Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Positiva fakta om miljön

Rekommendera Poster

I princip allt som sägs eller skrivs om miljön uttrycks i negativ form. Det ger lätt intrycket att allt är på väg utför, vilket inte stämmer.
Jag tänkte därför att vi även kan skriva om positiva förändringar i miljön.
 

Här är några exempel:

Övergödningen av Östersjön har vänt och minskar nu som ett resultat av de senaste decenniernas kraftfulla åtgärder för att minska utsläppen av näringsämnen.
https://www.su.se/ostersjocentrum/om-oss/nyheter/övergödningen-minskar-enligt-ny-studie-1.253821

Efter att ha drabbats av miljögifter men framförallt virussjukdomar så har sälstammarna runt Sveriges kuster ökat och ökar så mycket att problemen ligger i att de är så många snarare än att de är så få.
https://www.havochvatten.se/arter-och-livsmiljoer/fakta-om-arter-och-livsmiljoer/marina-daggdjur/fragor-och-svar-om-sal/faq-sal/2019-04-18-hur-manga-salar-finns-det-i-vara-vatten.html

Den blåfenade tonfisken, klassad som starkt hotad, är tillbaka i Svenska vatten! Från att ha varit en viktig fångst för fisket under 1930-50 talet så har den varit försvunnen från Svenska vatten sedan mitten på 60-talet men nu är den tillbaka. SLU har ett intressant projekt där de märker och följer fiskar med GPS.
https://www.slu.se/ew-nyheter/2020/8/slu-forskning-ska-hjalpa-den-blafenade-tonfisken/

 

Alla arter av de stora valarna som jagades till nära utrotning under 1800-talet ökar och knölvalen är nära samma nivå som de var 1830.
Likt sälarna så börjar nu problemet vara att de är många snarare än få. Man jobbar nu på sätt att minska risken för kollisioner mellan fartyg och valar.
https://www.svd.se/de-stora-valarna--havens-ingenjorer
https://www.gp.se/nyheter/sverige/knölvalen-på-väg-tillbaka-1.19905098

https://today.tamu.edu/2020/10/21/preventing-whale-collisions-with-vessels/

 

Redigerad av BSven
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med. Blåstången, och vattenkvaliteten i allmänt, i Stockholms yttre skärgård är en helt annan än den var för 20 år sedan.

 

Som BSven säger, det visar att kraftfulla miljöåtgärder faktiskt har effekt, och ger uppmuntran till att fortsätta på det spåret!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Jag tänkte därför att vi även kan skriva om positiva förändringar i miljön

Nu har du ju räknat upp allt! 🙂

 

Nej, så illa är det inte. Jag tycker att mängden blåstång har ökat rätt mycket under en längre period, men vet inte om det är vetenskapligt korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På det väldigt lokala planet vet jag hur det såg ut bland klippor och stenblock, i buskar och snår, innan Västkuststiftelsen satte upp torrdass och soptunnor på många öar. Det gällde då att se sig för var man satte ned fötterna.

Idag får vi ju hoppas att toatömningsförbudet för något positivt med sig, om det går att mäta? 
Men som jag skrivit tidigare i annan tråd, är det ju väldigt sällan man ser att någon använder sugtömningsstationerna, det är liksom ingen kö eller trängsel där, fullständigt coronasäkert med andra ord.

 

Ja det är ju tråkigt att vi bara matas med de tråkiga nyheterna i media, sällan man pratar om det positiva, förutom då i ”Landet runt”...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg presidentvalsdebatten igår.

- Usa har inte haft så här låga koldioxidutsläpp på 35år, sade Trump. Va!? 😲

Nu det väl iofs per defenition hittepå när det är han som säger det. Men ändå, ligger det nånting i det? Finns det kanske en antydan till vändning i kurvan som inte synts på 35år eller vilket halmstrå griper han efter? En ögonblicksbild nu i Corona-pausen eller vad? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Jag såg presidentvalsdebatten igår.

- Usa har inte haft så här låga koldioxidutsläpp på 35år, sade Trump. Va!? 😲

Nu det väl iofs per defenition hittepå när det är han som säger det. Men ändå, ligger det nånting i det? Finns det kanske en antydan till vändning i kurvan som inte synts på 35år eller vilket halmstrå griper han efter? En ögonblicksbild nu i Corona-pausen eller vad? 

Nu skiljer jag helst på "miljön" och "klimatet" men som en följd av "fracking-boomen" (som är ett miljöproblem) har naturgas blivit billigare och konkurrerat ut kol som energikälla och gas har lägre utsläpp av CO2 än kol.
Man kan vända saker som man vill...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överfiske är ett stort problem och hot mot både det marina ekosystemet och mot människor, ofta i fattiga länder utan alternativa näringar. Att skapa skyddade marina områden är ett effektivt sätt att både bevara ekosystem och ge fiskbestånd möjlighet att återhämta sig.
Marina skyddade områden ökar stadigt men om ingen upprätthåller förbuden och ser till att skyddet efterlevs så är det ett naturvårdens spel för gallerierna!
Man kunde tro att nationers myndigheter och militära flottor skulle ha resurser att upprätthålla lagen på havet men 15-40% av all fisk idag är olagligt fiskad och det är upp till privata organisationer att inte bara upptäcka utan även lagföra illegalt fiske så att vår  trädgårdsgödsel, djurmat och hälsokostpreparat faktiskt kommer från lagligt fiske och att pengarna går till rätt befolkning.
Organisationen Sea Shepherd är mest känd för sina spektakulära aktiviteter för att hindra valfångst jorden runt men det är en mycket liten del av deras verksamhet.
Deras största aktivitet går ut på att motverka illegalt fiske
Bland annat patrullerar de afrikanska länders vatten, Gabon, São Tomé & Princípe, Liberia, Benin, Namibia and Tanzania, tillsammans med respektive lands fiskerimyndighet.
Ännu mer spektakulärt var när de satte stopp för de sex värsta tjuvfiskefartygen, efterlysta av Interpol, men som tilläts härja fritt på världshaven och tjäna hundratals miljoner åt den organiserade brottsligheten.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minutes ago, mikael_matsson said:

Jag såg presidentvalsdebatten igår.

- Usa har inte haft så här låga koldioxidutsläpp på 35år, sade Trump. Va!? 😲

Nu det väl iofs per defenition hittepå när det är han som säger det. Men ändå, ligger det nånting i det? Finns det kanske en antydan till vändning i kurvan som inte synts på 35år eller vilket halmstrå griper han efter? En ögonblicksbild nu i Corona-pausen eller vad? 

Trump är ju inte direkt känd för att vara vän med sanningen, men faktum är att USAs CO2-utsläpp har gått ner något sedan en peak runt 2005-2007 ungefär. Förra året hade de sjunkit tillbaka till ungefär 1995 års nivå.

 

Om han svamlar om 35 år så kan det vara inräknat en tillfällig Corona-dipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi hålla denna tråden till Miljö, Positiv och gärna marin anknytning och inte klimatet så är jag tacksam!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt fristående korallrev upptäckt i anslutning till stora barriärrevet.

Ett fristående rev, det sjunde, har hittats norr om stora barriärrevet inom världsarvsområdet.
Basen som är 1,5km, reser sig 500m upp och toppen ligger på runt 40m djup.
Revet är mycket artrikt  och åldern bedöms till runt 20 miljoner år.

https://schmidtocean.org/australian-scientists-discover-500-meter-tall-coral-reef-in-the-great-barrier-reef-first-to-be-discovered-in-over-120-years/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jonas Hentati Sundberg har tillsammans med sin forskarkollegor studerat sillgrisslorna på Stora Karlsö intill Gotland i över 20 år."

 

"På Gotland har havsörnen ökat från noll till sextio par, de senaste 20 åren. – Ett tydligt resultat av en lyckad miljöpolitik och ett minskat antal miljögifter i naturen, säger Jonas Hentati Sundberg".

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ovantade-foljder-for-sillgrisslorna-av-turisternas-franvaro 

 

(Foto från 18 september 2018 då vi var enda turister på Stora Karlsö. Personalen var i färd med att stänga anläggningarna för säsongen. Vi hade kommit från Böda och fortsatte sedan till Lickershamn)

Karl.JPG

Redigerad av Mellgard
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Stockholms skärgård så anses de minskade utsläppen av gödningsämnen där bero till stor del på att skärgårdskommunerna har skärpt kraven och kontrollerar efterlevnaden av dem för alla fastigheter där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket viktig del i att minska algblomningen i Östersjön är att torskbeståndet fredas så att stammen ökar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

87 goda miljönyheter från 2020 från Supermiljöbloggen.

 

Jag håller inte med om att alla 87 är så goda nyheter, men det finns en hel del positivt.

Dessvärre är det lite skralt med goda nyheter om hav och sjö. :(

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glädjande att miljöarbetet givit goda resultat. Dock inom sina håll i Stockholm så har jag sett massor av alger och ekosystemet är fortsatt sårbart. 

 

Men blev lite ledsen. Här i Sverige får vi inte dumpa gråvatten i havet, utan måste åka till tömningsstationer, vilket är förvisso helt rimligt för att motverka algblommingen. Men sen släpper de danska reningsverket ut gråvatten i Öresund och tycker det är förvånande att det inte ger så stora konsekvenser. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/miljontals-liter-avloppsvatten-forsar-ut-i-oresund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...