Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jernhand

Hydraulstyrning utan backventil till snipa

Rekommendera Poster

Jag tänkte investera i en hydraulstyrning till min snipa och ersätta den gamla lösningen som är ett halvt århundrade. Jag har slagit till på en hydraulstyrning utan backventil.

 

Hur skiljer det sig från en med backventil, endast en styrplats; och en by-pass för rorkult ska inhandlas. Kommer det att märkas vid ca 6 knops fart? Läste något om att den girar mycket när man släpper ratten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så har du skaffat en hydraulstyrning utan den slidventil som sluter kanalerna när du inte vrider på ratten. Ja då girar båten om du släpper ratten (om inte den är ett under av neutral båt). Dessutom uppstår ett annat obekvämt fenomen. Ratten "slirar" hela tiden under gång. Hur mycket beror på vilket rodertryck båten, vinden och sjön ger dig. Själv skulle jag inte installera ovanstående utan slidventil. Slidventilen ger dig visserligen en nackdel dvs du förlorar den direkta roderkänslan. By-pass ventilen är ju en ventil som i ditt fall monteras mellan arbetscylinderns båda sidor. när den är öppen kan båten bara styras med rorkulten och vise versa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...