flesta har den till höger, anledningen är att jag ser sämre på höger öga.

Den har även ögonmusslor som man kan fälla fram om man bär glasögon.

 

Marinkikare skall ha stora frontlinser, vanligtvis 50 mm och sju gångers förstoring, benämns 7 x 50.

Kraftigare förstoring är svårare att hantera ombord på en båt som gungar, mindre förstoringar har man mindre nytta av. Det är frontlinsens diameter som avgör hur ljusstark kikaren är.

En marinkikare bör ha centrumfokus med en ratt eller en vippbrygga, den senare är lättare att använda. Kikaren skall även ha individuellt ställbara okular.

Det finns kikare med autofokus, men jag har aldrig lärt mig använda sådana, kanske fel på mina ögon, men det funkar iallafall inte för mig.

 

Det är inte fel om kikaren är klädd i något stötdämpande och antiglidmaterial. Den bör ju även vara vattentät och skall kunna flyta, alternativt ha en nackrem som fungerar som ”flytväst” åt kikaren.

 

Olika besättningsmedlemmar har olika sätt att se på saker och ting, har kanske även olika synfel och olika avstånd mellan ögonen, det senare kan justeras på alla kikare, men inte andra saker mer än skärpan, så den kikaren du tycker fungerar bäst för dig kan passa sämre för någon annan.

 

Det finns en hel del köpråd och kikartester på svenska, på nätet, jag googlade bara på ”marinkikare” och fick en hel del träffar.
 

En sak som kan tyckas oväsentlig är linsskyddens utformning och funktion, och om dom är säkrade eller lätta att tappa bort... 
 

Om du köper kikare över disk så be att få testa några olika utomhus och se hur dom funkar för dig.

Billiga kikare kan man ibland ha svårt att få skarp bild i i periferin, liksom det kan bli en del optiska färgeffekter runt objekt på långt avstånd.

 

Även skärpedjupet är viktigt, ja det viktigaste. Här skiljer sig billiga från dyrare kikare, man skall kunna då skärpa i föremål relativt nära, några tiotal meter  ända till horisonten.


Det är dyrbart att slipa linser och ha kvalitetskontroller på optiska instrument, varvid kvaliteten är avhängd till priset, men det är däremot inte alls sagt att den absolut dyraste märkeskikaren är den absolut bästa för dig och du väljer ju efter hur mycket och hur ofta du skall använda den. Men du skall nog inte gå under tusenlappen för en enklare kikare utan kompass, och en bra med kompass kan nog få kosta 2000 Kr och litet till. Men det är ofta specialpriser runt båtmässorna och andra evenemang som  ”Svarta Fredagen”.

 

Jag köpte min kikare av Oxo optik på en båtmässa, med full garanti och returrätt, denna firma har även postorderförsäljning. Har köpt kikare av den firman förr och har varit nöjd.

 

Inbyggd kompass kan ju vara bra, men inte nödvändig till vardags, men bra vid visuell navigation, och kul att ha. Jag har använt kompassen för att berätta i vilken bäring jag sett något intressant innan jag räckt över kikaren till min fru.

-Titta i ungefär tvåhundratio grader uppe på berget i tallen där, är det inte en kungsörn?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående skrivare, 7 gånger förstoring ska det vara och 7X50 är väldigt bra när ljuset tryter, annars klarar man sig långt med 7X30, den här på Gunnar Ohlsson är mycket kompetent https://www.gofoto.se/kikare/typ-av-kikare/batkikare/magnipro-7x30-xmc-orange, jag har den större modellen, men den har blivit väldigt dyr, men mässpriserna är ju alltid bättre (får hoppas det blir någon). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev s841:

Instämmer med föregående skrivare, 7 gånger förstoring ska det vara och 7X50 är väldigt bra när ljuset tryter, annars klarar man sig långt med 7X30, den här på Gunnar Ohlsson är mycket kompetent https://www.gofoto.se/kikare/typ-av-kikare/batkikare/magnipro-7x30-xmc-orange, jag har den större modellen, men den har blivit väldigt dyr, men mässpriserna är ju alltid bättre (får hoppas det blir någon). 

Ja, det är ju ingen slump att alla marinkikare är 7 x 50.

Jag har ibland haft en mindre fågelrikare med ombord, med zoom 10-30 x förstoring, och den är svår att använda på fri hand, i båten redan vid 10 ggr förstoring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte faktiskt Biltemas marinkikare för några veckor sen. Optiskt är den fullt godkänd för mina behov. Naturligtvis kan det variera mellan exemplar, men kollimeringen var perfekt och för sitt pris var skärpan hög och den kromatiska aberrationen låg.

Däremot hade åtminstone mitt exemplar en del brister i det mekaniska, nämligen att "hålen" för frontlinserna var dåliga. I det ena går det inte att få in skyddslocket hur mycket kraft jag än använder, och i det andra blir det så löst att locket ramlar ur (locken är identiskt formade, för problemet kvarstår om jag byter sida på dem).


Nu är det inte nåt större problem för min del, för jag tycker skyddslock är mer besvär än nytta, så jag kommer att ta loss dem helt. I båten ligger kikaren normalt skyddad i en låda när den inte används. En "fältkikare" som man går runt med i terräng tycker jag däremot har visst behov av det, men på båt är det egalt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra feedback allihopa! Låter ju som att man åtminstone inte behöver betala mer än ett par tusen för att få någonting som räcker mer än väl. Gällande diametern på linsen så tror jag generellt sett att den mest kommer att användas i fullt dagsljus, men å andra sidan behöver den inte vara så speciellt ultraportabel, så 50mm kanske är att föredra.

 

Vissa kikare har ju justerbar zoom, är det någonting att föredra? Jag ser att allt som har rekommenderats i inläggen ovan är att det ska vara 7 gånger zoom, men är det inte en fördel att ändå kunna zooma in mer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev DanielMalmgren:

Tack för bra feedback allihopa! Låter ju som att man åtminstone inte behöver betala mer än ett par tusen för att få någonting som räcker mer än väl. Gällande diametern på linsen så tror jag generellt sett att den mest kommer att användas i fullt dagsljus, men å andra sidan behöver den inte vara så speciellt ultraportabel, så 50mm kanske är att föredra.

 

Vissa kikare har ju justerbar zoom, är det någonting att föredra? Jag ser att allt som har rekommenderats i inläggen ovan är att det ska vara 7 gånger zoom, men är det inte en fördel att ändå kunna zooma in mer?

Zoom innebär en mycket mer komplex optisk/mekanisk konstruktion, så antingen kommer den att vara betydligt dyrare för samma kvalitet, eller sämre kvalitet för samma pris. Och nyttan är tveksam.

Hur kraftig förstoring man behöver varierar kanske, men normalt sett på en båt är horisonten ca 5-6 km bort, så det allra mesta man kan behöva kolla på är inom det avståndet. Det betyder också att det man ser vid horisonten i 7x-kikare är lika stort som det man ser på ca 700-800 m avstånd med blotta ögat. Fundera på de saker du behöver se från båten (sjömärken, landmärken, skyltar osv) och tänk efter om du ser dem bra nog med blotta ögat på 700-800 m. Troligtvis gör du det.
Ju större förstoring, desto mer förstärks båtens rörelser och dina egna rörelser, så att det faktiskt blir svårare att se pga att motivet fladdrar för snabbt genom kikarens synfält. Jag har en astronomisk 15x70-kikare, dvs 15 gångers förstoring, och den är hopplös utan stativ eller annan stöttning. Ska man ha riktigt kraftig förstoring krävs bildstabilisering. Det blir magiskt bra, men då snackar vi priser som är på en heeelt annan nivå.

7x50 är en väldigt bra kompromiss mellan handhållbarhet, ljusstyrka och förstoring, så det är ingen slump att det är den överlägset vanligaste typen på marknaden.

För övrigt är det så att frontlinsens öppningsdiameter inte bör vara mer än ca sju gånger förstoringsgraden, för då blir ljuscirkeln vid okularet större än den största pupillöppningen, och överskottet är bortkastat. Är man medelålders är förmodligen fem gånger gränsen, för våra ögon blir sämre på att öppna irisen med åldern, så mer och mer av ljuset blir bortkastat. 8x40 kan vara en smidigare kikartyp om man är äldre. Lite mindre och kan ge mer kvalitet för samma pengar eftersom det är mindre glas i den (ca 2/3) jämfört med 7x50.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikaren ska vara "lagom tung". En lättviktskikare tenderar att bli mer instabil att titta i, en tyngre kikare blir lite självstabliserande mot skakningar. Dock inte så tung att den blir jobbig att hantera. Vikten är mer problematisk för fjällvandrare som vill ha lättviktsgrejor att bära på. I en båt spelar lite större vikt inte så stor roll.

 

Kolla utgångspupillen i några olika kikare. Det görs genom att hålla upp kikaren mot himlen och på avstånd titta på hur stor projektionen blir i okularet. Med en större utgångspupill är det lättare att "hitta rätt" för ögat när du använder kikaren.

 

Olika kikare har olika stort skärpedjup. Större skärpedjup förenklar avståndsinställningen och är därmed snabbare att kolla med, t.ex. när havsörnen oväntat dyker upp bakom en ö.

 

När du tittar in i kikaren så ser du även om prismorna är tillräckligt stora eller om delar av ljuset genom kikaren kapas bort av för små prismor (det är billigare att tillverka med mindre prismor). För små prismor gör att ljusstyrkan inte utnyttjas fullt ut.

 

Prova att lite försiktigt hålla i de båda kikartuberna o bryt lite försiktigt i dem. Om kikaren är sladdrig och flexar när du bryter så är risken stor att få parallaxfel (så heter det när kikartubernas optiska axlar inte är parallella). Det ger dubbel bild och påverkar skärpan väldigt mycket. Om parallaxfelet blir för stort så är kikaren i praktiken oanvändbar.

 

Sen håller jag med många av föregående skribenter:

7X50 är lagom förstoring o ljusstyrka på en båtkikare.

Även jag har tittat i självfokuserande kikare (utan avståndsinställning) o gillade den inte.

Gummiklädd så den tål lite stötar.

Jag har ingen pejlkompass i mina kikare och har inte saknat det.

 

På sjön används en hyfsad Regatta-kikare från båtmässan som jag valde efter praktiska tester på mässan och slutligt beslut på gatan utanför kikarbutiken (de lovade mässpriset några dagar efter mässan).

Jag kollade även Swarowskis dyrkikare men ansåg den inte vara värd prisskillnaden.

Tidvis har jag haft tillgång till en Zeizz 7X50. Det var en riktig kvalitetskikare.

 

I sortimentet finns även en liten Zeizz 10X25 som är ypperlig att ha med på promenader men värdelös att använda när det guppar på sjön. Kikare med mindre linser är billigare än större. Zeizz 7X50 är inte löslig för privatpersoner. Min lilla 10X25 var rätt dyr dyr men inte olöslig.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Tack för bra feedback allihopa! Låter ju som att man åtminstone inte behöver betala mer än ett par tusen för att få någonting som räcker mer än väl. Gällande diametern på linsen så tror jag generellt sett att den mest kommer att användas i fullt dagsljus, men å andra sidan behöver den inte vara så speciellt ultraportabel, så 50mm kanske är att föredra.

 

Vissa kikare har ju justerbar zoom, är det någonting att föredra? Jag ser att allt som har rekommenderats i inläggen ovan är att det ska vara 7 gånger zoom, men är det inte en fördel att ändå kunna zooma in mer?

7x50 är ju en väldigt vanlig kikare, tillverkarna och återförsäljarna har ju bra omsättning på sådana så att priset kan hållas på skaplig nivå. Jag skrev det inte förut, men synfält är också viktigt, jag kan tycka att det med vissa mindre kikare kan kännas som om man betraktar omvärlden genom ett sugrör. Även under dagen kan det var dålig sikt och då är ett större ljusinsläpp bra.

Zoom är ingen fördel i denna typ av kikare, som redan skrivits, då blir kikaren för stor.

 

Biltema och Claes Olsson i all ära, man kan ha tur, men jag tror inte jag skulle köpt just en kikare i någon av dessa firmors butiker. Jag hade kollat runt i fotobutiker och båttillbehörsbutiker först, bett att få testa olika kikarmodeller enligt råden i tidigare inlägg, sedan hade jag kollat billighetsvaruhusen och Clas i sjön och testat dessa på samma sätt. Kanske svårt att jämföra under samma villkor, men man kan ju läsa testerna på internet.
 

Sedan är det ju känslan, ergonomin, hur känns kikaren att hålla i händerna? hur är balansen?

Hur är utförandet? hur ser linsskydd och fodral/väska liksom nackremmen ut? Även här är det en stor skillnad på dyra och billiga kikare. Sedan är ju naturligtvis kikaren viktigast, men jag irriterar mig på sladdriga linsskydd.

 

Kikare är ju en sak man behåller under väldigt många år, så gråt över priset när du köper kikaren och gläd dig åt den sedan, inte tvärt om.

 

Jag såg föresten att ”glasögonaffären” (inte den bredvid restaurang Ming, där Mr Chan är källarmästare) hade kikare till försäljning, ja alltså min optiker som tillhör Synsam, men jag kollade inte priser och utbud, så det kan ju också vara en typ av butik att ”titta” i.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pappa önskade sig en bra kikare i födelsedagspresent för något år sedan då var jag runt och testade massor av kikare innan jag hittade en jag var nöjd med. Kikaren jag bestämde mig för var faktiskt inte så farligt dyr utan den jag tyckte var bäst kostade något under 1000 kr och då testade jag kikare i alla prisklasser. 

 

Det jag lärde mig var vikten av att testa själv. Kommer aldrig att beställa kikare på nätet igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Biltema och Claes Olsson i all ära, man kan ha tur, men jag tror inte jag skulle köpt just en kikare i någon av dessa firmors butiker.

Just Biltema har bra öppet köp och hantering av retur/reklamation, så skulle man få ett dåligt exemplar går det att lösa utan större besvär.

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Lintott:

Prova att lite försiktigt hålla i de båda kikartuberna o bryt lite försiktigt i dem. Om kikaren är sladdrig och flexar när du bryter så är risken stor att få parallaxfel (så heter det när kikartubernas optiska axlar inte är parallella). Det ger dubbel bild och påverkar skärpan väldigt mycket. Om parallaxfelet blir för stort så är kikaren i praktiken oanvändbar.

Jag har haft en kikare där tuberna över tid blev mindre och mindre parallella. Den mekaniska kvalitén var väl inte på topp kan jag tro. Men min poäng är att det var inte förrän felet blev tillräckligt stort som jag förstod vad problemet var. Innan dess var det något som störde men man tänkte inte så mycket på det mer än att man inte orkade titta mer än korta stunder innan man kände sig lite yr, eller hur jag nu ska förklara det. Jag tror inte man märker mindre fel direkt, så sitt ner och titta några minuter genom kikaren och känn efter så att det fortfarande känns bra.

 

 

14 timmar sedan skrev Lintott:

Även jag har tittat i självfokuserande kikare (utan avståndsinställning) o gillade den inte.

Har en sådan också och tycker att det för båtbruk fungerar ok. Men det stora problemet är att om man behöver linser eller glasögon så måste man ha på sig dom. Med en vanlig kikare kan man få skärpa även utan glasögon men en med fixfokus förutsätter att man har perfekt syn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ABC:

Men det stora problemet är att om man behöver linser eller glasögon så måste man ha på sig dom. Med en vanlig kikare kan man få skärpa även utan glasögon men en med fixfokus förutsätter att man har perfekt syn.

Jag har en kikare med "fixfocus", (långt skärpedjup), och känner inte igen det problemet.

 

När jag justerat in skärpan på okularen utan glasögon ser jag utmärkt. Vill jag använda den med glasögon får jag ställa om okularen för det. Kikaren kan inte göra det automatiskt.

 

Kikaren är en gammal Steiner 8*30. Vilket är en aning för mycket förstoring men det funkar hyffsat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åxå en Oxo kikare med kompass.

Användning:

Kolla om det är rätt färg på pricken. Svårt i skymning å dis, alla blir svarta.

Kolla bäringen å jämför med kortet å GPS å plottern samt kompasset. Kollar på det viset att avvikelserna är ungefär detsamma å inte ändras mellan de olika  instrumenten.

 

Den fick en smäll en gång  men jag lyckades få en intsrumentmakare att laga prismat som lossnade å fyllde på ny kvävgas. Med facit i handen hade jag nästan kunnat köpa en ny kikare. men bildkvaliten, ingen förvrängning å distortion, är viktiga för mig så jag lät hellre reparera.

Nog svårt att se i vissa väderlägen å då skall det vara bra optik.

 

Sen har jag haft nytta när det är mörkt men man är nära något men ser otydligt, då är det faktiskt läge för en kikare å det gör underverk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Jag har åxå en Oxo kikare med kompass.

Användning:

Kolla om det är rätt färg på pricken. Svårt i skymning å dis, alla blir svarta.

Kolla bäringen å jämför med kortet å GPS å plottern samt kompasset. Kollar på det viset att avvikelserna är ungefär detsamma å inte ändras mellan de olika  instrumenten.

 

Den fick en smäll en gång  men jag lyckades få en intsrumentmakare att laga prismat som lossnade å fyllde på ny kvävgas. Med facit i handen hade jag nästan kunnat köpa en ny kikare. men bildkvaliten, ingen förvrängning å distortion, är viktiga för mig så jag lät hellre reparera.

Nog svårt att se i vissa väderlägen å då skall det vara bra optik.

 

Sen har jag haft nytta när det är mörkt men man är nära något men ser otydligt, då är det faktiskt läge för en kikare å det gör underverk.

Jag hörde av en båtgranne som jag gick vakt med för några år sedan att han gillade Oxo och det gjorde oxå hans kompis. Jag hade haft en Oxo tidigare med kompass, men den hade dottern lagt beslag på, ja jag tror att den ingick i någon bytesaffär. Så jag köpte mig en ny Den Helder på båtmässan för två-tre år sedan och den är jag väldigt nöjd med. Den kan ligga framme i kraftig sjögång utan att glida iväg. Eftersom jag har två exemplar av nästan allting ombord så finns det en grön gummiklädd Regatta (tror jag) också, den är inköpt på 1980-talet och även den är väldigt bra, den har en stor "vippbrygga" att ställa skärpan med, väldigt praktiskt.

 

Precis, i skymningen är det bra att kolla prickar och andra sjömärken med kikaren, även bra att kolla förmodade mötande båtar, inte alltid radarn förmår att ange riktningen, och alla har ju inte AIS, det kan vara väldigt svårt att se om en segelbåt på långt håll, är på väg mot mig eller bort i från mig. Då underlättar kikaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag har en kikare med "fixfocus", (långt skärpedjup), och känner inte igen det problemet.

 

När jag justerat in skärpan på okularen utan glasögon ser jag utmärkt. Vill jag använda den med glasögon får jag ställa om okularen för det. Kikaren kan inte göra det automatiskt.

 

Kikaren är en gammal Steiner 8*30. Vilket är en aning för mycket förstoring men det funkar hyffsat. 

Ah ok, men på min kikare går det inte heller att justera okularet. Det är verkligen en fixfocus-kikare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Aha, der känns ju lite..., ogenomtänkt.

Jo, kanske. Å andra sidan så finns det inte mycket att vrida på, okularen står alltid rätt eftersom man inte kan justera dom så vem som helst som ser bra kan direkt ta den utan att behöva ändra inställningar och skärpan är perfekt från typ 20 meter till oändligheten. Med mycket (!) bra bildkvalitet.

 

Man får antagligen mer bildkvalitet per krona jämfört med mer komplicerade kikare eftersom man har skurit bort funktioner. Den har passat mig utmärkt men har man synfel så måste man åtminstone på min modell ha linser eller glasögon vilket kanske inte alla lär vara nöjda med. Det var egentligen mitt enkla budskap med inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tar jag upp den här tråden igen. Jag lät nämligen slumpen slutligen avgöra valet av kikare. Dvs jag skrev ungefär vad som vore lämpligt på min önskelista och väntade till julafton 😉

 

Det slutade med att jag av min fru i julklapp fick en focus focus 7x50 aquafloat. Har kikat en del nu (tyvärr bara på landbacken eftersom båten uppe för säsongen) och det verkar vara en väldigt trevlig kikare. Av någon anledning fick man bara med bruksanvisning på danska, men jag insåg precis att Seasea har länk till en svensk i pdf-format.

 

Hur eller hur så är det en sak som jag tycker är lite märklig och det är att man ställer in fokus helt separat för varje öga. Dvs varje gång man ska ställa om hur långt bort det man ska titta på är så måste man blunda med ett öga i taget och ställa in skärpan för det andra ögat, vilket känns lite onödigt meckigt. Har aldrig varit med om detta förut. Någon som vet om det finns någon anledning till att kikaren fungerar så (dvs finns det någon fördel) eller är det bara en fråga om att pressa priset genom att ha färre rörliga delar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Hur eller hur så är det en sak som jag tycker är lite märklig och det är att man ställer in fokus helt separat för varje öga. Dvs varje gång man ska ställa om hur långt bort det man ska titta på är så måste man blunda med ett öga i taget och ställa in skärpan för det andra ögat, vilket känns lite onödigt meckigt. Har aldrig varit med om detta förut. Någon som vet om det finns någon anledning till att kikaren fungerar så (dvs finns det någon fördel) eller är det bara en fråga om att pressa priset genom att ha färre rörliga delar?

Det är väl en hyperfokal kikare? Dvs, den är gjord så att den ska ge skarp vy från nära till oändlighet utan mekanisk justering. Okularinställningen måste nog göras anpassat efter det, så att man inte justerar båda till närgränsen och tappar oändlighet, eller justerar båda mot oändlighet och inte ger skärpa på nära håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Det är väl en hyperfokal kikare? Dvs, den är gjord så att den ska ge skarp vy från nära till oändlighet utan mekanisk justering. Okularinställningen måste nog göras anpassat efter det, så att man inte justerar båda till närgränsen och tappar oändlighet, eller justerar båda mot oändlighet och inte ger skärpa på nära håll.

Nä, nu tappade du tyvärr bort mig helt... Jag måste ju justera båda lika, annars blir det ju suddigt för ena ögat... Så tittar jag på någonting som är nära så behöver ju båda justeras för detta. Och om jag sedan tittar på någonting som är långt bort behöver jag justera dem för det. Eller är det någonting jag missar helt här?

 

edit: Har nu läst mer i den svenska manualen och det verkar ju vara som du säger. Kanske helt enkelt är så att felet är att jag mest har testat på för korta avstånd hittills, det är ju så förpillat mörkt hela tiden så jag har mest kollat utomhus i ett hus som är kortare än 20 meter. Får testa mer ute imorgon 🙂

Redigerad av DanielMalmgren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde vara så här. Du ställer in skärpan för varje öga på långt håll. Sedan använder du bara kikaren och det funkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Nä, nu tappade du tyvärr bort mig helt... Jag måste ju justera båda lika, annars blir det ju suddigt för ena ögat... Så tittar jag på någonting som är nära så behöver ju båda justeras för detta. Och om jag sedan tittar på någonting som är långt bort behöver jag justera dem för det. Eller är det någonting jag missar helt här?

 

edit: Har nu läst mer i den svenska manualen och det verkar ju vara som du säger. Kanske helt enkelt är så att felet är att jag mest har testat på för korta avstånd hittills, det är ju så förpillat mörkt hela tiden så jag har mest kollat utomhus i ett hus som är kortare än 20 meter. Får testa mer ute imorgon 🙂

Jag har provat några sådana kikare och aldrig förstått hur dessa fungerar, eller mer som så att jag aldrig lyckats få ett bra skärpedjup, men jag har då trott att det varit mig och mina lindriga synfel eller brytningsfel som gör att jag inte kan förlika mig med sådan kikare.

1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det borde vara så här. Du ställer in skärpan för varje öga på långt håll. Sedan använder du bara kikaren och det funkar.

Det är väl också så att många människor (kanske utan att veta om det) har olika synskärpa på sina ögon, och här ges det då en möjlighet att göra en individuell och personlig inställning av okularen.

Då fungerar ju en sådan kikare bättre som personlig kikare, och sämre som kollektiv kikare som hela besättningen kan använda... 

Utan att vara någon specialist inom varesig optik eller syn och ögon, så är jag nog ändå övertygad av att upplevelser och erfarenheter, eller snarare tyckande om vilken kikare som är bäst eller sämst eller mittemellan är både individuellt subjektiv* och beroende på hur man ser omvärlden i olika kikare. 

 

*Det är väl bara kikaren i sig som är objektiv...

 

Ni som gjort värnplikten inom flottan, marinen eller kustartilleriet, eller som jag med en del spaningstjänst kanske minns vad som då sades om att använda kikare, jag minns att det ägnades en hel lektion om detta, men minns nu inte vad som sades... 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ni som gjort värnplikten inom flottan, marinen eller kustartilleriet, eller som jag med en del spaningstjänst kanske minns vad som då sades om att använda kikare, jag minns att det ägnades en hel lektion om detta, men minns nu inte vad som sades... 

Nja... Jag gjorde lumpen inom kustartilleriet och har bestämt för mig att det var så att både kustartilleriet och flottan var delar av marinen? Hur eller hur så fick vi tyvärr inte lära oss någonting om kikare. Däremot var vi efter lite träning väldigt bra på att identifiera olika båtar baserat enbart på ljudet av deras propellrar, någonting jag har haft förvånansvärt lite nytta av under merparten av mitt liv.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyperfokala kikare är inte lämpade som allroundkikare, men just på havet där man nästan aldrig behöver kolla på saker i kikare på nära håll (och med nära menar jag inom kanske 30-40 m), utan snarare på saker som är hundratals meter bort, då är de inte alls dumma. Man ställer in en gång, sen är det alltid skarpt (på lite avstånd då), utan nån justering. Eller ja, det är ögonen som justerar. Bara att lyfta kikaren till ögonen och kolla.
 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Nja... Jag gjorde lumpen inom kustartilleriet och har bestämt för mig att det var så att både kustartilleriet och flottan var delar av marinen? Hur eller hur så fick vi tyvärr inte lära oss någonting om kikare. Däremot var vi efter lite träning väldigt bra på att identifiera olika båtar baserat enbart på ljudet av deras propellrar, någonting jag har haft förvånansvärt lite nytta av under merparten av mitt liv.

Jag gjorde min vpl på ett signalregemente vid Vätterns västgötastrand. Fick lära mig att bokstavera, Adam, Bertil, Cesar och så vidare. Jag fick även lära mig hur man skadeskjuter den lede fi så dom inte längre kan strida. Men även då observation med hjälp av kikare av olika ”objekt” till lands, till sjöss(!) och i luften. Telegrafi var på den tiden inte längre aktuellt, däremot fjärrskrift, hur nu det förkortades. Det fanns en tid då jag kunde särskilja siluetter av warsavapaktens alla flygplanstyper, och några av Natos, flygplan, liksom lansar, drakar och viggar som då flög för kung och fosterland.

39 minuter sedan skrev raol:

Hyperfokala kikare är inte lämpade som allroundkikare, men just på havet där man nästan aldrig behöver kolla på saker i kikare på nära håll (och med nära menar jag inom kanske 30-40 m), utan snarare på saker som är hundratals meter bort, då är de inte alls dumma. Man ställer in en gång, sen är det alltid skarpt (på lite avstånd då), utan nån justering. Eller ja, det är ögonen som justerar. Bara att lyfta kikaren till ögonen och kolla.
 

 

 

Som jag skrev tidigare, så har jag aldrig lyckats få skärpa i en sådan, men det beror nog mer på mig än på kikaren. Jag har även hört att andra människor inte heller kan förlika sig med dessa, och sådana som tycker dom är jättebra. Så man skall nog prova flera olika kikartyper innan man slår till på ett köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl också så att många människor (kanske utan att veta om det) har olika synskärpa på sina ögon, och här ges det då en möjlighet att göra en individuell och personlig inställning av okularen.

Då fungerar ju en sådan kikare bättre som personlig kikare, och sämre som kollektiv kikare som hela besättningen kan använda... 

Jo det är nog riktigt att dessa kikares fördelar kommer mer till sin rätt när de används mer personligt eller möjligen om hela besättningen är utan synfel.

Om den fungererar sämre än en vanlig för kollektiv användning vet jag inte men dess funktionalitet tappar ju en del av sitt värde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte denna kikare, https://www.outnorth.se/urberg/10x50wp-101460#Black

Den har 10 ggr förstoring, jag ville ha det tycker att 7 ggr är lite sämre.Men visst man märker direkt att den är mera skakig men hur ofta är det så gungit i båten att man inte kan se i kikaren.

Nu har jag inte testaten på sjön, båten ligger på land, men jag kan rekomendera den, nu är det tydilgen rea också, så den är 100:- billigare än vad jag gav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kastar mig in i tråden trots att TS redan fått sin kikare och säkert blir nöjd med den. Jag är ingen expert på området på något sätt men är väldigt nöjd med min kikare.

 

Jag fick min kikare i present för ett antal år sedan. En Nikon 7x50 CF WP. Innan denna har jag inte tänkt mycket på det utan haft olika billiga kikare. De billiga kikare jag haft har iofs gjort det man tittar på större, men inte avslöjat några direkt nya detaljer. Den lite finare kikaren jag har nu är i mitt tycke helt magisk. (Jag har dock inte jämfört med några andra annat än enklare kikare...). Stirrar man ut över en fjärd efter en prick utan att se den så räcker det med att svepa åt ungefärligt håll med kikaren så hittar man den direkt. Den bokstavligen hoppar fram i synfältet, går inte att missa. Tar man bort kikaren och försöker se den med bara ögonen så finns den inte längre.

 

Men som sagt, jag har inte testat många kikare men älskar min och tror det är värd att satsa på en kikare med bra kvalitet. 7x50 fungerar i mitt fall perfekt då det vi använder kikaren mest till är antingen att titta efter sjömärken eller att kolla hur det ser ut i en hamn vi närmar oss.

 

https://www.nikon.se/sv_SE/product/sport-optics/binoculars/marine/7x50-cf-wp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...