Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Erfarenheter Scrubbis?

Rekommendera Poster

Jag sökte runt lite på forumet men Scrubbis-trådarna är några år gamla så jag tänkte starta en nyare samlingstråd.

 

Vad har ni för erfarenhet av Scrubbis? Värt pengarna? Jag tycker det ser tveksamt ut att de där skumgummiläpparna skulle få bort speciellt mycket. Idag bottentvättar jag 2-3 gånger per säsong men varje tvätt kostar över 700 kr så en Scrubbis skulle vara snabbt intjänad. Om den funkar.

 

På senare tid har det kommit en tillsats som ser ut som en piassavakvast också. Det ser lite mer lovande ut, har någon provat?
 

Jag ligger i Stockholmsområdet på Östersjösidan och vill främst ha bort skägget (algerna). Havstulpanerna får nog den stora bottentvätten försöka ta hand om. Jag har aluminiumskrov och bottenmålar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bottenfärg på segelbåten som ligger i Stockholms skärgård. Bara bättrat lokalt under de senaste 5 åren.
Vi har en borste i båtklubben som jag använder och den fungerar ganska bra. Dock lite krångligt vid S-drev och längs köl och roder. Enbart några havstulpaner vid upptagningen.

Trodde det var en Scrubbis-borste men det är en "Powerbrush – Boat Hull Brush" från seaboost i Finland och finns även på Båtaccenten.

Kompletterar med bad och handborste i juli-augusti.

Gäller att i första hand borsta under perioden när de sätter sig på botten. Bra att ansluta sig till havstulpanvarningen.

Naturskyddsföreningen har några tips att hålla båtbotten ren utan gifter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sth/Östersjön har minskat bottenmålningen till minimal fläckbättring. Så det ser någorlunda ut vid sjösättning. Det brukade finnas en del tulpaner vid upptagning. Har nu ett par år scrubbat ett par gånger i augusti och det är bara tulpaner på ett par svåråtkomliga ställen som propelleraxeln. Senast har jag provat att scrubba stående på däck och det gick rätt bra med det långa skaftet. Dock har jag tidigare lyckats bryta av skaftet men lagade det genom att lägga in en bit rundstav. Prisvärt? Ja jämfört med maskinborstning tycker jag nog det. Tidsåtgången är nog mindre än att köra till borststationen och man kan göra det när som helst, t.ex. när man ändå är ute.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

@Mackey @Peter_K ni har skrivit om Scrubbis i några äldre trådar, vad tycker ni om den nuförtiden?

Den är inte jätteenkel att använda på segelbåten tycker jag. På skrovet funkar den bra, men på kölen är det svårare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

@Mackey @Peter_K ni har skrivit om Scrubbis i några äldre trådar, vad tycker ni om den nuförtiden?

Oj, har jag!?!?

Börjar känna mig lite dement...😖

 

Oavsett vad jag skrivit och tyckt förut så är jag inte jätteimponerad när jag försökt använda den på vår segelbåt i år. En orsak kan vara att det nu är fem år sedan vi la på epoxin och att den börjar bli lite sträv, eller i alla fall inte så blank som från början.

 

På motorbåt eller mera flatbottnad segelbåt skulle jag gissa att den har bättre effekt iom. att lyftkraften i "borsten" då kommer mera till sin rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brunnsviken, gissar att du har motorbåt. Då kan du nog ligga där det är långgrunt och scrubba stående i vattnet, verkar enkelt. Med 1,60 i djupgående kan jag inte det, har tidigare försökt simmandes med en borste, totalt misslyckat, man stöts bort från skrovet eller får överanstränga sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev trewq:

Brunnsviken, gissar att du har motorbåt. Då kan du nog ligga där det är långgrunt och scrubba stående i vattnet, verkar enkelt. Med 1,60 i djupgående kan jag inte det, har tidigare försökt simmandes med en borste, totalt misslyckat, man stöts bort från skrovet eller får överanstränga sig.

Ja, motorbåt. Ligger mellan y-bommar så

förhoppningen var att jag skulle kunna stå på båten, alternativet att jag tillfälligt förtöjer långsida vid nocken så jag kan stå på bryggan. Litar inte på att mina sjöben låter mig balansera på bommarna.

 

Men bra tips det där att stå i vattnet. Skulle inte funka där jag ligger men däremot på andra ställen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Scrubbis häromdagen och är väl kanske inte helt imponerad.

 

Flytkraften hjälper på horisontella ytor men gör det samtidigt väldigt svårt att göra rent vertikala ytor på köl och roder nere i djupet. Jag flyttade båten till en låg brygga över ljus botten så att jag tydligt såg hela botten i det reflekterade ljuset och visst blev den ren till slut men det tog tid och mycket energi att försöka styra borsten rätt på nedre halvan av undervattenskroppen. Hade jag jobbat mellan Y-bommarna på min båtplats där sikten inte är lika bra hade det inte blivit rent.

 

Med facit i hand hade jag nog sparat den där tusenlappen och badat istället. Ägare till mer flatbottnade motorbåtar blir nog mer nöjda.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...