Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Stregnil

Håltagning för kabel - utmaning

Rekommendera Poster

Jag behöver dra en kabel igenom en vägg av plast. När väl kabeln är genom hålet så ska det vara hyggligt vattentätt. Det behöver inte vara snustorrt, men inte öppet så att det t.ex. regnar in i hålet.  Jag kan inte använda silikon eller sikaflex för att täta, kabeln ska kunna röra sig fram och tillbaka något. Utmaningen är att kontakten på kabeln är ca 30mm i diameter och INTE avtagbar. Själva kabeln är 10mm. Det finns kabelgenomföring hos båthandeln eller Biltema för 10mm kabel, men då kan kontakten inte vara med än 21mm. Någon idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken vinkel är det på väggen? Helt vertikal?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan helt vertikalt... insidan på skrovet i en fiskekajak där elkabel ska dras inne i skrovet från akter till för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som gör det i princip "omöjligt" är ditt krav att kabeln skall kunna röra sig fram och tillbaka.

Kan du göra ett hål på 30 mm och sedan sätta ett sådant här skydd vertikalt över när kabeln är på plats?

image.png.bf87024f773db1ada2389a85158865d8.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var en bra idé!

Den kommer inte att röra sig ständigt, men jag kanske behöver dra ut sladden ett antal gånger per år, och då vill jag inte att den är fastsatt med silikon.

Var hittade du den som du visar på bilden? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Det som gör det i princip "omöjligt" är ditt krav att kabeln skall kunna röra sig fram och tillbaka.

Kan du göra ett hål på 30 mm och sedan sätta ett sådant här skydd vertikalt över när kabeln är på plats?

image.png.bf87024f773db1ada2389a85158865d8.png

Ja, den lösningen har jag förordat i många år, fast med Sika som tätar mot kabeln. Men om man monterar ventilen så att stänk rinner ner, och inte igenom, kan det ju också vara en lösning för TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att ta en vanlig kabelgenomföring i gummi och med hjälp av ett rakblad snitta upp den så att den kan monteras över kabeln, sedan limmar man ihop den med superlim. För att undvika att man limmar fast genomföringen i kabeln så kan man linda ett varv aluminiumfolie på kabeln, det brukar fungera bättre än maskeringstejp etc.

D6F65984-D900-4DAE-81F5-DD7EA677937C.jpeg

7AD300A2-87BD-40C4-A1AB-452FE1D708C7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...