Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
P_Martinsson

Slippa bottenfärg utan damm

Rekommendera Poster

Vi har vår båt stående kallt inomhus tillsammans med ett antal andra kompisbåtar.
Skulle vilja förbereda botten för målning redan nu under vintern och vad jag förstått så är det en lätt slipning/mattning av den befintliga färgen som gäller innan botten kan målas på nytt.

 

Nu till själva frågan.

Hur gör vi det lättast utan att damma ner allt och alla som finns runtomkring?

Vad tror ni om typ denna hornbach.se/shop/Handslipstod-med-utsug-Startkit/ och en grovdammsugare?

Färgen idag sitter som den skall och ser fin ut, så jag tror att det inte behövs mer än en lätt slipning, men frågan är om man kommer att palla göra det för hand på en 37-fots motorbåt..även om jag spelar in sonen som avbytare?
Maskin finns ju givetvis, men misstänker att det är over kill i detta fallet..

 

Förresten, någon med erfarenhet av slipnäten som skall används till denna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtslipa är bra om man inte vill damma ner eller använd en maskinslip med dammsugaruttag.

 

Lämplig utrustning går att hyra på maskinuthyrningsfirmor.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig slipat befintlig bottenfärg innan jag målat ett nytt lager. Är du säker på att den bottenfärg du kommer använda kräver det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Gripen72:

Jag har aldrig slipat befintlig bottenfärg innan jag målat ett nytt lager. Är du säker på att den bottenfärg du kommer använda kräver det?

Det är alltid bra att jämna ut underliggande färglager så att botten blir så slät som möjligt. Det spar bränsle eller ökar topphastigheten vilket man nu väljer att prioritera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter International Interspeed Ultra 2 på och i mina ögon så ser botten fin ut, utan sprickor eller ojämnheter. Rådet jag fått av International i Sverige är att våtslipa och sen stryka med deras Trilux Hard Antifouling. Nu funderar jag mest på hur det skall gå till. Vill minimera slabbet med vatten eftersom att den står under tak över vintern, även om det inte är hårt golv utan grövre grus..

Hade hoppats kunna använda typ en sån här med skaft.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmateriel/handslipmateriel/ledbart-slipverktyg-529002/

Frågan är om vanligt våtslippapper kommer att hålla, eller om man får byta stup i kvarten?

Alternativet är kanske typ detta?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmateriel/handslipmateriel/slipduk-021951/

Handlar ju mest om att färgen skall fästa bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Det är alltid bra att jämna ut underliggande färglager så att botten blir så slät som möjligt. Det spar bränsle eller ökar topphastigheten vilket man nu väljer att prioritera.

Jo, det är klart om det är sådana ojämnheter att man kan befara ökad bränslekonsumtion och lägre fart måste något göras. Men det ska vara bra ojämnt innan det inträffar, och då räcker det nog inte att slipa ner lite lätt, då pratar vi om att göra om ytbehandlingsprogrammet från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev P_Martinsson:

Det sitter International Interspeed Ultra 2 på och i mina ögon så ser botten fin ut, utan sprickor eller ojämnheter. Rådet jag fått av International i Sverige är att våtslipa och sen stryka med deras Trilux Hard Antifouling. Nu funderar jag mest på hur det skall gå till. Vill minimera slabbet med vatten eftersom att den står under tak över vintern, även om det inte är hårt golv utan grövre grus..

Hade hoppats kunna använda typ en sån här med skaft.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmateriel/handslipmateriel/ledbart-slipverktyg-529002/

Frågan är om vanligt våtslippapper kommer att hålla, eller om man får byta stup i kvarten?

Alternativet är kanske typ detta?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmateriel/handslipmateriel/slipduk-021951/

Handlar ju mest om att färgen skall fästa bra.

 

Slipa är dötråkigt och grisar ner. Eftersom din botten är slät skulle jag istället för slipning lägga ett lager Primocon innan Triluxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men det var inget alls dom nämnde från International när jag pratade med dom.
Det dom sa var lätt våtslipning, alternativt att skura med en lite grövre/hårdare borste och vatten.

Får kanske inse att det får vara till våren när båten är utomhus igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att de inte gav dig det alternativet, de borde ju vilja sälja mer färg om inte annat 😀

Primocon är en grundfärg från Inter som är framtagen just för att lägga mellan olika typer av bottenfärger.

https://www.international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/Primocon_swe_A4_20190712.pdf?_ga=2.99898717.2135056117.1603883985-220153000.1603883985

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...