Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
kreta

Drevoljelarm

Rekommendera Poster

Hej, jag vill kontrollera att larmet går om oljan i behållaren till drevet tar slut. Finns det något sätt att testa givaren? 

Redigerad av kreta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kreta:

Hej, jag vill kontrollera att larmet går om oljan i behållaren till drevet tar slut. Finns det något sätt att testa givaren? 

Hejsan,

 

Det beror på vilken motor du har. På en Mercruiser räcker det att skruva av locket för den lilla behållaren för drevoljan, som du har på motorn, för att testa larmet. I locket sitter det en brytare som har koll på att nivån är rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så sitter ingen brytare på locket. Sensor sitter i botten på behållaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför mitt förslag.

 

Det är mycket nyttigt också att rena denna samtidigt, eftersom  det ligger skit i botten på dessa. Dvs olja som har blivit värmd och degraderat. Få det ut och rengör.

 

Det sitter koppling på ledning och på slangen - så du får av behållaren.

Redigerad av AlfaAlfa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag har provat ovanstående men inget larm hörs. Kan det vara larmdonet som är fel på? I så fall hur kan jag kolla det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är mercruiser vi pratar om så öppna locket i behållaren och tryck ner flottörens om det skulle vara tomt på olja. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevoljelarm? Vilken lyx. Det hittar man inte på en modern Volvo Penta. Där får man hoppas på tur när man i slutet på säsongen tappar ut den gamla oljan. 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...