Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ErikL1

Vad är det för märke och funktion på denna givare?

Rekommendera Poster

Hej

Vad är det för märke och funktionalitet på denna givare?

Jag har Googlat och googlat men hittar ingen exakt match. 

 

Jag tänkte först att det endast var hastighet och eventuellt temperatur, men kan det vara ekolod också? 

Vilket märke/modell är det?

 

givare.jpg.f09df803ea30dcef395142b341756a9e.jpg

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser ganska mycket ut som den logg-givare jag hade i stenåldern till ett ekolod av märket Hummingbird. Den var bara för hastighet och det fanns en annan givare för ekolod och temp. 
Nuförtiden använder man ju nästan bara plotters för att mäta hastigheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en ”paddelgivare” (typ kvarnhjul på ångbåt men mindre) som kan anas undertill?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp, den har ett paddelhjul längst ut. men jag tycker hela enheten verkar vara för stor för att "bara" vara hastighet via detta hjul. Och sladden har en 8-pin koppling så det finns ju utrymme för lite mer än bara en signal. (har inte hittat någon märkning på sladden heller.)

Ska kolla upp hummingbird, men initial googling ger så himla många resultat och så många olika varianter. Vet du mer om vilken modell av hummingbird det kan ha varit och/eller hur gammal? 

Min båt är från 1998 så den kan vara rätt gammal. Jag tror dock inte det är orginalmonterat så den borde vara nyare än 22 år i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ErikL1:

japp, den har ett paddelhjul längst ut. men jag tycker hela enheten verkar vara för stor för att "bara" vara hastighet via detta hjul. Och sladden har en 8-pin koppling så det finns ju utrymme för lite mer än bara en signal. (har inte hittat någon märkning på sladden heller.)

Men du har väl ett tillhörande instrument som sladden går till?

Saknar du det kan du lika gärna leta efter ett nytt logg+ekolod.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev ErikL1:

Vet du mer om vilken modell av hummingbird det kan ha varit och/eller hur gammal? 

Det jag hade monterades våren 2000. Lät montera bort det för ett par år sedan eftersom jag satte in en ny plotter med ekolod. 
Sökte på deras hemsida men hittar inte produkten. Den är väl antagligen för gammal. 

Men vad ska du ha det till?

Själva paddelhjulet funkade bara bra de första åren och sen kom det tulpaner på det och då blev givaren värdelös!  Den andra givaren, den som mätte djup och temperatur, funkade bra och länge. 
 

En plotter eller en fart-app i telefonen ger dig betydligt bättre fart-angivelse. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag har inte de delar som sladdarna passar till, det är del av detektivarbetet. :-)

Tanke 1: Hitta de delarna begagnat. Tanke 2: Sälja den delen jag har kvar till någon som behöver. 

 

Men kanske är det helt enkelt för gamla grejer så det inte är värt besväret. 

 

Det är egentligen Eko-lod/fishfinder jag saknar i båten. Plotter och hastighet har jag på annat sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan, eller iallafall snarlik.

Ekolod, hastighet och temp. 
Min är av fabrikatet Northstar (som senare blev Navman) minns nu inte vem som tog över, Navico?

Varesig Northstar eller Navman finns på den svenska (europeiska?) marknaden längre.
Om det är så att din är överflödig kan jag vara intresserad av den, som reservdel, till min.

 

Men litet osäkerhet om fabrikatet, min båt ligger fortfarande i, med givaren under vattenytan så jag kan inte jämföra med din bild, men räknar med att torrsättningen snart. 
 

Det kanske går att identifiera givaren med hjälp av kontaktlinser i andra ändan av kabeln, en bild kanske? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ErikL1:

Det är egentligen Eko-lod/fishfinder jag saknar i båten. Plotter och hastighet har jag på annat sätt. 

Byt ut.

Även om du - mot förmodan - kommer hitta något passande kommer det med frakt och allt runtomkring kosta mer än det smakar. Du vet heller inte ens om givaren du har på båten fungerar. Och OM den gör det kommer du i slutänden ändå ha lagt en massa pengar och inte minst arbete och fortfarande stå med gamla grejor.

 

Ett nytt ekolod/fishfinder med färgdisplay finns från tusenlappen och uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog något nytt för mig så småningom lutar det åt, men kanske kan man göra någon glad för reservdelar också. Och mysterier är till för att lösas eller hur? :-)

 

Här kommer en bild på sladdarna. 

sladdarna.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande givare på min båt. Logghjul, temp & ekolod i ett av märket Seadata. Min båt är av samma ålder som din.

 

Här är den bild på min givare. Jag funderar dock på att byta ut den till nästa säsong.

 

 

A1CDE151-AF2E-4429-8B2A-53FBD333FDC1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D2C120A4-116C-4B37-9DB5-F17AC837CDF0.jpeg.0b2012c97d6f6b09e1cac85149429e1b.jpeg

 

Nej, den passar inte till min plotter. Det kan ju vara så att det finns givartillverkare som gör givare till flera andra fabrikat.

Kontakterna är likadana som mitt jättegamla ekolod i förra båten, Interface 200 echo men det kan ju vara någonting annat också.Den ena kabeln är strömförsörjning och den andra går till givaren.

Det är typiskt sådana här saker man finner i gamla båtar, arkeologiska fynd som är spår efter gammal utbytt utrustning.

 

Skruva bort givaren och täta hålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker den är ganska lik en gammal Navman/Northstar givare. Har haft en och vill minnas att den såg ut som något i den stilen. När jag googlar så hittar jag ingen 100% identisk. 

Tänkte ochså hålen i instrumentpanelen. Kan ju inte säga säkert om givaren gått till det senast installerade men. Om det ser ut som att man använt tre hål i form av en trekant så är väl Navman och Northstar ganska ensama om det. Jag tror inte Hummingbirds ekolod har logg och Hummingbirds plottrar sitter med 4 skruv.  Nu flummar jag bara och kan vara helt ute och cykla 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin som även den har tre skruv i en trekant till sitt vridbara snabbläste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har en Garmin som även den har tre skruv i en trekant till sitt vridbara snabbläste.

Du har så rätt. Garmin har ju faktiskt det också. Hade det på en gammal fishfinder. Såg att Echomap också kan ha det. Men givaren känner jag inte igen som en Garmingivare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Pirayan:

Jag tror inte Hummingbirds ekolod har logg

Jo. Iaf hade för 20 år sedan. Så du är ute och cyklar 😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo. Iaf hade för 20 år sedan. Så du är ute och cyklar 😜

Så pass. Har haft 2st och dom hade bara eko. Ingen skovelhjul. Men det finns och fanns väl så klart premiumsegment. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_20201031_133911.jpg.bced823906fec836de34395edba37d21.jpg
 

Det är en litet dålig bild, men här är min Northstar-givare. 

IMG_20201031_134434.jpg
 

Här är ytterligare en bild.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...