Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Hur långsamt är långsamtgående båt?

Rekommendera Poster

Jag bytte inför årets säsong till en RM propelleraxeltätning - Rhodin Marins variant av Blackjack. Jag är mycket nöjd med den, då den förra läckte som ett såll. Jag har dock en fråga: Vilken fart uppåt räknas som långsamtgående? På info om tätningn står det bl a: 

 

"RM propelleraxeltätningar är mycket prisvärda propelleraxeltätningar för fritidsbåtanvändning upp till 30 knop. Vatten och fett krävs för smörjning och kylning. För långsamtgående båtar tillförsäkras smörjning och kylning med vatten genom att en avluftningsslang ansluts till tätningen. För snabbgående båtar måste istället vatten tillföras."

 

Jag har vid några tillfällen dragit upp båten i hiskeliga 11,5 knop, kör normalt i 9,5-10 knop. Jag har då märkt att efter de gaspådragen kommit vatten i kölsvinet, och misstänker att det kan ha med att jag kört för fort och det då skvätt ut ur kylslangen för tätningen. Stämmer det? Om så, borde jag då anordna en annan sorts kylning tillföras enligt vad som står i infon?

 

Så: Långsamtgående är upp till hur många knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl bara leverantören svara på?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långsamtgående är nog deplacerande fart, kill-gissar jag. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Långsamtgående är nog deplacerande fart, kill-gissar jag. 

Vettig gissning. Såvida inte tillverkaren anger vad som är långsamt. Skicka ett mejl och fråga? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långsamtgående är deplacementfart. Efter det kommer halvplanande och sedan planande båt. Ganska enkla definitioner tycker jag iaf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev thundergod:

Långsamtgående är deplacementfart. Efter det kommer halvplanande och sedan planande båt. Ganska enkla definitioner tycker jag iaf

Håller med om långsamtgåendedefinitionen.

Men sedan är det inte så enkelt, vilket många dock tror. Halvplanande/Planande är slarviga uttryck mer baserade på drivlina och skrovtyp och inte helt synonymnt med båtens hastighet.

 

Halvplanande brukar dock ofta vara båtar som med olika skrovlösningar i viss mån ofta ändå kommer upp i plan men i vart fall alltid kan gå minst lite fortare än en ren deplacementbåt. Ibland väldigt mycket fortare. Men det är inte sällan helt beroende på motorstyrkan.

Gemensamt är att de oftast har roder/rak axel och kanske lite köl, dvs har alltid en del skrot kvar i vattnet även i planande farter. Men de är inga vetenskapliga definitioner, och gränsen är högst flytande.

 

Med en helplanande underförstås oftast ett skrov som bättre än de andra kan komma upp ur vattnet och drivlinan är oftast drev eller utombordare. Går därför lite mer ekonomiskt i höga farter än en "halvplanare" någonsin kan göra och kommer ofta upp i något högre fart med samma motorstyrka.

 

Var bara tvungen att skriva detta, då jag nästa sommar troligen kommer åka i en s.k. "halvplanare" med roder, lite köl och rak axel. Men med toppfart på 30 knop. Och den vi åkt i hittills har haft samma koncept men en toppfart på 25 knop. Är det då ändå en "halvsnabbgående", tro ?

 

Deplacementbåt/fart - javisst. Men sedan är definitionerna alltså mer flytande och inte så enkla. Men TS båt är - enligt mig - definitivt det som avses med "långsamtgående" 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev thundergod:

Långsamtgående är deplacementfart. Efter det kommer halvplanande och sedan planande båt. Ganska enkla definitioner tycker jag iaf

Jo, men om man nu inte är så jävla duktig att man kan det - Så måste man ju ställa frågan eller...

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter till grundfrågan. Jag hade ställt frågan till RM om deras definition av långsamtgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Ett hangarfartyg kan med sina 260000 hk nå 30 knop utan att för den skull plana 🙂

 

Nimitz klass

Ja, det var lite av min tanke med. Den halvplanar inte ens.  Och en ubåt i 30 knop på hundra meters djup. Vad blir det då? 
skämt å sido. Frågan kan låta enkel men en lite längre båt som gör 15 knop i deplacementfart och så har man en liten båt som planar i 15 knop. Ja är den ena långsamgående och den andra snabbgående? Eller är båda det ena eller det andra? Eller upp till betraktaren? Och hur påverkar det ts fråga? Nja, kanske inte men ändå intressant. En definition borde förenkla. Tillverkaren borde förtydliga kan man tycka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-22 vid 08:01 skrev Kenneth_S:

Jag bytte inför årets säsong till en RM propelleraxeltätning - Rhodin Marins variant av Blackjack.

Lite info till TS:

Även om tätningen heter RM och initialerna är desamma, har den inte mycket att göra med nämnda båtföretag. Fabrikatet är nog snarare Eliche Radice och tätningen RMTA... någonting.

 

Dock ger inte ens PDF-broschyren på deras hemsida mer info än att den kan användas för upp till 30 knop, alltså inget mer än du redan vet. Frågar du mig är dock din båt garanterat "långsamgående", men det är ju bara en åsikt, inte mycket värd om något skulle bli fel 😉.

 

Men maila dem, de lär kunna svara på din fråga betydligt bättre än Båt-återförsäljaren RM.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fallet har ju firman i fråga formulerat sig på ett delvis felaktigt sätt.

Egentligen är det ju inte båtens hastighet som är avgörande, det är ju propelleraxelns rotationshastighet och även belastningen på axeln och lagren.

Sedan är ju båtens hastighet relaterad till såväl axelns som propellerns rotationshastighet, men det beror ju också på motorns varvtal, backslagets utväxling liksom propellerns stigning...

 

Hur långt är egentligen ett snöre?

Det är väl ungefär helt och hållet delvis helt svårt att exakt avgöra mellan båda händernas tummar och pekfingrar.
 

I min trångsynta värld går gränsen mellan långsamma och snabba båtar vid tio knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det börjar gå långsammare än 30 känns det lite segt...😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En trivial fråga, men ändå för säkerhets skull...

Om det är en tätning som motsvarar Black Jack; har du luftat den och tryckt in fett?

 

Får även hålla med Hr. Ohm om att tätningen nog inte bryr sig så mycket om hur snabbt världen passerar på utsidan. Den är nog mer intresserad av vad propelleraxeln håller på med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

I detta fallet har ju firman i fråga formulerat sig på ett delvis felaktigt sätt.

Egentligen är det ju inte båtens hastighet som är avgörande, det är ju propelleraxelns rotationshastighet och även belastningen på axeln och lagren.

Sedan är ju båtens hastighet relaterad till såväl axelns som propellerns rotationshastighet, men det beror ju också på motorns varvtal, backslagets utväxling liksom propellerns stigning...

 

Hur långt är egentligen ett snöre?

Det är väl ungefär helt och hållet delvis helt svårt att exakt avgöra mellan båda händernas tummar och pekfingrar.
 

I min trångsynta värld går gränsen mellan långsamma och snabba båtar vid tio knop.

Jag tror tvärtom att det är båtens fart som är avgörande, då jag inbillar mig att vattnet inte fyller propelleraxeltrumman och kan kyla tätningen om farten är hög. Vattnet sugs ut och tätningen går varm.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det ju iofs vara... det får ju inte finnas luft i hylsan. Det är ju därför det är så noga med att lufta den.

Har hört att Black Jack rekommenderar icke användande av denna tätning på båtar där tidvattenskillnaden är så stor att båtarna står på barbacken ibland. Många har glömt att lufta varje gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Jag tror tvärtom att det är båtens fart som är avgörande, då jag inbillar mig att vattnet inte fyller propelleraxeltrumman och kan kyla tätningen om farten är hög. Vattnet sugs ut och tätningen går varm.  

Det skulle ju då innebära att det skulle vara skadligt att en båt framförs långsammare än vad lagren är avsedda för, som i en längre kanal eller så...?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det skulle ju då innebära att det skulle vara skadligt att en båt framförs långsammare än vad lagren är avsedda för, som i en längre kanal eller så...?

Nu blir jag osäker på om det är jag som inte förstår dig eller du som inte förstår mig?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det skulle ju då innebära att det skulle vara skadligt att en båt framförs långsammare än vad lagren är avsedda för, som i en längre kanal eller så...?

Nej, hur tänkte du nu ?

När båten körs långsamt blir det ju ingen ejektoreffekt, det som kan suga ut vattnet ur axelröret/tätningen och riskera att tätningen går torr. Och är det installerat på en snabbgående har den ju dessutom forcerad kylning.

 

(Har f.ö. så på min PSS-tätning - en liten del av kylvattnet grenas av innan avgaskröken och leds till tätningen så att den alltid får vatten även vid högre farter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rascal:

Nu blir jag osäker på om det är jag som inte förstår dig eller du som inte förstår mig?

 

12 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, hur tänkte du nu ?

När båten körs långsamt blir det ju ingen ejektoreffekt, det som kan suga ut vattnet ur axelröret/tätningen och riskera att tätningen går torr. Och är det installerat på en snabbgående har den ju dessutom forcerad kylning.

 

(Har f.ö. så på min PSS-tätning - en liten del av kylvattnet grenas av innan avgaskröken och leds till tätningen så att den alltid får vatten även vid högre farter).

Det var väl en provokation från min sida.

Men med ferfarenhet av läckande sådana lager och tätningar vet jag att det pumpas in rätt mycket vatten i båten även vid låg hastighet, och som nästan slutar att läcka när friläget lades i.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-23 vid 12:48 skrev IngemarE:

Lite info till TS:

Även om tätningen heter RM och initialerna är desamma, har den inte mycket att göra med nämnda båtföretag. Fabrikatet är nog snarare Eliche Radice och tätningen RMTA... någonting.

 

Dock ger inte ens PDF-broschyren på deras hemsida mer info än att den kan användas för upp till 30 knop, alltså inget mer än du redan vet. Frågar du mig är dock din båt garanterat "långsamgående", men det är ju bara en åsikt, inte mycket värd om något skulle bli fel 😉.

 

Men maila dem, de lär kunna svara på din fråga betydligt bättre än 

Helt rätt. Om ni sett att jag skrivit Rhodins Marin så har ni läst fel. Rätt är Rodahls Marin, det är deras variant av BlackJack 😳😊👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-23 vid 20:19 skrev Zwen:

En trivial fråga, men ändå för säkerhets skull...

Om det är en tätning som motsvarar Black Jack; har du luftat den och tryckt in fett?

 

Får även hålla med Hr. Ohm om att tätningen nog inte bryr sig så mycket om hur snabbt världen passerar på utsidan. Den är nog mer intresserad av vad propelleraxeln håller på med.

 

Behöver inte lufta, bara fett. Det var en avgörande skillnad för RM-valet. Priset och kvaliten var andra avgörande saker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Jag bytte inför årets säsong till en RM propelleraxeltätning - Rhodin Marins variant.....

- - - -

Helt rätt. Om ni sett att jag skrivit Rhodins Marin så har ni läst fel. Rätt är Rodahls Marin, det är deras variant av BlackJack 😳😊👍

Nej, vi har nog läst rätt. Att du sedan skrev fel är en annan sak. Och egentligen heter de Rodahl Marine, utan "s"...;)

 

Men återigen, det är nog den franska firman som jag nämnde som är pappa till tätningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, vi har nog läst rätt. Att du sedan skrev fel är en annan sak. Och egentligen heter de Rodahl Marine, utan "s"...;)

 

Men återigen, det är nog den franska firman som jag nämnde som är pappa till tätningen.

Nja, jag har skrivit fel en gång förut. Det kommer jag ihåg. Men det var så längesen att jag glömt bort när det var 😳😂

 

Nåväl: Ja, det är nog den franska firman som är pappan där, och Rodahl säljer den 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-22 vid 09:01 skrev Kenneth_S:

Jag bytte inför årets säsong till en RM propelleraxeltätning - Rhodin Marins variant av Blackjack. Jag är mycket nöjd med den, då den förra läckte som ett såll. Jag har dock en fråga: Vilken fart uppåt räknas som långsamtgående? På info om tätningn står det bl a: 

 

"RM propelleraxeltätningar är mycket prisvärda propelleraxeltätningar för fritidsbåtanvändning upp till 30 knop. Vatten och fett krävs för smörjning och kylning. För långsamtgående båtar tillförsäkras smörjning och kylning med vatten genom att en avluftningsslang ansluts till tätningen. För snabbgående båtar måste istället vatten tillföras."

 

Jag har vid några tillfällen dragit upp båten i hiskeliga 11,5 knop, kör normalt i 9,5-10 knop. Jag har då märkt att efter de gaspådragen kommit vatten i kölsvinet, och misstänker att det kan ha med att jag kört för fort och det då skvätt ut ur kylslangen för tätningen. Stämmer det? Om så, borde jag då anordna en annan sorts kylning tillföras enligt vad som står i infon?

 

Så: Långsamtgående är upp till hur många knop?

Din båt tillhör kategorin långsam båt. Du har en slang kopplad till axeltätningen och den har dragits till en punkt minst 30 cm över vattenlinjen. När du driver en deplacementbåt till skrov-hastighet, sjunker aktern ner och fören reser sig. Detta, och även båtens hydrodynamiska egenskaper, höjer lätt vattentrycket vid axelns utgång varvid om trycket överstiger 30 cmH2O, uppstår ett lekage.

Din lösning är den rätta med undantag av att i ditt fall skulle det vara bäst att montera en liten genomföring vid relingen och föra ut vattnet. Se bara till att slangen är omsorgsfullt fastgjord. Om den faller ner under vattenlinjen kan båten sjunka...

Halvplanande/planande båtars problematik är en annan. Där kan trycket vid ovannämnda punkt bli negativt varvid stävröret töms och packningen överhettas. Detta försöker någon kompensera genom att tillföra kylvatten genom avluftningsslangen. Dock är det ett faktum att ifrågavarande tätning är olämplig för dessa båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...