Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
JohanW79

Konservering Kad300

Rekommendera Poster

Hej!

 

Försökte ge mig på att vinterkonservera sjövattensystemet på mina två Volvo Penta Kad300 med tillhörande DPG drev för första gången. Hade problem med att få sjövattenpumpen att suga färskvatten.

Jag tog loss sugslangen från sjövattenpumpen och monterade en ny slang på pumpen som sedan gick vidare till en plastdunk med färskvatten. Dunken stod först på badbryggan,sedan precis ovanför motorrummet men med dåligt resultat. Provade även att varva upp motorn en aning men det hjälpte inte. Jag har en transparent slang så jag ser om pumpen suger. 
Någon här som har lite värdefulla tips på hur jag kan få sjövattenpumpen att suga av egen kraft?

Tacksam för alla tips och råd.

//Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om sjövattenpumparna är OK är det inget problem att få dem att suga i sig glykolblandningen. Om du blåser i slangen innan du stoppar ner den i dunken så märker du om det är tätt. Glöm inte att frostskydda eller tömma oljekylaren till servostyrningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ingen hjälp med att få den att suga bättre, men nog viktigt att få ut så mycket luft som möjligt, är det vatten hela vägen kan man nog suga ganska bra.

Men så här gör jag och det fungera bra; Har köpt en trekantig spann och monterat en 38mm (samma mått som vatten pumpen) genomföring, sedan spolar jag bara med en vattenslang i spannen som pumpen suger ifrån. Jag har möjlighet att sätta spannen i samma höjd som pumpen.

Kör en stund med vanligt vatten, sedan häller jag i glykol de sista 20 literna.

 

Motorn pumpar ganska mycket vatten, ibland har jag problem med att vattenslangen inte kan ge tillräckligt med vatten, så jag får stanna motor och fylla upp spannen igen.

vatten.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,tack för era svar. Kanske ska testa att fylla slangen med vatten innan jag stoppar ner den i vattendunken. Har ca 3 meter slang som den ska suga igenom så kanske är svårt att få bra flöde om det bara är massa luft i slangen från början eller vad tror ni? 
//Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...