Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mathias-searay

Sea Ray 250 kapellbågar

Rekommendera Poster

Hej Maringuiden.

 

Hamnar alltid på detta forum när jag googlar på frågor och får ofta väldigt bra svar. Så jag tyckte det var dags att skapa ett eget konto här :).

 

Jag har precis köpt en Sea Ray 250 från 87 som dessvärre saknar hela det bakre kapellet. Vi är såklart i fart med att renovera upp denna båt och tänkte köpa ett helt nytt kapell. Vårat problem är att eftersom vi saknar de bakre bågarna så är det väldigt svårt att beställa ett kapell då de flesta kapellfabrikerna vill ha bågarna som mall till det nya kapellet. 

 

Jag undrar därför om det möjligtvis finns någon i stockholmstrakten (eller inte allt för långt bort) som jag skulle kunna åka till och "malla" av de bakre bågarna för att tillverka själv. Jag tänker mig att man tar av bågarna och rullar ut lite täckpapp så att man kan "rita av" bågarna och tillverka egna på hemmaplan.

 

Vore väldigt tacksam om någon har eller känner någon hjälpsam person med en likadan båt som kan hjälpa oss.

 

Tack på förhand!

Sea Ray 250 (Våran båt)..jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena och välkommen till ett kanonbra forum. 
 

Gällande bågarna. Kontakta en kapellmakare och låt dom kirra nya bågar. 
Det finns ganska många kapellmakare i Sthlm. Vart bor du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Pirayan said:

Tjena och välkommen till ett kanonbra forum. 
 

Gällande bågarna. Kontakta en kapellmakare och låt dom kirra nya bågar. 
Det finns ganska många kapellmakare i Sthlm. Vart bor du?

Tack!

 

Det skulle jag kunna göra. Dock vill jag gärna beställa från en kapellfabrik då priset blir betydligt lägre, och då behöver bågarna vara exakt likadana som original för att deras mallar ska passa. Det verkar vara lite av en ovanlig båt vilket gör att inte så många har egna mallar för kapellbågarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är någon form av standardkapell, kan du inte bara beställa det från fabrik och snickra till bågarna så de passar när du har kapellet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 hours ago, trewq said:

Om det nu är någon form av standardkapell, kan du inte bara beställa det från fabrik och snickra till bågarna så de passar när du har kapellet?

Jo det tyckte jag med. Men om man inte har bågar så vill fabriken friskriva sig från passformen. vilket inte verkar särkilt lockande. Men i värsta fall får det bli så!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...