Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Craycoat

Mercury 4hk 4-takt

Rekommendera Poster

Jag håller på att fixa till en liten extra motor som jag köpte billigt för några veckor sedan. Den såldes som reservdelsmotor då den hade dålig kompression enligt säljaren. Jag tog hem den och kompressionstestade motorn och fick upp den i 4 bar. Jag misstänkte att läckaget kom från någon av ventilerna, så jag gick vidare i felsökningen genom att koppla på cylinderläckagetestaren. Till min förvåning så sade denna att läckaget var 0%. Man kunde höra att där fanns ett läckage via avgasventilen, men det var så litet så att det inte registrerades på mätaren. Då kom jag att tänka på att många småmotorer har "pressure relief" system för att underlätta dragstart. Jag meckade bort ventillocket och skruvade bort "rocker" armen från avgasventilen och vipps så var kompressionen över 10bar. Uppenbarligen är det alltså inte kompressionen det är fel på utan någonting annat som gör att motorn inte startar. Jag har provat med startgas direkt i insuget till förgasaren, men det finns inte en tillstymmelse till tändning. Jag har kollat att gnista finns, men jag är osäker på om den är tillräcklig. Timingen är ställd fixerad till 25gr BTDC, och detta verkar vara standard på dessa motorer. Jag har kopplat ur oljetrycksswitchen för att försäkra mig om att denna inte felar. Någon tempswitch verkar det inte finnas på motorn. Jag skulle vilja kontrollmäta spolar för att se att jag har rätt motstånd i komponenterna, men jag har inte hittat någon information om vilket intervall de ska ligga i. Är det någon som har tillgång till en servicemanual och vill delge mig lite värden, eller vet var man kan hitta dem? Motorn har serienummer OR220234 och är en Mercury 4hk 4-takt från 2006.

image.png.825db9a897a2531336215043059249f0.pngimage.png.82a4574db2eae6b8714ac82cacb743de.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du försökt få igång den efter att du pillat på "pressure relief"-grejorna?

 

Jag har en buskröjare som har en knapp för att släppa kompressionen. Den funktionen aktiverades med en tryckknapp o så släppte den av sig själv när motorn drogs igång. Efter ett tag så började funktionen kärva så motorn var omöjlig att starta. När jag testat allt annat så kom jag på att dra upp dekompressionsstiftet med en tång. Det gick attans trögt att dra i startsnöret men motorn gick igång..... Sen har jag lyckats motionera o smörja upp dekompressionsstiftet så nu fungerar det hjälpligt.

 

Det är ju inte så konstigt att en motor inte vill starta om den inte får kompression.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lintott:

Har du försökt få igång den efter att du pillat på "pressure relief"-grejorna?

 

Jag har en buskröjare som har en knapp för att släppa kompressionen. Den funktionen aktiverades med en tryckknapp o så släppte den av sig själv när motorn drogs igång. Efter ett tag så började funktionen kärva så motorn var omöjlig att starta. När jag testat allt annat så kom jag på att dra upp dekompressionsstiftet med en tång. Det gick attans trögt att dra i startsnöret men motorn gick igång..... Sen har jag lyckats motionera o smörja upp dekompressionsstiftet så nu fungerar det hjälpligt.

 

Det är ju inte så konstigt att en motor inte vill starta om den inte får kompression.

Det går inte att välja bort funktionen som du kan göra på din buskröjare. Funktionen är automatisk och sköts med hjälp av avgasventilen. Det är en extra kam på kamaxeln som öppnar avgasventilen under kompressionsfasen. Denna kam dras sedan in av centrifugalkraft när motorn är igång. Kompressionen är ok som jag skrev, det är enligt specifikation i en servicemanual som jag hittat på en tidigare modell av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det den här du hittade? http://elrincondepitagoras.es/PAGINAS DEFINITIVAS/documentos/MANUALES/Mercury Mariner 4, 5, 6 4 Stroke Sevice Manual.pdf

 

Funkar den inte åtminstone för att mäta upp tändsystemet?

Det mesta är ju integrerat så svårt att mäta antar jag.

Jag skulle nog annars prova med en tändningsprovare typ  denna:

 

https://www.skruvat.se/Tandningstestare-P193673.aspx?gclid=Cj0KCQjw28T8BRDbARIsAEOMBcyb-nOjb1elq0bni1UMqEEX2nO6IvOJ1Jd80t23FAWZtbuHGQY0SQoaAsv4EALw_wcB

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev guestsson:

Var det den här du hittade? http://elrincondepitagoras.es/PAGINAS DEFINITIVAS/documentos/MANUALES/Mercury Mariner 4, 5, 6 4 Stroke Sevice Manual.pdf

 

Funkar den inte åtminstone för att mäta upp tändsystemet?

Det mesta är ju integrerat så svårt att mäta antar jag.

Jag skulle nog annars prova med en tändningsprovare typ  denna:

 

https://www.skruvat.se/Tandningstestare-P193673.aspx?gclid=Cj0KCQjw28T8BRDbARIsAEOMBcyb-nOjb1elq0bni1UMqEEX2nO6IvOJ1Jd80t23FAWZtbuHGQY0SQoaAsv4EALw_wcB

 

Hej, och tack för svar. Ja det är den service manualen som jag utgått ifrån. Det är en manual från föregående modell. Mycket är likt, men när man kommer till kapitlet om elsystemet så har de ändrat mycket. Den äldre modellen av motor som är med i manualen hade en CDI box som styrde tändningen. Min motor har bara en tändspole (nr 2 igniter assembly) som både laddas och triggas när triggermagneten är i läge, fungerar med andra ord som en gräsklipparmotor. Ja jag får nog köpa mig en ställbar testare som du rekommenderade så att man kan se hur lång gnistlängden är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en billig gnistprovare från biltema. Den gav inget utslag alls, jag är ganska övertygad om att för klen gnista är problemet. Jag felsöker vidare och återkopplar när jag hittat felet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplar jag ur brun kabel ur tändspolen så kommer det gnista. Brun kabel går till dödmansgrepp, så förmodligen är det kortslutning någonstans på vägen eller kanske kortis i dödmansgreppkontakten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en statusuppdatering. Nu har jag gnista och motorn startar med startgas. Felet var att tidigare ägare hade använt fel dödmansgreppnyckel (Yamahanyckel). Med en tjockare nyckel så fungerar tändningen igen. Av detta har jag lärt mig att man alltid ska göra en ordentlig felsökning och inte gå på vad tidigare ägare säger, även om denna råkar vara mekaniker. Om jag hade följt stegen i en vanlig felsökning hade jag sparat ett par timmar i garaget.  

 

Som tur är så är inte projektet över riktigt än. När jag skruvat ihop motor och tank och fyllt på bensin så visar det sig att bensinpumpen inte fungerade. Motorn har stått i 3-4 år enligt tidigare ägare, den gamla bensin har lämnat väldigt mycket avlagringar både i pump och förgasare. Förgasaren är rengjord och nu också pumpen, men membranen gick tyvärr inte att rädda. Så nu har jag beställt nya membran och packningar som förhoppningsvis kommer att få fart på pumpen igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, då är du ju nästan hemma 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är motorn fixad! Det var inte enbart bensinpumpen som strulade, utan skräp vid bensinkranen som hindrade bensinflödet. Nu går den i alla fall som den ska.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...