Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Orvar2

Mercury 115 hp 2-takt, automatiskt avstängning vid lågt oljetryck?

Rekommendera Poster

Mercury 115 HK 2-takt, uppskattningsvis tillverkad någon gång mellan 1995 - 2005.

Har en "ny" båt som jag tog ut på provtur igår. Tyvärr slutade det med att jag fick bogseras tillbaka till hamnen för att motorn dog och sedan inte ville starta. Innan avfärd gick den jättefint på tomgång och den gick väldigt jämnt och fint under åkturen fram tills det att den plötsligt verkade strypas. Enda felet jag hittat var att slangen som matar olja till bränsleblandningen gått sönder helt, så motorn har gått utan olja. Har nu bytt slangen och olja kommer fram som det ska, motorn startade direkt och gick hur fint som helst på tomgång och när man kör högvarv utan att lägga i växel. Men vågar inte ge mig ut igen förrän jag vet att inte samma sak kommer att hända igen. Till saken hör att det finns inga instrument eller signaler kopplade till motorn, jag kan alltså inte höra eventuella varningsljud eller se varvtal, temp etc. 

Vet någon om dessa motorer faktiskt skulle vara så sofistikerade att de stryper sig själva om de inte får olja för att förebygga motorras eller har jag bara råkat laga något annat fel? Den lilla slangen jag bytte satt precis där bränsleslangen går in till motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte denna har någon slowfunktion, utan endast ljudsignal om oljepumpen skulle stanna eller nivån i oljetanken bli låg. Har du både extern och intern oljetank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en tank och den sitter monterad på motorn, sån där som man fyller på genom att öppna kåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grov gissning är att motorn värme-nöp pga för lite olja men när den svalnat så går den runt igen.

Vad som ska göras om detta är fallet får någon annan svara på.

PS

@guestssonbrukar veta sånt 😀

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror egentligen inte heller att motorn skulle ha en sådan slowfunktion, var väl mest önsketänkande :) Förhoppningsvis som du säger! Vill ju så gärna att hela felet är åtgärdat nu! Annars var det väl ändå en jäkla tur att det fick mig att upptäcka den trasiga slangen, hade ju gått helt åt helvete om man kunnat fortsätta köra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Grov gissning är att motorn värme-nöp pga för lite olja men när den svalnat så går den runt igen.

Håller med.

@Orvar2Kolla om du kan hitta slangen bland sprängskisserna för 115 ELPTO åm 2000 här:

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/2000/115HP/11154120b 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah! Ja, 25/26 på bilden oil injektion components. Men ny slang är redan på plats och levererar olja (den är genomskinlig så jag ser att det kommer). Hoppas det "bara" var ett värmenyp som ni säger, och hoppas det inte gett nån bestående skada :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten att motorn skall vara helt oskadd är nog tyvärr inte så stor. Det brukar vara cylinderlopp och kolvar som först tar stryk, men även ram- och vevstakslager kan ha överhettats. Ett komp-prov ger besked om hur lopp och kolvar mår. Att den startar låter lovande, men går den som den ska på tomgång med växel i och utan onormala ljud? Att motorn varvar obelastad säger i princip ingenting om hur den mår och bör i största allmänhet undvikas. Lite taskigt komp kanske man kan leva med, men ev. lagerljud kommer tyvärr med stor sannolikhet att snabbt försämras. 

 

Jag tror inte du behöver vara rädd att inte komma hem om du tar en kort tur, men om du är inne på att åtgärda ev. skador innan de blir värre så håll den kort och undvik att varva motorn tills du känner dig övertygad om att den inte visar symptom redan vid lägre varv.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasen åsså!

Tänker att jag kanske får be nån båtgranne följa med som följebåt för att testa den lite nu efter detta, så att jag har en bogserare på plats om felet kvarstår... Är ju fortfarande en gissning att det är värmenyp som är felet. Men kan inte komma på vad det skulle kunna vara om inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...