Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gusten84

Nybörjare och motorbåt i mälaren

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och familj kommer eventuellt få tillgång till båtplats i Mälaren. Vi är landkrabbor och helt novis vad gäller båt och sjöliv men har efter denna möjlighet fått upp ögonen för detta. Vi tänker också att det kan vara kul för barnen att i tidig ålder få uppleva något spännande som varken jag eller min fru fått. Vi har ett öppet sinne och känner att vill testa. Passar det inte så kan vi i alla fall utesluta en fritidsaktivitet. :) Kommer försöka ta förarintyg under våren.

Målet är att kunna göra mindre dagsutflykter för exempelvis bad och fiske. Övernattning är inget måste.

Har förstått att båtägarskap innebär löpande kostnader för underhåll, båtplats, försäkringar bränsle etc. Initialt känns det därför bäst att då ha en båt med minimalt underhåll. Vad jag förstår är aluminium bäst då och då en styrpulpet? Storleken måste vara under 6m. Inget krav på att det måste vara en räserbåt utan däremot ska den vara säkert utformat för småbarn.

Hjärnan säger begagnat men hjärtat säger köpa nytt. Budget max 200tkr.

 

Tacksam för hjälpsamma svar 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i praktiken ingen skillnad på underhållet för plast och aluminium. 
Skillnaden är att man kanske kan uppskatta matt aluminium, men inte matt plast. 
 

Att vaxa sex meter styrpulpet går ganska snabbt, så arbetsinsatsen är inget att oroa sig för tycker jag. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K. Utbudet ökar rejält om ni kan tänka er plastbåt och budgeten blir lättare att hålla.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Kul att ni är inne på att skaffa båt.

Tror du har rätt i att en styrpulpetare är ett bra val att börja med när man är ny med båtar.

Håller med @Peter_K om att underhållet är minimalt på en plastbåt om man tänker på tex vaxning.

Man ska tänka på att alu-båtar generellt är dyrare i inköp och ger iofs ett bättre andrahandsvärde men i ditt läge skulle jag satsa på plast, dvs glasfiber.

Mitt råd är att kolla på styrisar av ett känt märke så att om ni inte tycker det var kul med båtlivet (har jag svårt att tänka mig men jag är ju båtnörd!) så är den lättare att sälja.

Råd nr 2 är att kolla på många olika alternativ. Det tar ett tag innan man ser vissa saker som är viktiga för just en själv och de flesta tar sig igenom två-tre båtar innan de hittar rätt.

Råd nr 3 är att välja en motor som du kan få hjälp med på nära håll, tex att det finns ett varv i närheten av där du kommer ha båten som kan, och kanske är auktoriserade, på just det märket.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gusten84:

Tack för tipsen :) Kanske ska kolla lite på plast också.

 

Hur skulle denna funka för en familj på 4?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/ryds_488_sport_s_line_special_edition_2020/88078495

 

Jo, den funkar säkert utmärkt. Se till att välja minst 50 hk på den, kanske helst 60.

Ryds tillverkar nuförtiden bra båtar, har iofs alltid gjort hyfsade båtar, men min bild, här kan någon bättre uppdaterad rätta mig om jag har fel, är att de snäppat upp kvaliteten de senaste åren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Gusten84:

Tack för tipsen :) Kanske ska kolla lite på plast också.

 

Hur skulle denna funka för en familj på 4?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/ryds_488_sport_s_line_special_edition_2020/88078495

 

Nja, skulle nog rekommendera att gå upp en storlek så att ni får en soffa bakom två stolar. Blir mycket trevligare båtturer för alla när ni är 4 ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Kane said:

Nja, skulle nog rekommendera att gå upp en storlek så att ni får en soffa bakom två stolar. Blir mycket trevligare båtturer för alla när ni är 4 ombord.

Typ 548 mid c?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gå upp i längd, 5,2-5,5 meter. Bättre plats och skönare gång. Snåla dock inte på HK, minst 90 HK är min rekommendation. Köp en båt som har några år på nacken och med en motor som är fullservad. Lycka till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Gusten84:

Typ 548 mid c?

Japp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Sagitario said:

Skulle gå upp i längd, 5,2-5,5 meter. Bättre plats och skönare gång. Snåla dock inte på HK, minst 90 HK är min rekommendation. Köp en båt som har några år på nacken och med en motor som är fullservad. Lycka till :)

Varför minst 90hk? Räcker inte 80?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gusten84:

Varför minst 90hk? Räcker inte 80?

Har själv ägt en Ryds 568GT (vilken i vikt/storlek är ganska lik 548 mid c) med en 80 hk, toppade 30 knop. Funkar absolut men jag skulle rek 90/100 hk för den storleken på båt. 568:an är för övrigt en toppen båt som säkert också skulle kunna passa era behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En upplevelse när jag va å kikade på nyare Ryds va att det va sjukt mycket skrymslen och vrår kring pulpeten. Som gjort för att det hamnar grejer i å det samlas smuts som kommer vara svårt att få bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak att tänka på, bortsett från storleken, eftersom ni ska åka i sötvatten är att sjön lätt blir krabb. Detta ställer större krav på skrovformen om man vill hålla farten uppe. Har man en lite mer rundbottnad båt får man räkna med att dra av en hel del redan i måttlig vind, eller skaffa njurbälte. Båtar med vassare v-botten går då bekvämare i fart men kräver kraftigare motorer än den andra kategorin. Rent säkerhetsmässigt är det ju annars en bra sjö eftersom den innehåller mer land än vatten. Det finns små öar överallt man kan smyga in o gömma sig bakom om man tycker det är gropigt. Vill man kunna ta sig fram i skaplig fart i en lite friskare bris bör man dock försöka hitta recensioner om hur den tilltänkta båten beter sig i krabb sjö.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är att nästa år är det bara biocidfria bottenfärger som är godkända i Mälaren,ni kan få problem om båten har en biocdbottenfärg (med koppar) o vill ligga på en båtklubb. Så en båt utan bottenfärg eller bicidfri sparar många timmars skrapning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Propellerlelle said:

Att tänka på är att nästa år är det bara biocidfria bottenfärger som är godkända i Mälaren,ni kan få problem om båten har en biocdbottenfärg (med koppar) o vill ligga på en båtklubb. Så en båt utan bottenfärg eller bicidfri sparar många timmars skrapning...

Tack för infon!!

Hur vet man om detn har den färgen eller inte? Finns inget specat på hemsidan så det blir väl till att ringa tillverkaren. Hur klarar sig en plastbåt utan bottenfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gusten84:

Tack för infon!!

Hur vet man om detn har den färgen eller inte? Finns inget specat på hemsidan så det blir väl till att ringa tillverkaren. Hur klarar sig en plastbåt utan bottenfärg?

Säljarens info får du lita på/dubbelkolla.

I Mälaren är det inga större problem utan bottenmålning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte rädd för att köpa äldre båt med nyare motor. Dels lär man sig ned tiden vad man uppskattar på en båt och sen kan man med något bättre samvete riskera lite repor och skav. När man sen vet lite mer vad man vill ha kan man sälja med mindre förlust än med en ny båt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, FIATX19 said:

Var inte rädd för att köpa äldre båt med nyare motor. Dels lär man sig ned tiden vad man uppskattar på en båt och sen kan man med något bättre samvete riskera lite repor och skav. När man sen vet lite mer vad man vill ha kan man sälja med mindre förlust än med en ny båt.

Vad avses med äldre båt? Finns det någon tumregel typ max 5 år? Lite nojjig om motorn skulle vara av äldre modell 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vad avses med äldre båt", ja du kan nog få många olika svar på det.

Min är snart fyrtio år och börjar väl kanske bli äldre. Å andra sidan seglar det många betydligt äldre båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

"Vad avses med äldre båt", ja du kan nog få många olika svar på det.

Min är snart fyrtio år och börjar väl kanske bli äldre. Å andra sidan seglar det många betydligt äldre båtar.

Du är ju nästan nybåtsägare😃 

Min yngsta fyller 50 nästa år med originalmotor och den i trä är 84 år men med en bara 57 år gammal motor. Allt funkade bra även i år.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den större fyller 44 nästa gång och motorn på 4700 tim är lika gammal den.

Den  mindre fyller 34, men begåvades för ett par år sedan med en nästan ny motor från 2003, då på 60 tim.

 

Om ni (TS) inte sysslat med båtliv tidigare kan det ju vara vettigt att köpa en äldre provapå-båt kanske. Om ni inte skulle gilla sjölivet nåt vidare behöver ni inte förlora så mycket om ni säljer, och skulle ni trivas med det kan ni nog sälja den för en liknande summa som ni betalade och köpa en nyare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-26 vid 22:45 skrev Zwen:

En annan sak att tänka på, bortsett från storleken, eftersom ni ska åka i sötvatten är att sjön lätt blir krabb.

 

tenor.gif

Redigerad av Kaj_Bjorkhagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

 

tenor.gif

12 timmar sedan skrev FIATX19:

Var inte rädd för att köpa äldre båt med nyare motor. Dels lär man sig ned tiden vad man uppskattar på en båt och sen kan man med något bättre samvete riskera lite repor och skav. När man sen vet lite mer vad man vill ha kan man sälja med mindre förlust än med en ny båt.

Håller med, jag köpte min Uttern D55 2012 (årsmodell 2003). Enda problemet under 9 säsonger, ett krånglande relä till startspärren som jag bytte förra säsongen. Se bara till att den är regelbundet servad. (Mercury 115 EFI.)

2020-10-24 vid 00:29 skrev Lisbeth4:

starfighter 500. Från 1979. Motor 55 hk från 1990

vad kan den säljas för

Skulle gå upp i längd, 5,2-5,5 meter. Bättre plats och skönare gång. Snåla dock inte på HK, minst 90 HK är min rekommendation. Köp en båt som har några år på nacken och med en motor som är fullservad. Lycka till :)

Redigerad av Sagitario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Sagitario said:

Håller med, jag köpte min Uttern D55 2012 (årsmodell 2003). Enda problemet under 9 säsonger, ett krånglande relä till startspärren som jag bytte förra säsongen. Se bara till att den är regelbundet servad. (Mercury 115 EFI.)

Skulle gå upp i längd, 5,2-5,5 meter. Bättre plats och skönare gång. Snåla dock inte på HK, minst 90 HK är min rekommendation. Köp en båt som har några år på nacken och med en motor som är fullservad. Lycka till :)

Tack! 

Själva båten är en sak. Men hur gammal bör motorn vara? Svårt att veta hållbarhet även om den är servad. Det är mest det jag oroas över. Känns skönt att veta om man köper nytt att motorn ej är använd och att garantier etc gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gusten84:

Tack! 

Själva båten är en sak. Men hur gammal bör motorn vara? Svårt att veta hållbarhet även om den är servad. Det är mest det jag oroas över. Känns skönt att veta om man köper nytt att motorn ej är använd och att garantier etc gäller.

Jo, så är det. Men även nya motorer krånglar ibland. 
Är man helt ny med motorer och båtar så föreslår jag att man antingen går på en äldre motor, där ett haveri kostar mindre, eller en ny motor där sannolikheten för problem är mindre och där man har garantier. 
Det är väl plånboken som avgör valet?

 

Jämför med bilar. Många företag leasar bilar upp till tre år. Sedan blir risken för kostnader för reparationer större. (Iofs förväntar sig föraren oftast en nyare bil också.) Dessa fd leasingbilar är ganska lättsålda då många privatpersoner betraktar dem som just inkörda och räknar med låga reparationskostnader. 
Vem har ”rätt”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om HR 480 sc vs Terhi 480 sport? Är dom likvärdiga? Den sistnämnda är lite mindre men också lite billigare verkare det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gusten84:

Vad tror ni om HR 480 sc vs Terhi 480 sport? Är dom likvärdiga? Den sistnämnda är lite mindre men också lite billigare verkare det som.

För små om ni är en familj på 4. Storleken på HR532 börjar bli mer familjevänlig.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...