Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Samuelz

Från ubåt till fiskebåt

Rekommendera Poster

Min örnvik som har varit på lite äventyr både över och under ytan är nu redo för en ny renovering och denna gång hoppas jag att det håller längre. Jag har haft båten i snart 5 år och har varit nöjd med den och den har gjort det den ska. Sen har jag blivit inspirerad och hittat en del brister och latheter som jag skulle vilja förbättra med båten. Därmed bestämde jag mig nu att riva ur allt som jag byggt tidigare och börja om från början och göra enligt mig den ultimata fiskebåten inom rimliga prisklasser. Jag har kollat mycket på moderna fiskebåtar och mycket på amerikanska bassfiskebåtar för inspiration och lösningar. Sen tänkte jag att det kan ju vara kul att dokumentera bygget och därmed också dela det med andra entusiaster. Värt att notera är att jag är en rent av amatörfixare och det här är min första båt misstag har gjorts och kommer att göras. 

 

Målet är att bygga om kasstdäcken i båten för att:

1. Få större däck.

2. mer förvaringsutrymmen

3. Bort med trä

4. Sänka/fördela vikten

 

Bilderna är 5år gamla nu men visar hur den såg ut när jag köpte den och lite vilket äventyr den varit på. Den har varit under vattnet 3 gånger de första året. Därefter skaffade jag 80-trailer och har den stående på land mellan turerna.

 

12039390_10153602425981462_5806998289624281827_n.jpg

received_1044058018947775.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev trött på att plankorna ruttnade under. därav anledningen att ta tag i att bygga om och göra de andra ändringar jag ville ha också. Hört att det ska vara effektivt att lägga ett lager epoxi runt plankor för att få de att hålla längre men jag bestämde mig för att göra allt i aluminum då jag misstänker att även om jag har epoxi runt alla plankor kommer vatten hitta in genom skruvhål eller liknande som missas eller är svåra att komma åt.

IMG_20200919_125025.jpg

IMG_20200919_123150.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde att lägga matta längs väggarna istället för att måla. Tycker det är mysigt med matta och den har klarat regn och annat kladd bra.

IMG_20200920_122412-min.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mattan klart. Främre plattformen för elmotorn fick vara kvar i trä då den blev stadig och utsätts inte för like mycket vatten som övriga plankor gjorde. Kan bli ett framtida projekt att bygga om den med.

IMG_20200929_200959-min.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Främre bänken kommer bli ett fack under däcket för paddlar och första hjälpen låda mm. Går även att se sprickan i golvet som blev av förra stommen som fyck mycket tryck på sig vid i stigning av båten.

IMG_20201011_185808-min.jpg

Redigerad av Samuelz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ingenstans att beställa stora aluminium skivor för en vettig peng så fick bli lite eget påhitt för att få upp golvet och fördela trycket på golvet under samt undvika plywood. Går det att lägga ett lager glasfiber över sprickan för att förstärka? Eller kommer det bara spricka och gå upp så fort man kliver på det igen?

IMG_20201004_160348-min.jpg

IMG_20201004_184629-min.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Samuelz:

Främre bänken kommer bli ett fack under däcket för paddlar och första hjälpen låda mm. Går även att se sprickan i golvet som blev av förra stommen som fyck mycket tryck på sig vid i stigning av båten.

IMG_20201011_185808-min.jpg

Slipa ur ordentligt i och runt sprickan (med grövsta möjliga rondell) och sedan laminera med några lager glasfiberväv kommer göra en avgörande skillnad på hållfasthet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lucka 2 klar. kommer bli låsbara handtag på alla luckor sen som sista touch. Har inte fått hem dem än. Stolen sitter fast i luckan och öppnas framåt. Märkte att jag behövde förstärka ramen mer också för att hålla.

IMG_20201028_160630-min.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första 5 luckorna klara. Nästa steg är att börbereda pulpeten då jag måste beställa mer aluminum plåt till fler luckor. Ska även kika på golvet för att se hur jag bäst gör för att bygga batterifack och fästa pulpeten stadigt.

 

Blev riktigt stadigt med lite extrastöd ute i kanterna. 

IMG_20201103_180222.jpg

IMG_20201101_200911.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde ta bilder på golvet men det blev 4 lager glasfiber för att laga sprickan! Det hjälpte verkligen för att stabilisera golvet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu slipat ned och lackat pulpeten. samt bytt ut rattnavet och sågat ut och monterat knappar för belysning och länspump. Har 1 knapp kvar att hitta funktion till så förslag? 

Knappfunktioner:

1 lanternor

2 belysning under relingen utsida

3 belysning under relingen insida

4 belysning inne i luckorna

5 länspump

6 Förslag?

 

Nästa steg är att bygga batterilåda i båten och sätta fast pulpeten. 

IMG_20201106_142733.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är iallafall bild på bultarna från förra rattnavet. Det ger nog en idé om skicket på resten. Att vara ubåt har slitit lite på båten här och där.

IMG_20201104_142645.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev det att bygga en balja för att gömma voltmätare till batterierna sen kommer även huvudbrytare att installeras i baljan som sitter bredvid batterierna i trappsteget upp till fördäcket.

IMG_20201112_202903.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterilådan har nu fått matta och luckorna kommer sitta med kardborre längs bak och kortändan. Det var svårt att hitta en bra gångjärns lösning som inte ksulle ta I väggen bakom. Sen är tanken att man inte ska behöva ner och rota bland batteriet så mycket ändå. Delade även upp luckorna så att inte hela stora luckan behöver tas bort för att stänga av/på samt inspektera strömmen. Kommer även sätta in laddare i den mindre sektionen.

IMG_20201116_232730.jpg

IMG_20201116_232755.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på mig själv att jag inte uppdaterat vad som hänt här på ett tag. Båten är idag sjöduglig och har varit på turné genom sveriges olika sjöar! Så här kommer en någorlunda kronologisk ordning på vad som hänt sen sist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterilådan med laddare som laddar båda batterierna samtidigt. Lådan blev ett perfekt steg upp till främre däcket. När det kommer till att koppla ihop startbatteriet och förbrukningsbatteriet har jag nu på senaste tiden läst på lite att ett skiljerelä skulle vara bra att ha så att även förbrukningsbatteriet laddas när generatorn på motorn går. Det har dock aldrig varit ett problem med batteri för min del då jag laddar efter varje åktur.

1.png

2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luckan över batterilådan Ligger diverse nödvändigheter som paddlar, förstahjälpenlåda samt plats för ihopfällda fiskespön m.m.  

image.png.5c5b433dc67226adf3bcf19ea8d675b5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat stort fack för att stoppa undan väskor och lunchen m.m. Slukar det mesta man kan tänka sig ha med på sjön. Bestämde mig för att ha två seprata luckor så man når hela facket utan att behöva lyfta av en stor tung lucka.

image.png.347c7c802622c864ecda81a031a97edb.png

 

 

Under luckorna byggde jag draghållare så att det går att hänga upp drag på insidan som är lätta att komma åt när luckan öppnas (Jag har inte lyckats fastna i några väskor under än ;) )
image.png.678d99ba16c4435cf478786f27279575.png
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lite knepigt att få till alla småbitar för att få ihop hela däcket men med lite matte, kartongbitar och massa svordommar fick alla bitar sin plats.

image.png.d1f7f7b0e02f55e1f024f5f8417b081d.png

image.png.fd3d2bb815d63efbcbca3e69c300c832.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även motorn fick sig ett litet upplyft med ny färg och dekaler.

image.png.742c345ad23e8d20ea9f312d82a1fe6c.png

 

Hittade ingen bra bild på hur den såg ut innan men här är en liten hint iallafall
image.png.0a2285f132ac1b60463fd37cd77fc1c3.png
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valde att ha spöhållare som går horisontellt istälet för vertikalt så att det finns mer svängutrymme när man kasstar i båten.

image.png.692d8a8c428767a85bba5c38ae34d19b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första turen!

Slängde ihop ett stöd till elmotorn också av en verktygshållare i gummi och ett kort bordsben med en aluminium platta för stabilitet som lätt tas av och på när man åker både på väg och i hård sjö.

image.png.a0b0ddec9f4487a7518441b98f29c146.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack :) 

Har varit sjukt kul att bygga och finns såklart fortfarande massa saker att göra.


Blir nog lite mer belysning omkring i båten och se över massa ojämnheter i relingen. Sen är upphöjningen som elmotorn sitter på fortfarande i trä så får se om jag tar tag i att byta ut den mot aluminium också. men nu är säsongen här så blir nog höst/vinter projekt att göra det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit sugen på att byta upp motor på den och förstärka akterpsegeln typ till en 35hk iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...