Jump to content
Sunday 04 December 2022
Mackey

Myter inom båtlivet

Recommended Posts

Det finns många myter inom båtlivet och min tanke är att vi kan diskutera dessa nu när båten ligger i idé och renoveringar och rustning inför nästa säsong kanske inte kommit igång.

 

Det finns olika typer av myter, bla. tekniska/vetenskapliga, skrock och rena missförstånd och säkert flera.

 

Nu till hösten vill många fylla eller tömma sina bränsletankar av diverse anledningar.

Vad ska det vara bra för när det funkar utmärkt med halvfull tankar när båten ligger i plurret.

 

En annan myt är att Kung Neptun blir förargad om man byter namn på båten.

Varför blir han det?

 

En tredje myt kan vara att man inte ska ha med bananer ombord.

 

Det var en början till en förhoppningsvis lång, rolig och även lärorik tråd, vi får se...

Tillägg: Fyll gärna på med egna myter också, som raol gjorde.

 

Mackey

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myten om "spalteffekten" mellan försegel och storsegel (den verkliga förklaringen är närmast rakt motsatt den vanliga förklaringen).


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teorin som menar att tanken skall vara full menar att växlande lufttryck och kyla kan få luftens vattenånga att kondensera i tanken. Den mängd som kommer in på detta sätt är så liten att den är försumbar. Den vanligaste orsaken till vatten i tanken är dålig o-ring i däcksförskruvningen, och att denna sitter helt horisontellt så det vatten som ligger intill O-ringen slinker in när man öppnar. Det kan även vara läckage pga. att hålen till öppningsflärpens axelsprint läcker vid regn.
Minimängder  av vatten kan lösas in i dieselbränslet och accumuleras inte. 

Hade inget vatten i min tank på 20 år utan att tömma varken tank eller vattenfilter... 

 

Om Neptun skulle finnas så skulle man ändå inte bli påverkad av vad han gillar eller inte gillar, för han märks ju aldrig av, oavsett.  Men passa er för Murphy, han finns definitivt!

 

Glada amatörer köper en klase halvmogna bananer vid resans start. Första veckan är inga mogna. Andra veckan är alla mogna och man blir utless på dem efter två dagar. Tredje veckan är alla ruttna.....

 

Sen finns det ju talesätt också: Det finns två typer av seglare: De som gått på grund och de som ännu inte gjort det. (Efter några år gäller det alla båtar också  :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bananer beror väl på hur mycket flugor man vill ha samma gäller kivi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Seawolf:

Om Neptun skulle finnas så skulle man ändå inte bli påverkad av vad han gillar eller inte gillar, för han märks ju aldrig av, oavsett.  Men passa er för Murphy, han finns definitivt!

På den tiden jag tillbringade mycket tid under vattnet så kom man ibland upp, eller inte ens ner, och upptäckte att man saknade något. Regeln var att inte svära eller uppröras över förlusten utan acceptera att Neptun tar det han vill ha och man skall vara glad så länge det bara är utrustning. Tycker han du är otacksam så tar han kanske något värre?
Det hade åtminstone god effekt på humöret i laget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Eile:

Bananer beror väl på hur mycket flugor man vill ha samma gäller kivi.

 

7. Lämna bananerna iland

Det sägs finnas flera anledningar till denna vidskepelse. Den mest troliga är att under perioden för de tidigaste banantransporterna så fiskade man också ofta under färden. Men eftersom man behövde pressa fartygen max för bananerna skulle vara färska även när man kom fram, så gick det inte att fiska på just dessa transporter och färsk fisk blev därmed struket från menyn.

 

Andra förslag som också nämns är att bananerna skulle vara bannlysta för att de kan utsöndra metangas som kan döda folk ombord om gasen stängs inne i båten. Ett förslag är också att besättningen helt enkelt skulle kunna halka på bananskalen och skada sig.

https://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20170113/9-saker-att-undvika-pa-sjon-om-du-ar-skrockfull/?page=2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Mackey:

 

Andra förslag som också nämns är att bananerna skulle vara bannlysta för att de kan utsöndra metangas

Etan, är det.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Seawolf:

Glada amatörer köper en klase halvmogna bananer vid resans start. Första veckan är inga mogna. Andra veckan är alla mogna och man blir utless på dem efter två dagar. Tredje veckan är alla ruttna.....

Det har jag upplevt när vi bytte till oss en bananstock mot några block och pennor på en söderhavsö. 100 bananer på sex personer på två dagar = 8 bananer per person och dag.

Tur att vi var så många ombord.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Myten om "spalteffekten" mellan försegel och storsegel (den verkliga förklaringen är närmast rakt motsatt den vanliga förklaringen).

Förklara gärna både myten och hur det är så lär vi oss något också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför har många båtar av tradition kvinnonamn?

 

Jag hörde en teori om att man hyvlade av ett kort spån från kölstocken och om spånan lade sig med den kullriga sidan nedåt så skulle båten ha et kvinnonamn medan om spånan ställde sig som en bro skulle den ha ett mansnamn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är förenat med stor otur om man har blommer och trän ombord, alltså det som på rikssvenska benämns som ”snittblommor” och ”krukväxter”. Möjligen är det ok för långseglare att ha en mindre köksträdgård ombord som förbrukas under resans gång, men Inga dekorationsväxter!

 

Att segla med fendertarna ute är inte bra, det ser fördjäkligt ut, kan dock accepteras på arbetsbåtar och vid gång i kanaler där det är tätt mellan slussarna. Båtar med fendertarna ute under gång kallar vi för ”kôrvbåtar”. Ja man hänger ut fendertarna när man passerar hamnprirarna, eller motsvarande, in i hamn, och tar in dem på samma ställe då man lämnar.
Att segla med fendertarna ute är ett bra sätt att be mörka makter eller Mr Murphy om stora problem och storm.

 

Att vissla till sjöss är inte bra, då blir det storm! 

 

Rött vin stuvas om babord och vitt vin (i gröna flaskor) om styrbord, annars går det åt helskotta. Det är litet oklart var man lämpligtvis stuvar vitt boxvin, øl, och starksprit. Men grundregeln är rött om babord och grönt om styrbord, det finns ju en del sliskiga gröna konjaker och liknande...

 

Det gäller även för de ombordvarande att hålla kölsvinet på gott humör, inte hoppa eller stampa på durkarna. När kölsvinet är på gott humör sätter det knorr på tillvaron.

 

När man tvingas passera på främmande båtar i hamn, gör man det för om masten, eller på fördäcket om mast saknas. Man går inte uppe på rufftaket. Detta är nog mer en fråga om hänsyn och inte av skrock. Likadant är det med landströmskablar, man lägger ut dem på bryggan på ett sådant sätt att ingen snubblar på dem.

 

Segelbåtar skall ha ett mynt under mastroten, helst skall det ju vara ett guldmynt, men sådana är ju svåra att växla till sig. Detta är tydligen för att du tur med väder och framförallt vinden.

 

Om man skall borda en båt till havs skall detta göras på dess styrbordssida. Bunker och förnödenheter tas ombord på babordssidan, där tas även soporna i land.

 

Förr var det viktigt att ta en sup när man kommit lyckligt i hamn och när båten är väl förtöjd. Numera vet jag att det förekommer men det kanske inte är lika vanligt längre.

 

Sitt i lovart och spotta i lä! Det är ju en annan grundregel...

 

Flaggreglerna har ju diskuterats x flera i några andra trådar, onödigt att tjôta om det igen, men nationsflagga skall man ha under gång, undantag är mindre båtar, kanoter, kajaker, vattenskotrar och övriga badleksaker. Utan nationsflagga råkar man ut för allmän olycka.
 

Sedan är det förenat med direkt livsfara att anteckna de oskrivna reglerna, gör inte det! dom skall bara memoreras!

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev raol:

Etan, är det.

Etylen är ju ett växthormon som påskyndar mogning av frukt så det kunde ju förstöra övriga lasten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Segelbåtar skall ha ett mynt under mastroten, helst skall det ju vara ett guldmynt, men sådana är ju svåra att växla till sig. Detta är tydligen för att du tur med väder och framförallt vinden.

 

 

Det var risk för röta under mastfoten, och ett kopparmynt där minskade risken.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Seawolf:

Det var risk för röta under mastfoten, och ett kopparmynt där minskade risken.....

Det blir väl litet galet med ett kopparmynt under en aluminiummast. Men på den tiden masten var en föredetta gran kan ju den teorin ha sina poäng.🍵

 

Jag läste om Hallberg Rassey-varvet nånstans. Utländska båtköpare var väldigt noga med det där myntet. Det var också en sådan där siffermagi. Det gällde att båten hade ”rätt” skrovnummer och det gick inte för sig att få den sjösatt eller levererad på vilket datum som helst, fredagen den trettonde var väl direkt oönskat, kan jag tänka mig.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vida spridd myt är att bottenfärgen blir mer effektiv om man blandar i

cayennpeppar

Round up

chilipulver

Falu rödfärg eller

penicillin.

 

Toaen/Thallatha har prövat någon av kryddorna ova relativt vetenskapligt utan märkbart resultat minns jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det blir väl litet galet med ett kopparmynt under en aluminiummast. Men på den tiden masten var en föredetta gran kan ju den teorin ha sina poäng.🍵

Det är därför man numera ska ha guldmynt under mastfoten.

Gissa varför det heter guldmyntfot! 🙂

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det blir väl litet galet med ett kopparmynt under en aluminiummast.🍵

Kapsla in myntet i epoxy! :D

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det blir väl litet galet med ett kopparmynt under en aluminiummast. Men på den tiden masten var en föredetta gran kan ju den teorin ha sina poäng.🍵

 

Jag läste om Hallberg Rassey-varvet nånstans. Utländska båtköpare var väldigt noga med det där myntet. Det var också en sådan där siffermagi. Det gällde att båten hade ”rätt” skrovnummer och det gick inte för sig att få den sjösatt eller levererad på vilket datum som helst, fredagen den trettonde var väl direkt oönskat, kan jag tänka mig.

Inte konstigare än att miljarder av människor tror på diverse övernaturliga väsen som beskrivs i mågtusenåriga skrifter.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Seawolf:

Inte konstigare än att miljarder av människor tror på diverse övernaturliga väsen som beskrivs i mågtusenåriga skrifter.....

Jag låg hemma på soffan igår och kollade på Historic Channel 2.

Något program om antika utomjordingar, Area 51, identifierade flygande tefat och allting sådant. Detta blandades ned i en stor gryta och kryddades kraftigt, inte med chayennepeppar, utan med kraftfull konspiration.
Ja vad blir det av det? Jo alla världens regeringar, i synnerhet USAs känner till att det regelbundet vistas utomjordingar här hos oss och ”Man in Black” är en verklighet, en realitysåpa med andra ord...
Jorden är platt, månlandningen är inspelad i studio och allting är korrupt.

 

Där är båtlivet och sjömanskapets myter bleka på gränsen till genomskinliga i jämförelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag låg hemma på soffan igår och kollade på Historic Channel 2.

Något program om antika utomjordingar, Area 51, identifierade flygande tefat och allting sådant. Detta blandades ned i en stor gryta och kryddades kraftigt, inte med chayennepeppar, utan med kraftfull konspiration.
Ja vad blir det av det? Jo alla världens regeringar, i synnerhet USAs känner till att det regelbundet vistas utomjordingar här hos oss och ”Man in Black” är en verklighet, en realitysåpa med andra ord...
Jorden är platt, månlandningen är inspelad i studio och allting är korrupt.

 

Där är båtlivet och sjömanskapets myter bleka på gränsen till genomskinliga i jämförelse.

Nixons samtal med gubbarna på "månen" men kortare fördröjning än vad svt utrikeskorrespondenter har i nyhetssändningarna. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Att vissla till sjöss är inte bra, då blir det storm! 

Har alltid trott att man inte ska vissla (i onödan) eftersom vissling är en nödsignal på sjön. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Eile:

Nixons samtal med gubbarna på "månen" men kortare fördröjning än vad svt utrikeskorrespondenter har i nyhetssändningarna. 

 

Minsta möjliga fördröjning är ca 2.4-2.6 sekunder, och det är längre än så här.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Seawolf:

Det var risk för röta under mastfoten, och ett kopparmynt där minskade risken.....

Finns det fortfarande kopparmynt? Eller andra mynt? Sedlar tror jag finns men är nog inte tillräckligt vädertåliga. 

Jag har inte haft kontanter på flera år

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev BSven:

Etylen är ju ett växthormon som påskyndar mogning av frukt så det kunde ju förstöra övriga lasten?

Just det. Etylen som numera benämns eten. Eten har en dubbelbindning och är inte samma som etan. https://sv.wikipedia.org/wiki/Eten 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev trewq:

Finns det fortfarande kopparmynt? Eller andra mynt? Sedlar tror jag finns men är nog inte tillräckligt vädertåliga. 

Jag har inte haft kontanter på flera år

Det finns fortfarande mynt och de innehåller faktiskt koppar om än i legeringar med andra metaller.

 

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/mynt/giltiga-mynt/

Edited by JEC78

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Har alltid trott att man inte ska vissla (i onödan) eftersom vissling är en nödsignal på sjön. 

Njae det kanske är olika på olika platser i landet. Inte nödsignalen, men skrocken. 
Vissling föranleder storm, det sades väl så i något avsnitt av ”Saltkråkan” och Astrid Lindgren har ju alltid haft rätt... En vanlig vissling lär ju inte höras speciellt långt, däremot en busvissling, men det är inte alla som kan den konsten att busvissla så.

 

Förr gick ju fiskarna hem igen om de mötte en katt eller en kvinna på morgonen då de var på väg till hamnen och båten. Sedan fanns det också nån grej om att man gick runt i båten och sjöboden med- eller moturs, minns inte hur det var, Iallafall inte digitalurs.

 

Präster eller andra religiösa representanter skulle man helst inte ha ombord, men undantag kanske kunde göras då det skulle vara gudstjänst på någon ö någonstans. Varken prästens yrkestitel eller egennamn fick nämnas ombord, det betydde otur. Men man kunde säga 11, elva, det gick bra, det syftade på den gamla tidens prästkrage som såg ut som två ettor.
 

Det kunde även i vissa lägen vara förenligt med olika faror att ha med sig ofrälse eller personer med annan tro än skepparens, ombord. Men det kan nog ha skiftat betydligt mellan olika platser och olika besättningar. Och lär ju ha upphört då man såväl i norra Bohuslän och över Öresund skeppade judiska- och andra flyktingar till Sverige under kriget.
 

Bland fiskerinäringen fanns det även en del oönskade fiskar man kunde få i näten som förde otur med sig, och tvärtom, Sillkungen var en av dem, men om den förde tur eller otur med sig minns jag inte.
 

Sedan fanns det ju bland skärgårdsbefolkningen, och även hos andra, föreställningar om omen vid olika himlafenomen och meteorologiska konstigheter, det kunde ju vara Guds straff och allt möjligt.
 

I Bohuslän skulle man akta sig noga för Nolhottar och Stockholmare, dessa grupper var inte att lita på riktigt. Att sedan bohuslänska fiskgrossister regelbundet lurade skjortan av stockholmska fisk- och skaldjursuppköpare är en helt annan sak. 
Nolhottarna är litet mystiska, ingen vet väl riktigt varifrån dessa kommer, mer än att dom kommer från någon ort norr om där man själv bor...
Idag är man i allmänhet mer open minded, men det finns ställen i landskapet där de gamla föreställningarna lever kvar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Eile:

Nixons samtal med gubbarna på "månen" men kortare fördröjning än vad svt utrikeskorrespondenter har i nyhetssändningarna. 

Uppenbarligen kände Richard Nixon till vilket lands- och riktnummer han skulle använda när han ringde.... 

 

Angående Nixons förehavanden fanns det i Göteborgs-Posten då en liten humoristisk ruta med tecknade figurer, av Sture Hegerfors (bror till sportreportern), ja den rutan existerar fortfarande... 

Ilallafall var det där två kvinnor som talade med varandra:

-Känner du till Watergateaffären?

-Nej, jag handlar bara på Konsum.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men man kunde säga 11, elva, det gick bra, det syftade på den gamla tidens prästkrage som såg ut som två ettor.

Vad skulle de vidskepliga säga i dag? Bindestreck? :)

Tur svenska präster inte delar danska prästers klädkod, med en halv spettekaka runt halsen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev raol:

Vad skulle de vidskepliga säga i dag? Bindestreck? :)

Tur svenska präster inte delar danska prästers klädkod, med en halv spettekaka runt halsen.

Ja kanske det.

Den första gången då jag träffade på en dansk präst i sina arbetskläder, trodde jag först att det var en filminspelning på gång.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...