Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
animap

De svenska VHF-kanalerna L1,L2,F1,F2,F3 ej aktuella längre?

Rekommendera Poster

Kommer ihåg när jag köpte en stationär VHF för 20 år sedan, man kunde koppla om ett litet chip för att trolla fram de "svenska" VHF-kanalerna L1, L2, F1, F2, F3.

Dessa är ju längst ner i bandet på 155 MHz. Är speciellt avsedda för kommunikation mellan fritidsbåtar och mellan fiskebåtar.

 

Nu har jag precis skaffat en liten handhållen Cobra HH-600. Kul modell, vattentät med GPS, DSC och upp till 6W.

 

Men det som slår mig är att det inte finns något sätt att fiska fram de svenska fiskekanalerna och fritidsbåtskanalerna.

Så jag kollade i min kursbok för Kustskepparexamen som jag just läser (en svensk båt, "Båtkörkortet - Förarintyg & Kustskepparintyg").

Nämns inte ett ljud om dessa kanaler, däremot står det tydligt att VHF-radion arbetar på 156-174 MHz. Alltså inte 155.

 

Är L1, L2, F1, F2, F3 på väg ut? De omnämns i och försig fortfarande på Stockholm Radios hemsida.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma modell. På produktsidan där jag köpte den står det särskilt att L1 och L2 ingår. Radion är 13 mil från mig men jag ska förmodligen dit närmaste dagarna och kan kolla då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, raol said:

Jag har samma modell. På produktsidan där jag köpte den står det särskilt att L1 och L2 ingår. Radion är 13 mil från mig men jag ska förmodligen dit närmaste dagarna och kan kolla då.

 

EDIT: Får be om ursäkt, det var jag som tittade dåligt. När jag stegade ner under "01" så dök L1, L2, L3 upp! 🙏

 

(3 Leasure-kanaler ska det ju vara enligt Wikipedia, L3:an används i Finland, Island och Norge, det är därför de inte listas på Stockholm Radios sida).

 

 

Redigerad av animap
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid några tillfällen har jag läst om en ny global frekvensplan som Sverige inte infört. Har därför skjutit på inköp av ny VHF radio.

 

Är det någon som har koll på när Sverige planerar att införa den nya frekvensplanen/standarden?

Är det kopplat till VDES?

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marine_VHF_radio

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev skippeer:

Är det någon som har koll på när Sverige planerar att införa den nya frekvensplanen/standarden?

Det verkar fortfarande vara lite osäkert.

Från Stockholm radios hemsida:

 

"Från och med den 1 januari 2017 gäller också en ny internationell kanalplan, beslutad av ITU (Internationella Teleunionen). Anledningen är det ökande behovet av fler maritima VHF-kanaler för bl.a. VTS, AIS, kommersiella önskemål, hamnar m.m. När ändringarna slår igenom i praktiken är osäkert och kan i vissa länder ta flera år. Arbetet pågår dock mellan myndigheterna. Den som avser att segla utanför svenskt farvatten har som VHF-användare skyldighet att sätta sig in i de regler som gäller för respektive land.

VHF-användare kan och bör hålla sig uppdaterade vilka VHF-kanaler i Sverige som kommer att beröras av kommande ändringar. Sjöfartsverket (www.sjofartsverket.se), PTS (www.pts.se) och Stockholmradio (www.stockholmradio.se) kommer att publicera information på sina respektive webbsidor, när det finns information att lämna."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag läste på lite om detta med nya kanalplanen. Det verkar dock vara ganska små förändringar, kanske några fler kanaler för AIS. Samt lite omstuvning vad vissa av kanalerna ska rekommenderas att användas till.

 

Sådana här förändringar måste vara mycket små och ske över väldigt lång tid. Det finns tydligen över 100000 fritidsbåtar bara i Sverige som har VHF ombord. Det går ju inte att göra något som gör alla dessa obrukbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt att L1, L2 och L3 inte finns tillgängliga om man köper en Garmin VHF. Men det finns sätt att få fram dessa kanaler. Det framgår inte av manualen utan man får följa det här,

http://www.piapatrik.se/blog/garmins-vhf-saknar-l1-och-l2/

Instruktionen verkar komma från någon Göran i det här forumet. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev anuba:

Det är korrekt att L1, L2 och L3 inte finns tillgängliga om man köper en Garmin VHF. Men det finns sätt att få fram dessa kanaler. Det framgår inte av manualen utan man får följa det här,

http://www.piapatrik.se/blog/garmins-vhf-saknar-l1-och-l2/

Instruktionen verkar komma från någon Göran i det här forumet. 

Vad har Garmin med detta att göra? Tråden handlar om en Cobra-radio.

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Vad har Garmin med detta att göra? Tråden handlar om en Cobra-radio.

Jag lovar att jag koller med dig innan jag skriver något nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Det är korrekt att L1, L2 och L3 inte finns tillgängliga om man köper en Garmin VHF. Men det finns sätt att få fram dessa kanaler. Det framgår inte av manualen utan man får följa det här,

http://www.piapatrik.se/blog/garmins-vhf-saknar-l1-och-l2/

Instruktionen verkar komma från någon Göran i det här forumet. 

 

3 timmar sedan skrev raol:

Vad har Garmin med detta att göra? Tråden handlar om en Cobra-radio.

 

2 timmar sedan skrev anuba:

Jag lovar att jag koller med dig innan jag skriver något nästa gång.

Rubriken på tråden lyder:

"De svenska VHF-kanalerna L1,L2,F1,F2,F3 ej aktuella längre?"

 

Så jag ser inget hinder att ta upp frågor om L1 o L2 i andra modeller av apparater?

Jag kan bekräfta att det går utmärkt att aktivera dessa kanaler i en Garmin-VHF.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Jag lovar att jag koller med dig innan jag skriver något nästa gång.

Jag har en Garmin och blev glad av din länk

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare lite VHF-funktioner (nu tar jag mig friheten att skriva om annat än L1 o L2...) eftersom det verkar finnas efterfrågan på hur man aktiverar "dolda funktioner" i Garmin VHF. Detta finns inte beskrivet i manualen.

 

Vid färd på Europas kanaler, så kallade Inland Waterways, i bl.a Tyskland, Frankrike, Holland och Polen gäller ett antal lokala bestämmelser som det är viktigt att känna till innan du påbörjar resan.

Det krävs bland annat att du har en VHF-radio med så kallad ATIS-funktion. ATIS är en funktion som efter varje sändningspass skickar en datakod som identifierar avsändaren. Radion behöver därför programmeras med detta ATIS-ID för att det ska fungera.

ATIS-ID skapas genom att du lägger siffran ”9” framför MMSI-numret som du kan få i samband med att du skaffar VHF-tillståndet från PTS. Det krävs inget extra tillstånd eller licens för att använda ATIS utan det vanliga VHF-tillståndet täcker även det. Notera att MMSI alltså inte ändras utan det är ATIS-id som är tio siffror med nio som första siffra medan MMSI fortfarande är nio siffror. Du har alltså två olika identiteter som ska programmeras in i utrustningen och som används i olika sammanhang.

 

För att åstadkomma detta i en Garmin VHF så gör man så här:

Using the VHF 100i and VHF 200i to Program ATIS

You can program the inclusion or exclusion of Automatic Transmitter Identification System (ATIS) functionality using the radio.

 

To include or exclude ATIS functionality:

1. While pressing and holding the left soft key on the radio, press the PWR key to power on the unit. The screen displays “ENTER PASSCODE:”.

2.  Use the Channel knob to enter the passcode: GARMINVHF.

3.  Select OK to acknowledge the warning message.

4.  Select ATIS FUNCTION.

5.  Select INCLUDE or EXCLUDE.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Lintott:

ATIS är en funktion som efter varje sändningspass skickar en datakod som identifierar avsändaren.

Vart skickas den informationen, sparas den, och i så fall av vem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MarkusF:

Vart skickas den informationen, sparas den, och i så fall av vem?

Allt som skickas med en radio skickas ju till alla inom räckvidd. Vem som hälst som tar emot signalen kan givetvis om de vill lagra den. Vill du vara hemlig ska du helt enkelt inte sända något alls, oavsett om det är med ATIS eller inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-29 vid 12:45 skrev Lintott:

 

 

Rubriken på tråden lyder:

"De svenska VHF-kanalerna L1,L2,F1,F2,F3 ej aktuella längre?"

 

Så jag ser inget hinder att ta upp frågor om L1 o L2 i andra modeller av apparater?

Jag kan bekräfta att det går utmärkt att aktivera dessa kanaler i en Garmin-VHF.

Hur gör jag då? Länken funkar inte, tänkte aktivera L2 och L2 i min garmin vhf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Tornedalen:

Hur gör jag då? Länken funkar inte, tänkte aktivera L2 och L2 i min garmin vhf

 

Denna har jag sparat

Micke

vhf.docx

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...