Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
RickardL

Upplöst plast i bensinen

Rekommendera Poster

Jag tömde ur bensin ur en utombordare, 50 hk 4 taktare, inför vintern. På min gamla 2-taktare brukade jag bara köra slut på bensinen i förgasaren. Så det var första gången jag behövde tömma en motor.

 

Eftersom jag inte ville förstöra miljön i onödan, så tänkte jag att jag skulle samla ihop bensinen ur motorn och hälla tillbaka den i tanken (separat plasttank).

Det enda jag hittade var en engångs kaffemugg i plast (inte helt begåvat val). Jag fyllde muggen en gång och hällde tillbaka i tanken. Men vid den andra fyllningen, så började muggen lösas upp och började läcka. Det slutade med att muggens botten lossnade.

 

Min fråga är om man bör kassera bensinen i tanken och eventuellt behöva rengöra eller skaffa ny plasttank? Eller är det helt ofarligt att använda bensinen? Plasten kanske bara löses upp till några brännbara kolväten, eller kan det bli något som lägger sig som beläggning i motorn.

Jag vet inte vilken plasttyp det är i muggen. Den var ordinär tunn vit plast som är vanligt i engångsmuggar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-25 vid 18:23 skrev Jorgen01:

Ett gram mugg i 20 liter bensin har ingen betydelse.

Tack för svaret. Som du påpekar så handlar det om mindre än en promille.

Jag skulle tro att det är polystyren i muggen. Så det borde bli brännbara kolväten av det. Jag blev lite orolig över konsistensen på plasten. Det blev till en kletig massa. Tillsatt i andra proportioner tillsammans med bensen kan man tydligen få ihop det till napalm enligt Wikipedia.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RickardL:

Tack för svaret. Som du påpekar så handlar det om mindre än en promille.

Jag skulle tro att det är polystyren i muggen. Så det borde bli brännbara kolväten av det. Jag blev lite orolig över konsistensen på plasten. Det blev till en kletig massa. Tillsatt i andra proportioner tillsammans med bensen kan man tydligen få ihop det till napalm enligt Wikipedia.

 

Det var en av alla nyttigheterna man fick lära sig i lumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...