Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Perra88

Vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej

 

idag gjorde jag en vinterkonservering för första gången på min bayliner 2855

när jag körde igenom glykolblandningen så tycker jag att det tog väldigt lång tid att tömma dunken, det spottade mycket mindre än när jag tidigare spolade med färskvatten. 
 

är detta normalt eller var det för lite tryck i dunken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryck i dunken? Hur gick du till väga med konserveringen?

 

Redigerad av Gripen72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Gripen72:

Tryck i dunken? Hur gick du till väga med konserveringen?

 

Nja. Inte tryck men det ska ju flöda. Hade dunken på badbryggan med en slang ner till spolmuffen. 
 

hål i dunken så det inte blir vacuum. Spolmuffen var tät och satt bra så all glykol kom in i drevet. 
 

det tog kanske 30 sek innan det börja komma glykol från utblåset och det som kom var inte mycket. Jag trodde det skulle gå fort att tömma dunken men det tog säkert 10min

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag konserverar min motor, ej drev, så får jag gasa på lite för att den ska börja suga upp vattnet ur dunken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Jernhand:

När jag konserverar min motor, ej drev, så får jag gasa på lite för att den ska börja suga upp vattnet ur dunken.

Jag körde på tomgång så det kanske var problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har sjövattenkylning så förmodar jag att du tömde motorn innan du körde glykolen, tar ju ett tag att fylla motorn. Om du inte tömde motorn, gör om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Gelis:

Om du har sjövattenkylning så förmodar jag att du tömde motorn innan du körde glykolen, tar ju ett tag att fylla motorn. Om du inte tömde motorn, gör om.

Jag har sjövattenkyld med värmeväxlare. Så blocket kyls av slutet system. 
 

ja jag tömde ur sjövattnet innan jag körde i glykol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok sötvattenkylning, då ska motorn inte tömmas, kolla bara frystalet på motorsidan. 

Då är det i princip bara att köra in glykolblandning, någon tömning av sjövattendelen är egentligen inte nödvändig, men inte heller fel. Jag brukar köra igenom ca 15-20 liter 50/50 blandning.

Har du tömt sjövattensidan på växlaren, slangar och avgasystem så tar det några sekunder att fylla dessa igen, framförallt på tomgång.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Gelis:

Ok sötvattenkylning, då ska motorn inte tömmas, kolla bara frystalet på motorsidan. 

Då är det i princip bara att köra in glykolblandning, någon tömning av sjövattendelen är egentligen inte nödvändig, men inte heller fel. Jag brukar köra igenom ca 15-20 liter 50/50 blandning.

Har du tömt sjövattensidan på växlaren, slangar och avgasystem så tar det några sekunder att fylla dessa igen, framförallt på tomgång.

Ok. Då är det nog som det ska. Dock tror jag det är bra att tömma sjövattnet innan. Annars finns risken att man späder ut glykolen. 
 

det var väldigt smidigt på min motor. Man tar en pump och pumpar upp ett tryck så flödar vattnet ut. 
 

hur gör du med tömning av vattnet under motorn? Sett att vissa fyller på med glykol där också. 
 

lossa bulten är ju ett alternativ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget vatten under motorn, där ska det vara torrt. 

Du släppte alltså vattnet ner i kölsvinet när du dränerade bla växlaren?

Om så är fallet så torka torrt antingen med en våtdamsugare eller via dyvikan (vilken jag tror du menar med bulten).

Ingen jäkla glykol för att slippa ta upp vattnet, glykol blir kladdigt om det får ligga kvar.

 

En av anledningarna att jag inte tömmer innan glykolen, kör man in 20 liter så blir det inte utspätt i växlaren och avgasystem, däremot det första som kommer ut genom drevet är naturligtvis utspätt.

Är man noggrann så kollar man frystalet på det som kommer ut när 20 litersdunken börjar bli tom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...