Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mackey

Myter inom båtlivet

Rekommendera Poster

Båten blir jättemycket tyngre när den suger åt sig vatten under sommaren.

Sanning eller myt?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte slå stoppknutar på skotlinor.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Perrr:

Man ska inte slå stoppknutar på skotlinor.

Vad är det för myt med det? Jag anser att det alltid är bra att kunna låta skotet löpa ut genom beslagen om ”något skiter sig”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Uppenbarligen kände Richard Nixon till vilket lands- och riktnummer han skulle använda när han ringde.... 

Fast om man vill ringa utomjordiskt som till månen så måste man slå

++planetnummer följt av riktnummer och telefonnummer  :)

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min salig farfar hade ett par bra.

- Om man hamnar i stiltje skall man klösa på masten och säga "Blås Kajsa, blås" Upprepas tills det börjar blåsa...

 

- Farfars sjösjukemedicin: Man binder en fläskbit i ett snöre, sedan sväljer man fläskbiten. Om det inte hjälpte så drar man upp fläskbiten igen.

 

Den förstnämnda funkar bevisligen alltid, inget stiltje har varat för evigt, alltid är det någon som står där vid en mast och... Den andra har jag inte behövt testa, blotta tanken brukar hjälpa...

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Faderullan:

Om man hamnar i stiltje skall man klösa på masten och säga "Blås Kajsa, blås" Upprepas tills det börjar blåsa...

Den Kajsa som avses är sjömännens beskyddarinna Katarina.

"Blås Kajsa blås!" med Lasse Dahlquist kan man höra här,

https://www.lassedahlquist.se/musik/blas-kajsa-blas/

 

Fördjupning om uttrycker "Blås Kajsa", sid 61 och 20 sidor framåt.

https://isof.se/download/18.5850f85e15732ead0b3582/1529495326196/Svenska%20landsm%C3%A5l%20och%20Svenskt%20folkliv_1972_1.pdf

 

Tillägg: Blås Kajsa, blås av Evert Taube, inte samma visa som den med Lasse Dahlquist.

 

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Mackey:

Båten blir jättemycket tyngre när den suger åt sig vatten under sommaren.

Sanning eller myt?

Det är sannolikt en myt att en plastbåts skrov suger upp märkbara mängder med vatten.

Faderullan har testat!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att nöjesseglare från stan alltid verkar ha haft fler föreställningar och myter än de lokala fiskarna..........

 

Fast historien om olyckan vid Merikalla (eller någon annan grynna uppåt Norrbottnen) då 40 fälmän omkom har vi ju alla hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev heimlaga:

Fast historien om olyckan vid Merikalla (eller någon annan grynna uppåt Norrbottnen) då 40 fälmän omkom har vi ju alla hört.

Har vi?   🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blå jungfrun i Kalmar sund

Förr trodde man att det bodde ett gudomligt väsen på ön. Allra farligast ansågs området för sjöfarare, som här drabbades av stormar oftare än någon annanstans. Sjömän har under långa tider undvikit platsen och historierna om ön är otaliga. Den mest kända och seglivade myten är kanske den om häxor som flyger till Blåkulla på sina kvastar varje skärtorsdag för att träffa andra häxor.

 

Åker du dit så kom ihåg att inte stoppa ens en liten sten i fickan när du lämnar ön. Myten säger nämligen att den som tar en sten med sig från Blå Jungfrun kommer förföljas av otur tills stenen återförs till ön.

https://www.visitsmaland.se/sv/upplevelser/natur-och-aventyr/bla-jungfrun

 

Vi har varit där med vår segelbåt och det är en gudomlig ö och vi tog inte med några stenar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-27 vid 18:09 skrev ABC:

Har vi?   🤔

Kanske inte riktigt alla.......

 

Det berättas att flera båtlag från samma socken som var ute i seinfäälon det vill säga säljakt uppåt Bottenviken i islossningstiden hade sammanträffat vid en grynna ute på havet där drivisen hade lagt upp höga vallar kring grynnan och bildat en såkallad kallgoål där det var varmt och skönt i lä för vinden innanför vatten.

De passade på och tog sig en fylla på det medhavda brännvinet (varje båtlag hade ju en kutting brännvin för medicinskt bruk). På isen hittade de en handske som de började kasta åt varandra och leka med och skämta rått om handskens ägare sådär som fulla karlar brukar kunna hitta på att göra.

Skepparen på en av båtarna hade inte velat vara med i fylleslaget så han var nykter. Han insåg att handsken sannolikt tillhörde en drunknad fiskare eller fälman så han tog handsken och lämnade tillbaka den i en spricka i isen så som man enligt gammal tradition skall göra med drunknades kläder.

Sedan gick han och lade sig under tjäldet i fälbåten och somnade medan de andra festade vidare långt in på natten. I drömmen kom den drunknade och tackade honom för handsken och varnade honom att en storm var på väg och de måste ta sig därifrån kvickt innan isen började röra sig och bryta upp.

Han steg upp och lyckades med uppbådande av all den makt en fälskeppare har tvinga med sig sin motvilliga besättning men alla de andra 40 fälmännen festade vidare.  De drog iväg båten över isen bort från kallgoålin åt läsidan av grynnan där de hoppades att isen skulle ligga säkrare. Bakom sig hörde de ett dån när isen bröts och kallgoålin rasade ihop och krossade alla de andra till döds. De fick med sig några bössor ur en båt de passerade men ingenting annat gick att rädda. De hade ju fullt upp med att rädda sig själva. Bössorna återlämnades senare till de omkomnas familjer.

Enligt en version var de omkomna Vöråbor och det skulle vara därför som inga Vöråbor någonsin har farit i fäälon så länge någon minns.

Det finns litet olika versioner men ungefär såhär sägs det ha gått till. Någon dylik storolycka går inte att spåra i kyrkböckerna så antingen hände det före Stora Ofreden eller så hände det bara i sagornas värld.

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte utan mina orkidéer. ... Växter är ett trevligt sällskap, om man bor på båten. Jag tror visserligen på andeväsen, spöken, demoner, och gastar, ... men jag är inte vidskeplig, eller skrockfull. Det finns människor som medvetet trotsar sådant, t.ex. väljer att gå under en stege. Jag tror inte på att växter bringar otur. Men man skall vara medveten om deras risker. De har en tendens av avleda uppmärksamheten. T.ex, i en storm, där alla måste hjälpas åt, och någon plötsligt sträcker ut armarna efter krukorna istället för att skota. Så ja växter innebär verkligen en reell fara. Man måste ha gjort strikta mentala prioriteringar i förväg.

 

Man kan undvika problem genom att surra fast krukorna på lämpligt sätt. Ännu bättre är att ha amplar hängande från taket, ... då kan det gunga hur mycket som helst, utan att det är någon fara.

 

 

 

 

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Ännu bättre är att ha amplar hängande från taket, ... då kan det gunga hur mycket som helst, utan att det är någon fara.

Då kan man ju få sig en riktig dj-la smäll i skallen av den pendlande ampeln. Men i och för sig, om det är min skalle som drabbas av ampeln så är det nog ingen fara...

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det acceptabelt att byta namn på en begagnad segelbåt man köpt, eller för det otur med sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Terri:

Är det acceptabelt att byta namn på en begagnad segelbåt man köpt, eller för det otur med sig?

Det för otur med sig!

Möjligen kan man ju få döpa om båten till samma namn som någon vänlig kvinnlig ”religiös person” ett helgon, någon gudinna eller så.

 

Och att döpa båten till samma namn efter en kvinnlig rollfigur, en ”bond-brud” spelad av Grace Jones i ”A Wiew to Kill”, ”Levande måltavla” blir heller inte speciellt bra, men detta mer av andra orsaker…

 

Men man skall däremot inte ta med någon ”religiös person” ombord, inte ens nämna dess titlar. Om man absolut måste prata om en präst kan man benämna denna som ”himlalots” eller ”11” (ettorna skulle då motsvara flikarna på prästkragen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, ... jag behöver nog fler utlåtanden om det här med namnbyte. Är det vanligt att köpare byter namn på båtar de köpt? Någon här som gjort det??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan byta namn på båten men inte döpa om den om den varit döpt tidigare och det får inte finnas spår av det gamla namnet någonstans på båten och all dokumentation som förts ombord innehållande det gamla namnet ska förstöras.

För säkerhets skull ska du backa in till kajen då du ger båten det nya namnet och köra ut med det nya namnet.

Förra båten bytte vi namn på och nuvarande fick ett namn då den enligt säljaren saknade det.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, .... Tack för alla avancerade förslag! Och tack för länken!

 

Jag skall ta med allt detta i beaktning när och om namnbyte blir aktuellt.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Terri:

Hmmm, ... jag behöver nog fler utlåtanden om det här med namnbyte. Är det vanligt att köpare byter namn på båtar de köpt? Någon här som gjort det??

 

3 timmar sedan skrev Makro:

Du kan byta namn på båten men inte döpa om den om den varit döpt tidigare och det får inte finnas spår av det gamla namnet någonstans på båten och all dokumentation som förts ombord innehållande det gamla namnet ska förstöras.

För säkerhets skull ska du backa in till kajen då du ger båten det nya namnet och köra ut med det nya namnet.

Förra båten bytte vi namn på och nuvarande fick ett namn då den enligt säljaren saknade det.

Jag har bytt namn på sex av de åtta båtarna jag ägt… och har väl haft lika mycket otur och lika mycket tur som båtägare i allmänhet har… Men jag har aldrig haft krukväxter (eller ”trän” som vi säger på götebosska) ombord, inte heller snittblommer, eftersom det enligt vissa källor är det mest otursbrinhamde man kan ha, näst efter att bära damasker men inga skor, som en viss turknutte tillika kusin i Ankeborg gör….

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

 

Jag har bytt namn på sex av de åtta båtarna jag ägt… och har väl haft lika mycket otur och lika mycket tur som båtägare i allmänhet har… Men jag har aldrig haft krukväxter (eller ”trän” som vi säger på götebosska) ombord, inte heller snittblommer, eftersom det enligt vissa källor är det mest otursbrinhamde man kan ha, näst efter att bära damasker men inga skor, som en viss turknutte tillika kusin i Ankeborg gör….

När det blåser och kränger, är det inte tid för att bry sig om krukväxterna. Men risken är ändå uppenbar att man just då som en yr höna (om det är ens egna "trän") släpper allt annat, roder, segel, ... , för att rädda sina kära växter.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-02 vid 16:33 skrev Terri:

När det blåser och kränger, är det inte tid för att bry sig om krukväxterna. Men risken är ändå uppenbar att man just då som en yr höna (om det är ens egna "trän") släpper allt annat, roder, segel, ... , för att rädda sina kära växter.

 

Jag kanske inte är så trovärdig då jag berättar att jag denna säsongen, sett en  flybridgemotorbåt med två balkonglådor där uppe på tredje våningen. Tro det eller ej, men så var det, dessvärre kunde jag inte med att ta en bild, då delar av besättningen hade party där uppe. Det var iallfall pelargonier i den ena lådan, vad det det var i den andra vet jag inte... Båten låg förtöjd nedanför en av restaurangerna i Grebbestads hamn, det är väl förvisso en förmildrande omständighet.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-04 vid 14:18 skrev Georg_Ohm:

Jag kanske inte är så trovärdig då jag berättar att jag denna säsongen, sett en  flybridgemotorbåt med två balkonglådor där uppe på tredje våningen. Tro det eller ej, men så var det, dessvärre kunde jag inte med att ta en bild, då delar av besättningen hade party där uppe. Det var iallfall pelargonier i den ena lådan, vad det det var i den andra vet jag inte... Båten låg förtöjd nedanför en av restaurangerna i Grebbestads hamn, det är väl förvisso en förmildrande omständighet.

 

Det finns fôlk te allt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tro det eller ej, men så var det, dessvärre kunde jag inte med att ta en bild, då delar av besättningen hade party där uppe. Det var iallfall pelargonier i den ena lådan, vad det det var i den andra vet jag inte

 

Kanske såg ut så här i den andra lådan?

 

16990990_6.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev excel319:

 Tro det eller ej, men så var det, dessvärre kunde jag inte med att ta en bild, då delar av besättningen hade party där uppe. Det var iallfall pelargonier i den ena lådan, vad det det var i den andra vet jag inte

 

Kanske såg ut så här i den andra lådan?

 

16990990_6.jpg

Weed… nej det hat jag inte sett i någon marin blomlåda, men väl i andra typer av planteringar.

I närområdet hade vi en odlare och förädlare av denna växt. Han tog polisen… trots att han för åklagaren hävdade att växterna i fråga var såväl ekologiskt odlade samt närproducerade utdömdes ett stängt straff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst genom alla inlägg så förlåt om det blir repris.

Men man skall lägga en slant under masten. Absolut. De somrar jag inte gjort det var det skitväder.

 

Det funkar även om man inte tror på det.

Kopplar på en historia om Edison. Han hade en hästsko ovanom  dörren till boden. Folk sade åt honom att ni som är upplyst tror väl inte på sånt? Då svarade Eddison: jag har hört att det funkar även om man inte tror på det.

 

Kopparslanten/historien kommer nog från tiden med träskeppen. Det miskade risken för röta i masten för det var ju alltid slagvatten nere i hålskeppet där masten stod på kölen, eller mastfisken som det hette.

 

 Som sagt,  jag tror inte på slanten men har en "guldtia" där för säkerhets skull....😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är mer lokala myter från Göteborg som jag hittade i några "sjökort" som funnits som bilaga i GP någon gång (tidigt 80-tal?) och det nämns att det publicerats med tillstånd av Volvo Penta.
"Jöns" ligger strax väster om Långedrag och på bilden med Skalkorgarna syns även Krossholmen där Penta fortfarande har sin testanläggning.
IMG_3245.thumb.jpg.63c75c3d2c0492209a2e8eee709942d1.jpgIMG_3246_2.JPG.a2a9dc8faec71218d8a7235ed879070d.JPG

Redigerad av Makro
bildredigering
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Det här är mer lokala myter från Göteborg som jag hittade i några "sjökort" som funnits som bilaga i GP någon gång (tidigt 80-tal?) och det nämns att det publicerats med tillstånd av Volvo Penta.
"Jöns" ligger strax väster om Långedrag och på bilden med Skalkorgarna syns även Krossholmen där Penta fortfarande har sin testanläggning.
IMG_3245.thumb.jpg.63c75c3d2c0492209a2e8eee709942d1.jpgIMG_3246_2.JPG.a2a9dc8faec71218d8a7235ed879070d.JPG

Vid ”Vite gavel” skulle den första snapsen intagas vid färd västerut där Göta älv möter Rivöfjorden. 
Vite gavel var/är ett gammalt magasin som jag tror ligger vid Nya varvet, eller därikring. Undrar om inte SXK hade sitt kansli där?

 

Hursomhelst, jag minns sextiotalet, och det gör ju många forumdeltagare med mig… det dracks mer alkohol ombord då, både i hamn och dessvärre under gång till sjöss. Jag tror det var rätt så vanligt att man hade ett slags magiskt tänkande och tog en snaps när man passerade en speciell punkt för att det senare skulle gå bra… eller en snaps som en slags belöning då man korsat något besvärligt avsnitt av kusten, såsom den illa beryktade Tjurpannan.

 

Just Skalkorgarna var ett sådant magiskt ställe där man skulle ta en snaps, på den tiden var Skalkorgarna en fyr, numera ett kummel.

 

Utanför Strömstad finns ett skär med ett kummel som heter ”Daniel” på honom skall man hälsa vid passage, annars går det illa.

 

På sjökortet ovan ser man ju de där  stengärdesgårdarna (strax öster om Jöns) som den svenska flottan lade ut mellan holmarna någon gång under 1600-1700 talen för att hindra dåtidens besvärliga danskar att brandskatta staden (vilket dom lyckades med ändå, det första ”Göteborg” som låg vid nuvarande Färjenäs på Hisingssidan brändes väl ner nio gånger om jag nu minns rätt).

Iallafall låt bli att passera där, om du nu inte paddlar kajak, jag har varit där x flera, och det går ju att passera med motorbåt, men det är väldigt vanskligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vid ”Vite gavel” skulle den första snapsen intagas vid färd västerut där Göta älv möter Rivöfjorden. 
Vite gavel var/är ett gammalt magasin som jag tror ligger vid Nya varvet, eller därikring. Undrar om inte SXK hade sitt kansli där?

 

Hursomhelst, jag minns sextiotalet, och det gör ju många forumdeltagare med mig… det dracks mer alkohol ombord då, både i hamn och dessvärre under gång till sjöss. Jag tror det var rätt så vanligt att man hade ett slags magiskt tänkande och tog en snaps när man passerade en speciell punkt för att det senare skulle gå bra… eller en snaps som en slags belöning då man korsat något besvärligt avsnitt av kusten, såsom den illa beryktade Tjurpannan.

 

Just Skalkorgarna var ett sådant magiskt ställe där man skulle ta en snaps, på den tiden var Skalkorgarna en fyr, numera ett kummel.

 

Utanför Strömstad finns ett skär med ett kummel som heter ”Daniel” på honom skall man hälsa vid passage, annars går det illa.

Jo SXK's seglarskola har ju fortfarande sin verkstad och förråd i Vite gavel där man underhåller skutorna Gratitude, Atlantica och Gratia men kansliet har flyttat till "Svarte gavel" i Långedrag.
Det finns nog ett och annat skär och uddar längs kusten där man för god tur på färden eller fiskelycka ska ta sig en dram, som "Skål på fisken" vid Dannekroken i mina trakter där man också målat en fisk och ett snapsglas på berget, tyvärr har jag ingen bild på det.
Annars nöjer jag mig med en ankardram när jag väl lagt till för dagen fast den är ju mer en belöning för dagens arbete snarare än en myt, som en skål för lycka på färden.
652057810_Sklpfisken.thumb.JPG.834b4ee6d624ebd290ed3719490bc67a.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...