Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
goetheiby

utväxling, skillnad mellan 2.3:1 och 2.94:1 ?

Rekommendera Poster

Hej, jag ska byta motor från en md11c till en md2040 men har inget backslag ännu.

Jag har blivit rekommenderad att köpa ett backslag med utväxling 2.94:1  (ms2b) men har nu hittat ett på blocket med utväxling 2.3:1.

Kan någon säga mig hur noga detta är? Går det att justera med propellern senare?

 

Tacksam för svar

Gottfried

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD11C tror jag är på 23 hk vid 2500 rpm

MD2040 verkar ligga på 38 hk vid 3600 rprm.

 

Tyvärr är svenska motortillverkare väldigt dåliga på att ange vridmoment och dito kurvor men ovanst siffror ger i alla fall en fingervisning om att MD2040 borde ha 10-15% mer vridmoment än MD11C.

Problemet blir dock att backslaget med utväxling 2,94 ökar momentet till propelleraxeln med denna faktor och 2,3 med just bara 2,3...

Det går alltså inte att svara på frågan om man inte vet hur din installation ser ut idag. Du har alltså MD11C, men vad har du för utväxling på backslaget och vilket max propellervarvtal behöver du köra med? Om man vet det kan man räkna ut om MD2040 med backslag 2,3:1 skulle klara ditt önskade propellervarvtal.

Man kan givetvis också justera en del med att byta propeller, men det är mer en finjustering. Den viktiga "grovanpassningen" gör man med att välja motor och backslag med lämpligt varvtal och utväxling. På en deplacementbåt som jag gissar att du har är det bättre att köra med större utväxling (lägre propellervarv) och större propeller. Det ger bättre manöverförmåga och kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra, här fick vi ju kurvor o data😀.

Då kan vi se att MD11C är på 23 Hk vid 2500 rpm. Vridmoment är ca 70 Nm inom 2000-2500 rpm, med en liten puckel 72 Nm där emellan. Enl samma skrift heter backslaget MS-B och har utv 1,91.

Då blir tillgängligt moment på propelleraxeln ca 134 Nm. Propellervarvtal inom detta område blir 1047-1308 rpm.

Har du detta backslag? I så fall kanske vi kan anta att det är inom detta område du kör idag, eller?

 

Om vi kollar MD2040 för dessa prop.varvtal och med backslag 2,3:1 ser vi att motorvarvtalen blir 2408-3008. Enl kurvan för MD2040 har den moment ca 94-88 Nm för dessa varvtal.

Tillgängligt moment på prop.axeln blir 216-202 Nm.

Om du kör med 2000 rpm på motorn kommer den alltså att vara ca 60 % starkare och vid 2500 rpm ca 50 % starkare än MD11C.

 

Om du idag har backslag 1,91:1 och kör inom de varvtal jag antagit så kommer alltså MD2040 att klara att göra samma jobb med rejäl marginal. Det kommer naturligtvis inte att tas ut mer vridmoment än vad som behövs, dvs samma som idag.

Om du skulle försöka dra på mer får man vara försiktig och se vad som händer för då blir det ju större krafter än idag. Så väldigt mycket nytta av att dra på mer kommer du nog inte att få ändå eftersom MD2040 vridmoment faller kraftigt vid högre varvtal samtidigt som momentbehovet för propellern ökar ungefär med kvadraten på varvtalsökningen.

 

Redigerad av Zwen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...