Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pythe1337N

Ingen tändning Albin O-41

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Albin O-41 som vägrar starta. Vad jag testat hittills är:

Nytt batteri

Bytt bensin + sköljt systemet

Kontrollerat bränsleblandning

Startgas

Kontrollerat alla tändstift (ingen gnista i något)

Kopplat loss "motor-dödar-knappen" i panelen, kontrollerat att den fungerar och även testat att starta helt utan denna.

Startmotorn snurrar och känns pigg.

 

Motorn startades senast i augusti och har inte använts sedan dess.

 

Jag är novis på motorer, men har försökt läsa i instruktionsboken och gissar att motorn har magnettändning då jag inte kan lyckas hitta någon tändspole. Sitter en liten "dosa" på startmotorn, men kablaget verkar inte gå ihop med vad jag förväntar mig av tändspolen.

 

Har ni någon idé om vad jag kan testa härnäst?

Bifogar lite bilder där någon kunnig kanske kan hjälpa mig att identifiera olika delar och vad som kan fela.

Mvh.

 

IMG_8405.jpg

IMG_8407.jpg

IMG_8408.jpg

IMG_8409.jpg

IMG_8439.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det som tändkablarna kommer ut ifrån är en magnet. Den har inbyggd tändspole. 

"Dosan" på startmotorn är en startselonoid och har inget med tändningen att göra.

Finns det ingen gnista är felet i magneten. Vad du själv kan kolla är brytarkontakten

och se om den har rätt öppning och att kablarna har kontakt. I övrigt är det nog inte så mycket du kan göra själv.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ringa Motorreparationer i Kristinehamn. De vet allt som är värt att veta om Albinmotorer.

Har själv fått värdefull hjälp av dem i yngre dar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterad generator... 😉

 

Nåväl. Som nämnts ovan finns det brytare innanför tändfördelarlocket. Som på vilken gammal bil som helst. 

 

Själv har jag en gammal Volvo T24 traktor från 1954, med liknande magnettändning. 

Själva spolen/spolarna inuti magnettändningen gick sönder. 

Byggde då om till batteritändning typ gammal Amazon eller snarare Saab V4. 

En tändspole och kondensator plockades från en bil. Kondensatorn skruvades fast mot metall på utsidan

Originalbrytarna används fortfarande... 

Alla kablar lossade och isolerades inuti tändapparaten. 

En kabel drogs ut till tändspole och kondensator från brytare. 

Plusmatning till tändspolen från batteri, via strömbrytare och hängsäkring. 

Går givetvis att koppla spänning från tändningslås, (som inte finns på traktorn) . 

Och sen måste jag ha kopplat högspänning från tändspolen till motsvarande plats inuti tändfördelaren, dit högspänning från magneten tidigare var kopplad. 

 

Nu kommer jag inte ihåg om tändningen ställdes om till att ge gnista, när brytarna öppnar eller om det nu är när de sluts. 

Men funkar gör det. Drog älg med den förra veckan. 

 

Jag hör på motorn när den justerbara tändningen (med spak) står rätt. 

 

På en båtmotor kan det vara lämpligt att verkligen ställa tändningen rätt, så det inte blir motorskador. 

Görs med stroboskopelampa. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En första koll dock. Sitter en rotor inuti tändfördelaren. 

Om du lossar fördelarlocket, och kör motorn med startmotorn. Snurrar då rotorn? 

 

Troligen sitter även ett grafitstift mellan högspänningsledningen och rotorns centrum. 

Har varit med om att detta ramlat bort på en Audi 100 5 cyl. 

Tog stift och fjäder från ett lock till en V4

 

Rörigt, med det var vad jag hade att bjuda på... 

 

Kan ta lite bilder, nästa gång jag är till stugan, om det är intressant och inget annat lyckas. 

Redigerad av Hybro
Stavar fel här o där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

En annan gissning från min sida är kondensatorn.

Vad jag har förstått kan den gå sönder på två sätt. Antingen håller den ingen laddning längre, eller så bildar den en kortslutning.

Rätta mig om jag har fel, men tycker att det i båda fallen låter som att det inte kan bli någon gnista.

 

Återkommer när jag har haft tid att ta mig till båten och kolla saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig minnas att kondensatorn är till för att förhindra gnistbildning just mellan brytarspetsarna. 

 

Och genom att lossa kondensatorn och kolla om det då blir gnistor på tändstiften vid starförsök kan man utesluta/konstatera en kortsluten kondensator. 

 

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20091222/hur-fungerar-tandsystemet/&ved=2ahUKEwieu_jM79HsAhUC-yoKHXCFCHMQFjAAegQIAxAC&usg=AOvVaw0POYOh8ZBOy7Ad9CmuC-AA

 

 

Och så som visas i schemat har jag kopplat på min traktor. I vart fall fram till den yttre tändspolen. 

Så tillkommer hur högspänningen kopplas till rotor. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu äntligen haft tid att ta mig till båten.

Motorn har en stoppknapp som ansluter en bult på utsidan av tändapparaten till jord (motorns massa). Detta kortsluter gissningsvis gnistan och stannar då motorn.

Testade med multimeter två saker:

1. Att knappen i panelen bryter som den ska, vilket den gör.

2. Att bulten inte är kopplad till motorns massa när motorn förväntas starta.

 

Test nummer 2 här fallerade. Oavsett vilket läge stoppknappen är i har alltid denna bult direkt koppling till jord.

 

Är inte speciellt motorkunnig, men vet att en kondensator kan gå sönder på ett sådant vis att den kortsluter och är det kopplat enligt schemat @Hybro  länkat tidigare medför en kortsluten kondensator precis detta. Instruktionsboken nämner något om en kortslutningsknapp, men kan inte hitta något sådant.

 

Nästa fråga blir då var jag hittar kondensatorn?

Försöker lusläsa den gamla manualen, men det är dåliga bilder och jag vet inte riktigt var jag ska börja leta. Att googla på "sem magnet" och dylika kombinationer ger heller inga bilder som liknar det jag ser på min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du väl hittat felet. Ta bort kabeln som du säger är ansluten på en bult på magneten så startar kanske motorn.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag du missförstår.

Brytaren i panelen fungerar som den ska, men bulten i sig har alltid kontakt med jord även om kabeln ej är ansluten.

Har tidigare, utan resultat, testat att starta utan kabeln ansluten.

Kortslutningen verkar alltså vara inuti själva tändapparaten.

Är det någon som har en bild på vad jag bör förvänta mig när jag öppnar denna?

Verkar finnas två "lock" att plocka bort på min modell. Under vilket finner jag troligtvis kondensatorn? (Rött eller Gult i bilden)

 

Screenshot 2020-11-24 at 23.01.13.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...