Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Holmstrom

Hjälp med el, batteriväljare

Rekommendera Poster

Hej! Vill bara säga att jag är helt ny när det kommer till denna biten. Köpte båten för två år sedan och fick lägga en massa tid på mycket annat till en början men nu har jag kommit till el/batteri. Jag har lite funderingar. Det satt bara ett batteri i båten när jag köpte den men vill såklart ha ett startbatteri och ett till förbrukning. Fråga 1 är, istället för ett skiljerelä (bifogad fil, kopplingsschema) kan jag sätta en batteriväljare 1, 2 eller 1+2 istället för ett skiljerelä? Start på 1 och förbrukning på 2?

Fråga 2, har införskaffa mig en solcellspanel och regulator för underhållsladdning som jag kopplar till förbrukningsbatteriet. När jag väl är ute och solen skiner laddar jag då båda batterierna om jag har batteriväljaren på 1+2? 

 

Tack på förhand för svar

 

Mvh Martin

20201025_134922.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta som skriver här på MG gillar inte den där typen av batteriväljare (1, 2, 1&2). Bättre att sätta in ett skiljerelä från Biltema, lätt att installera, hållbart och billigt, som sköter laddningen av bägge bankarna och låta all förbrukar-el dras från förbrukarbatteriet. 
Sen skaffar du två separata strömbrytare/batterifrånskiljare av lite bättre kvalitet och låter dessa styra uttag från start- resp förbrukarbatteriet.

En solpanel behöver bara ladda förbrukarbanken. Startbatteriet behöver i de flesta fall inte laddas under säsong. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att ha i minnet att det finns två typer av skiljerelä: Det du ritat in på skissen är inte spänningsavkännande, utan styrs av generatorns D+-terminal (laddningslampan). Kallas ibland för Skyllermarks-relä. Funktionen är att reläet sluter när motorn är igång = båda batterierna laddas. När motorn stannar öppnar relät = batterierna separeras.

Biltema-relät som nämns ovan fungerar lite annorlunda. Det sluter när spänningen på startbatteriet stiger över en viss nivå, typ 13,3V. Och öppnar när spänningen sjunker under 12,8V.

Vid en enkel installation spelar det ingen större roll vilket man väljer.

Fråga 1: Ja, men nackdelen är att du riskerar att ladda ur båda batterierna om du glömmer att ställa om batteriväljaren.

Fråga 2: Ja, men samma risk föreligger här och det blir fler tillfällen att göra fel.

Redigerad av speljakt
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev speljakt:

Det kan vara värt att ha i minnet att det finns två typer av skiljerelä: Det du ritat in på skissen är inte spänningsavkännande, utan styrs av generatorns D+-terminal (laddningslampan). Kallas ibland för Skyllermarks-relä. Funktionen är att reläet sluter när motorn är igång = båda batterierna laddas. När motorn stannar öppnar relät = batterierna separeras.

Biltema-relät som nämns ovan fungerar lite annorlunda. Det sluter när spänningen på startbatteriet stiger över en viss nivå, typ 13,3V. Och öppnar när spänningen sjunker under 12,8V.

Vid en enkel installation spelar det ingen större roll vilket man väljer.

Ja, det är helt rätt. Föreslog Biltemas relä för det är enklare att installera. (Har egen erfarenhet från när jag var nybörjare själv - och kopplade ett Skyllermarksrelä, eg Bosch, fel.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel med skiljerelä är om man kör fasta solceller. Upptäckte ganska fort att den separerar inte som man vill att den ska göra.

 

Några här har lekt med olika dioder och motstånd för att "lura" reläet att sluta kretsen tidigare (över min kompetens). Själv köpte jag fjärrstyrda brytare för att eliminera problemet som jag hade.

 

Jag kör med ett BT relä samt ett Bluesea relä.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev patrikflink:

En nackdel med skiljerelä är om man kör fasta solceller. Upptäckte ganska fort att den separerar inte som man vill att den ska göra.

 

Några här har lekt med olika dioder och motstånd för att "lura" reläet att sluta kretsen tidigare (över min kompetens). Själv köpte jag fjärrstyrda brytare för att eliminera problemet som jag hade.

 

Jag kör med ett BT relä samt ett Bluesea relä.

Jo, visst separerar det som det ska och för TS lär det vara en ”nobrainer”.

 

Jag är väl den som har ”lekt med dioder” men med den nivå som TS är i just nu ville jag inte gå in på det. (Lösningen är iofs väldigt enkel, man lurar helt enkelt skiljerelät att spänningen är lägre än den är så det bryter (inte sluter alltså) kontakten mellan bankerna tidigare. För detta krävs en diod och en ”sockerbit”. Svårare än så är det inte.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo, visst separerar det som det ska och för TS lär det vara en ”nobrainer”.

 

Jag är väl den som har ”lekt med dioder” men med den nivå som TS är i just nu ville jag inte gå in på det. (Lösningen är iofs väldigt enkel, man lurar helt enkelt skiljerelät att spänningen är lägre än den är så det bryter (inte sluter alltså) kontakten mellan bankerna tidigare. För detta krävs en diod och en ”sockerbit”. Svårare än så är det inte.)

Det beror på var i kretsen mellan batterier och solcellspaneler och resten av elsysytemet skiljerelät är inkopplat. Nu är det ju inte detta trådskaparen frågar om, men jag har både Skyllermarksrelän och Biltemas skiljerelä, det senaste är kopplat till den ena solcellspanelen, som förre ägaren av båten hade instellerat. Första säsongen underlade jag ibland vad det var som klickade emellanåt under durken, det var ju skiljerelät som slog till eller i från då solen kom fram respektive gick i moln.

 

Det är redan skrivet, men min erfarenhet av dessa batteriväljare är också negativa, jag hade en gång en sådan i en båt och glömde ofta att slå om den för att spara startbatteriet när vi kom i hamn...

 

Så mitt råd är att ersätta batteriväljare med två ordentliga ”huvudströmbrytare” (som egentligen heter batterifrånskiljare) och så koppla i hop batterierna med valfritt skiljerelä, Biltemas är klart billigast och enligt omdömen här så fungerar det väldigt bra och håller bra kvalitet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en risk med både batteriväljare och huvudströmbrytare att "någon" råkar ställa i "frånläge" när motorn / generatorn går? 

Alltså att generatorn får gå utan belastning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för alla råd och tips. Det blir att satsa på ett skiljerelä istället för batteriväljare. Känns bättre att göra det ordentligt när man ändå är igång och fått bra med tips. 

 

Har en vp aq130, är det någon på som har koll på vilken kabel som är D+ från generatorn? Tyvärr vet jag inte exakt vilken generator det är, tänker om det brukar va någon standard eller så? Googlat lite men har inte hittat något glasklart. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Holmstrom:

Har en vp aq130, är det någon på som har koll på vilken kabel som är D+ från generatorn? Tyvärr vet jag inte exakt vilken generator det är, tänker om det brukar va någon standard eller så? Googlat lite men har inte hittat något glasklart. 

Om du använder Biltemas relä behöver du inte veta vad som är D+. 
Enklare att koppla in som sagt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Är det inte en risk med både batteriväljare och huvudströmbrytare att "någon" råkar ställa i "frånläge" när motorn / generatorn går? 

Alltså att generatorn får gå utan belastning? 

Det var inte så jag menade, jag menade att man antingen har en sådan där batteriväljare ELLER huvudströmbrytare, och vad man än väljer skall man inte manövrera dessa medan generatorn laddar, visserligen kan man ofta skifta batterier på väljaren (beroende på typ)  under gång, men inte ställa den i nolläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten brasklapp...

Skiljerelän är ju bra, men innan man springer och handlar in detta kan det vara bra att kolla så man inte redan har dubbla B+ på sin generator. Då slipper man detta krångel. Så har jag jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Bara en liten brasklapp...

Skiljerelän är ju bra, men innan man springer och handlar in detta kan det vara bra att kolla så man inte redan har dubbla B+ på sin generator. Då slipper man detta krångel. Så har jag jag.

Ja det var tider det, när det var så. Troligtvis har man sparat in på den finessen, till fördel för dessa ”dubbeldioder” alltså laddningsfördelare, som egentligen är en extern dubbel B+.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...