Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
red_line

Byta packboxar bogpropeller

Rekommendera Poster

Någon som har bra erfarenheter av att byta packboxar? Hur får man ur den övre?

 

sleipner äldre modell. (Ca 1996)

 

Är det universal boxar som gäller eller går det att få tag i reservdelar? 

E8F4E007-FBD5-4608-BDC1-86F2A8796EC4.jpeg

98A91F45-DE8F-4531-A9FA-A0D4B723B356.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-96 känns ju inte så gammalt, kunde inte Sleipner hjälpa till med reservdelar och manual?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Gripen72:

-96 känns ju inte så gammalt, kunde inte Sleipner hjälpa till med reservdelar och manual?

Har efterfrågat reservdelar, inväntar svar!


jag har en manual/sprängskiss men svårtydlig hur tätningen är monterad. Men misstänker dom är ipressade utifrån. 

 

AC94DCF4-7D69-4A9D-B14F-AD154BD1ECB1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den ritningen var lite för grynig för att vara till hjälp, men dom har säkert pressat i en standard radialtätning. Om du torkar rent gummiytan, går det att se ett nummer där?

144F9276-24DB-4FCB-A60F-DED7D0197E3C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det 4-hk varianten är jag på väg att sälja en komplett begagnad, motor och drev.

Har bytt till en större.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Gripen72:

Ja, den ritningen var lite för grynig för att vara till hjälp, men dom har säkert pressat i en standard radialtätning. Om du torkar rent gummiytan, går det att se ett nummer där?

144F9276-24DB-4FCB-A60F-DED7D0197E3C.jpeg

Det stämde, tror det står 16 22 7 som jag antar är Yttermått på Axel och tätningens diameter samt höjd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter128:

Är det 4-hk varianten är jag på väg att sälja en komplett begagnad, motor och drev.

Har bytt till en större.

Tack! Är en sådan jag har , inledningsvis så blir det tätningsbyte, tack ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt tyder på att det är en standard radialtätning, måttsättningen är mycket riktigt som du tror. Bestycka dig med en liten flat skruvmejsel och knacka in den vid pilen, bänd sedan försiktigt så att stålringen 1 kollapsar , tätningens ytterdiameter minskar och den går att plocka upp. Se till att inte skada huset som tätningen är nedpressad i. Beroende på hur bångstyrig tätningen är så behöver du ev. lägga något som fördelar trycket mellan skruvmejseln och huset. Har axeln spår i sig efter den gamla tätningen kan du montera den nya tätningen på en annan position, om konstruktionen i övrigt medger det. Mät därför med ett skjutmått hur långt ner tätningen sitter innan du demonterar den.

1FE2D0A3-CE0A-4FA6-A38A-15A6F554635A.jpeg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gripen72:

Allt tyder på att det är en standard radialtätning, måttsättningen är mycket riktigt som du tror. Bestycka dig med en liten flat skruvmejsel och knacka in den vid pilen, bänd sedan försiktigt så att stålringen 1 kollapsar , tätningens ytterdiameter minskar och den går att plocka upp. Se till att inte skada huset som tätningen är nedpressad i. Beroende på hur bångstyrig tätningen är så behöver du ev. lägga något som fördelar trycket mellan skruvmejseln och huset. Har axeln spår i sig efter den gamla tätningen kan du montera den nya tätningen på en annan position, om konstruktionen i övrigt medger det. Mät därför med ett skjutmått hur långt ner tätningen sitter innan du demonterar den.

1FE2D0A3-CE0A-4FA6-A38A-15A6F554635A.jpeg

Det stämde! Bör man skaffa en som tål mer än standard 0,5 bar? Vattentrycket straxt under vattenytan är ju Max 0,1 bar. 

562D8926-97C2-4F82-89FD-787B63B2F747.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjädern i packboxen bör vara rostfri, speciellt om du åker i saltvatten. Det är inte standard så kolla vid inköp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på att byta radialtätningen och O-ringen på utgående axel också nu när du har allt isärplockat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Passa på att byta radialtätningen och O-ringen på utgående axel också nu när du har allt isärplockat.

Alla tätningar blir nya!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev red_line:

Det stämde! Bör man skaffa en som tål mer än standard 0,5 bar? Vattentrycket straxt under vattenytan är ju Max 0,1 bar.

Du har en liten oljetank (gravitationstank) kopplad till växelhuset, beroende på hur högt den är monterad ovan vattenytan kan trycket i växelhuset regleras till en lagom nivå, så Std. tätning duger gott. För kännedom går det att korta fjädern i tätningen om anliggningstrycket behöver ökas, dock på bekostnad av ökat slitage, men det är troligen inget du kommer behöva göra.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag heter Christian och är ny i forumet. Jag har också en gammal sleipner 4 hk i min båt med läckande packbox på utgående axel 12x24xXX mm. Den verkar inte att gå att få som reservdel så jag är lite nyfiken på vad ni köper lämplig packbox istället? 
/Christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Christiansveg:

Hej!

Jag heter Christian och är ny i forumet. Jag har också en gammal sleipner 4 hk i min båt med läckande packbox på utgående axel 12x24xXX mm. Den verkar inte att gå att få som reservdel så jag är lite nyfiken på vad ni köper lämplig packbox istället? 
/Christian 

Hej! Jag köpte standard ”packboxar” . Tog med dom gamla till en återförsäljare för kullager så tog dom fram nya som passade. Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för snabbt svar trots att tråden är några år gammal. Det verkar som om 12x24x7mm är en vanlig dimension. Jag tror jag beställer en sådan innan jag tar ur den gamla.  Det finns en på marinexpress till en sjövattenpump som kanske passar. Om det inte fungerar får jag nog göra som du men jag antar att det tar sin tid.

/Christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Christiansveg:

Ok, tack för snabbt svar trots att tråden är några år gammal. Det verkar som om 12x24x7mm är en vanlig dimension. Jag tror jag beställer en sådan innan jag tar ur den gamla.  Det finns en på marinexpress till en sjövattenpump som kanske passar. Om det inte fungerar får jag nog göra som du men jag antar att det tar sin tid.

/Christian 

Om du lyfter blicken från Marinbutikerna så finns det både större utbud och till andra priser, eftersom detta är industristandardprylar. T ex:

https://www.kullager.se/radialtatning-12x24x7-as

https://www.kullagret.com/product/as-12x24x7-radialtatning

 

Har handlat mycket hos båda och med god erfarenhet, men Kullagret.com (Skänninge Mekaniska) gillar jag nog ändå bäst.

 

Nu har du ju oljefyllt innanför så det spelar ingen roll för dig, men om det är vatten som insidan går i bör man komplettera med och byta till en rostfri fjäder (finns att köpa lösa hos båda företagen).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag mäter som en kratta men 12x22x6 verkar funka fint. Jag köpte på Kullagret och jag fick packboxen på några dagar. Nu är det tätt på land i alla fall. Båten är sjösatt och jag hoppas det är tätt i vattnet också. Oljan var rätt svart men inte grå så det verkar inte som om det kommit in något vatten tidigare. Bra med ett oljebyte!

 

Hälsningar Christian 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har också en sleipner bogpropeller ( sp55 4hk) som läcker i vid propelleraxeln. Tyvärr beror nog min läcka på skadad Axel, se bild. Någon som vet om det går att få tag på en Axel som reservdel eller ett begagnat hus någonstans? Har tittat runt på nätet men bara hittat nya hus att beställa från försäljare i usa

 

Mvh / Erik 

IMG_0031.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Ingemar, pratade med sleipner och de har inte axeln som reservdel utan det är nytt hus som gäller. Om någon har nya eller begagnade delar att sälja är jag intresserad. Avvaktar några dagar med att beställa huset ifall något dyker upp / Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev EE77:

Tack för tipset Ingemar, pratade med sleipner och de har inte axeln som reservdel utan det är nytt hus som gäller. Om någon har nya eller begagnade delar att sälja är jag intresserad. Avvaktar några dagar med att beställa huset ifall något dyker upp / Erik 

Hej! Ett alternativ skulle kanske vara om du hörde med en mekanisk verkstad om

dom kan reparera den (svetsa och bearbeta/svarva axeln) eller tillverka en ny åt dig. Kan inte kosta många kronor 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, bra idé. Frun har en släkting som driver en mek.verkstad så kollar upp det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxar och o-ringar av hög industriell kvalitet finns hos Teknikprodukter o Lamisa.

Där förbättrar jag VP:s installationer. Även SidePower/Sleipner går att förbättra.

Stort urval av olika material EPDM, PTFE, NBR,  rostfria fjädrar till p-boxar. olika hårdhet osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...