Jump to content
Monday 23 November 2020
Bejja92

Vinterförvaring

Recommended Posts

Hej! Ska köpa min första båt nu. Det sitter en fyrtaktare, Mercury 50hk på (utombordare) med årsmodell 2020. 

 

Jag ska förvara båten i en isolerad hall med betonggolv och har fått möjlighet att ha båten yttersta bland allt som vinterförvaras där just ifall jag vill ut och fiska om vädret tillåter i vinter.

 

Men folk pratar om vinterkonservering. Men om jag vill kunna köra 3 turer i månaden och inte vill vinterkonservera, är det något jag bör tänka på då? Är väldigt grön och vill inte att det blir dumt.

 

Hallen är inte uppvärmd, så det kan landa runt 3-4 grader därinne sa uthyraren. 

 

Kör bara i sötvatten.

 

Hjälp mottages tacksamt! Är rädd för att förstöra något och vill samtidigt kunna nyttja båten om vädret tillåter.

 

Mvh,

Nybliven båtägare! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga problem med utombordare. Det man gör som vinterkonservering på utombordare är normalt tillsätta bränsletillsats i soppan, spola igenom kylsystemet med färskvatten (en del kör glykolblandat) och kanske spraya på lite skyddsolja på motorn. Eftersom de flesta har båten torrsatt typ 6 månader så kan årsservicen lämpligen göras vid upptagningen så att motorn står med fräscha oljor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Kane:

Inga problem med utombordare. Det man gör som vinterkonservering på utombordare är normalt tillsätta bränsletillsats i soppan, spola igenom kylsystemet med färskvatten (en del kör glykolblandat) och kanske spraya på lite skyddsolja på motorn. Eftersom de flesta har båten torrsatt typ 6 månader så kan årsservicen lämpligen göras vid upptagningen så att motorn står med fräscha oljor.

Jag hade tänkt köra med den några gånger i månaden, och undrade lite hur man bör tänka när man åker ut två-tre gånger i månaden och ställer in den bara rakt upp och ner i hallen jag hyrt in mig i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Bejja92:

Jag hade tänkt köra med den några gånger i månaden, och undrade lite hur man bör tänka när man åker ut två-tre gånger i månaden och ställer in den bara rakt upp och ner i hallen jag hyrt in mig i.

Du behöver inte tänka på något speciellt. Sätta batteri på underhållsladdning eller koppla bort det kan du göra om det blir längre period där du inte använder båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet jag inte hur Mercurys serviceplan ser ut, men tänker såhär:

 

Vissa saker görs en gång per år(om man inte kör mycket), såsom byte av motorolja, växelhusolja och infettning av smörjpunkter. Dessa kan du göra nu på hösten.

 

Att köra med färskvatten innan förvaring är ju för oss som kör i saltvatten, så den delen utgår. Bränslestabilisator och tömning av vst utgår ju också om du använder den regelbundet. Stabilisator är dock inte fel om du bara kör upp någon tank under vintern.

 

Att använda motorn regelbundet under vintersäsongen (inte bara varmköra) är sannolikt bara positivt för motorn. 
 

Kom dock alltid ihåg att lämna motorn nerfälld så att den inte riskerar att frysa vid minusgrader.

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Bejja92:

Jag hade tänkt köra med den några gånger i månaden, och undrade lite hur man bör tänka när man åker ut två-tre gånger i månaden och ställer in den bara rakt upp och ner i hallen jag hyrt in mig i.

Se till att motorn blir dränerad på vatten bara. Det bör väl rinna ur automatiskt när du tar upp båten.

 

Om det kommer bli ett längre uppehåll (flera månader), tex. den del av året då isen ligger bör du köra den med konserveringsblandning i tanken. Det är då man bör passa på att byta oljor också. Och sist men inte minst, koppla ur och ta hem batteriet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

sist men inte minst, koppla ur och ta hem batteriet.

Nja, där håller jag inte med. Kopplar man bort pluskabeln så håller sig batteriet fräscht länge. 
Det är bara nyttigt för ett laddat batteri att förvaras svalt/kallt. Självurladdningen blir lägre. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta hem batteriet gjorde jag för många år sedan, av någon anledning så fick byxorna små hål lite här och där.

Senaste 25 åren har inga batterier för min del lyfts ur båten, däremot har jag kört en laddning på plats mitt i vintern och efter avtäckning.

Finns snygga grafer som visar hur urladdning sker vid olika temperaturer. Oavsett exaktheten på graferna på nätet är budskapet att självurladdningen sjunker med lägre temperatur.

  

2B90E1CD-A966-489E-90FF-71B9C80D4F72.gif

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här visar Tudor skillnad i urladdningstid för olika temperaturer;

image.png.acc7795da4d70c02fb7189d7c5ff88c6.png

 

image.png.1f1e2a083b3eb4fd2bca5076358de47f.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-26 vid 11:23 skrev johan_sjobjorn:

Se till att motorn blir dränerad på vatten bara. Det bör väl rinna ur automatiskt när du tar upp båten.

Det rinner inte ut om motorn är upptiltad vid upptagningen. För att dräneras fullständigt måste motorn vara på land och i körläge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy