Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BellonanBella

Spricka som läcker vid rorkultsfästet

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är nybliven ägare till en Bellona 23 och har upptäckt ett problem med regnvatten som tar sig in till kölsvinet. Jag har lokaliserat läckan till en begynnande spricka runt fästet där rorkulten (?) går ner genom sittbrunnen. Har någon ett förslag på hur man skulle laga en sådan spricka/läcka? Rorkulten fungerar i nuläget bra och sprickan är väldigt liten. Kan man trycka ned lite lim i sprickan och sen lägga på silikon eller liknande när det har torkat? 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att försöka trycka in lim i sprickan kommer inte att fungera.

 

Slipa upp lite i och runt sprickan nu efter upptagningen. De ska skapa en större slipad yta runt sprickan så att lagningen kommer att ha lite yta att fästa mot (det är inget finlir med slipningen, det får gärna vara lite grovt så fäster det bra). Låt det stå under vintern så det torkat ur ordentligt. Till våren lägger du över ett par lager glasfiber och polyester. Sedan kommer det inte att behövas något ytterligare tätningsmedel i eller över sprickan.

 

En varning för att använda silicontätning ombord. Det går inte att få fäste varken för polyester eller färger om du haft silicon på ytan. Använd någon annan typ av tätning när/om det behövs (sikaflex m.fl. har siliconfria tätningsmedel som är lämpliga för marina tillämpningar).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar @Lintott jag var nere på marinan idag och tog en bild, se nedan. Av det du kan se på bilden, tror du en sådan lagning som du föreslår håller ett längre tag? Om inte kanske det är bättre att göra en grundligare renovering nu som har potential att hålla i några säsonger.

Spricka.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste nog lite slarvigt och uppfattade det som det var där roderhylsan går genom båtbotten..... Av bilden så ser det ut som läckaget är vid genom gången genom toften i sittbrunnen.

 

För att tolka dig rätt:

Är det genomföring genom toften?

Är det hjärtstocken eller ett roderhylsan (röret som hjärstocken går igenom) som syns på bilden?

Vad är det för "klet" som syns ovanpå toften? Är det en elastisk tätning eller något hårt?

Hur ser det ut under toften? Löper hjärtstocken fritt ner till roderhylsan eller sitter roderhylsan plastat under toften?

 

Det blir några frågor för att förstå konstruktionen. Konstruktionen avgör hur läckaget ska fixas. foton är bra för att förtydliga, gärna med förklarande text.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jag läste nog lite slarvigt och uppfattade det som det var där roderhylsan går genom båtbotten..... Av bilden så ser det ut som läckaget är vid genom gången genom toften i sittbrunnen.

 

För att tolka dig rätt:

Är det genomföring genom toften?

Är det hjärtstocken eller ett roderhylsan (röret som hjärstocken går igenom) som syns på bilden?

Vad är det för "klet" som syns ovanpå toften? Är det en elastisk tätning eller något hårt?

Hur ser det ut under toften? Löper hjärtstocken fritt ner till roderhylsan eller sitter roderhylsan plastat under toften?

 

Det blir några frågor för att förstå konstruktionen. Konstruktionen avgör hur läckaget ska fixas. foton är bra för att förtydliga, gärna med förklarande text.

Sorry för min okunskap och felaktiga termer, ber om ursäkt! Då jag är nybliven ägare är det mycket att hålla reda på i början, är väldigt tacksam för dina råd.

 

Det är alltså ett vertikalt rör som sticker upp ur sittbrunnen som sedan rorkulten är fäst till. Av din beskrivning låter det som roderhylsan, men jag vet inte om det röret jag menar kallas så. Bilden i tidigare post är tagen när jag står i sittbrunnen, det är således på ovansidan av båten som sprickan syns. Det kommer in vatten till kölsvinet där det som maximalt varit några centiliter. Kletet tror jag är någon form av silikon, det är åt det elastiska hållet. Jag är lite osäker på vad du menar med toften, när jag sticker in huvudet i kölsvinet kan jag se ett vertikalt cylinderformat rör av oklart material, inte i metall som det röret som sticker upp ur sittbrunnen. Ska ta en bild vid nästa tillfälle i marinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av din beskrivning så är det roderhylsan som sticker upp genom sittbrunnstoften. Det röret är längst ner plastat mot skrovet så inget vatten ska kunna tränga in i båten. Att det ser annorlunda ut under toften beror på att det sitter glasfiber o polyester utanpå röret. Det behöver ju inte vara lika prydligt nere i stuvfacket som uppe i sittbrunnen.

 

Den fastplastade roderhylsan vrider sig inte i hålet, däremot kan den troligen röra sig lite i sidled. För att få det glappet tätt så är det ett elastiskt tätningsmedel som ska användas. Men återigen - inte innehållande silikon. Silikon är no-no i båtar eftersom den "smittar" och gör det väldigt svårt att få vidhäftning för färg, plastning o liknande i framtiden.

 

På den vita sittbrunnstoften så skulle jag välja en vit marintätning. Krafsa ur så mycket det går av nuvarande fula svarta tätning och fyll springan med marintätningen. Lägg lite flödigt så du kan dra med fingret över skarven mellan toft o roderhylsa så det blir en fin rundning. Marintätning är oerhört kletigt så ha rikligt med hushållspapper o en soppåse tillgängligt när du gör jobbet.

 

En sådan här tub kommer att räcka för ditt jobb:

bild.thumb.png.6fe9dc4f9290ed916b335c7a816ae8f8.png

 

Den finns hos alla båttillbehörsbutiker. Här är t.ex. från Erlandsons brygga.

https://erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Lim_Tatning_Spackel/Sikaflex/SIKAFLEX_291i_70_ML_VIT?id=09561

 

Något år efter att tuben påbörjats så har innehållet stelnat så det finns ingen mening med att köpa en jätteförpackning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...