Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
goetheiby

utväxling, skillnad mellan 2.3:1 och 2.94:1 ?

Rekommendera Poster

Hej, jag ska byta motor från en md11c till en md2040 men har inget backslag ännu.

Jag har blivit rekommenderad att köpa ett backslag med utväxling 2.94:1  (ms2b) men har nu hittat ett på blocket med utväxling 2.3:1.

Kan någon säga mig hur noga detta är? Går det att justera med propellern senare?

 

Tacksam för svar

Gottfried

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD 2040 hade antingen 2.14:1 eller 2.64:1 som standard med rak axel och 2.47:1 med S-drev.

Den som rekommenderat 2.94:1 har förmodligen utgått från att för det backslaget lämplig propeller ryms. Utan att veta vilken båt du har finns det ingen på MG som kan hjälpa dig men jag skulle gissa att 2.3:1 inte är omöjlig att hitta en propeller till. Observera dock att du är på väg att fördubbla din motorstyrka så axel, lager och propeller skall vara avvägda för detta...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, han fördubblar inte "motorstyrkan" Det skiljer nog bara 10-15% i vridmoment mellan dessa motorer eftersom MD2040 är mer högvarvig. Det är bara  effekten som bli mycket högre, men den behöver han säkerligen inte ta ut.

Men jag fortsätter i Mek-tråden istället🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backslagets reduktion ingår i propellerberäkningen så det går att lösa genom att byta propeller. Ta hjälp av en duktig motorfirma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...