Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

LO vill ha ”lyxbåtskatt”

Rekommendera Poster

Förstår jag tankegången rätt skall detta gälla befintlig båtbestånd och inte endast drabba nysålda båtar.

 

Om detta nu ser dagen ljus (osannolikt) kommer kanske bättre begagnade båtar under brytgränsen bli hårdvaluta. Sen kan man renovera, byta motor etc så de håller lyxklass ändå 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev BSven:

De som hade ett arbete och tyckte att skatten på arbete skulle vara lägre men nu ser sin anställning som betydligt mer otrygg. Sämre trygghet antogs då leda till att folk ansträngde sig mer.

Har du några källor som stöder det påståendet eller är det mer en känsla du har?

 

Men kring ”arbetslinjen” har du rätt, det var i princip så det var tänkt. Tyvärr ser vi fortfarande att det för t ex en nyanländ/nyetablerad familj är mer ekonomiskt lönsamt att ta alla bidrag de får än att jobba. Det är inte ett bra incitament. Man kan tänka att alla nog vill göra rätt för sig, men varför jobba och slita (för att få ett jobb) när man det ändå knappt lönar sig? https://eso.expertgrupp.se/etableringstillagget-inte-bra-jamstalldheten/

 

7 timmar sedan skrev BSven:

Varför skall inte människor själva välja vilken risk de vill ta och hur de spenderar sina pengar?

För att många människor uppenbarligen inte klarar av hantera konsekvenserna av sitt handlande och då tycker att ”samhället måste ta sitt ansvar”. Vilket gjorde att regeringen tillfälligt har ändrat reglerna för hur länge man måste ha varit medlem i en A-kassa för att få ersättning: https://www.regeringen.se/artiklar/2020/04/a-kassan-forandras-tillfalligt/

 

Vad det innebär i reda pengar är att en massa folk som inte under någon längre tid betalat in till sin försäkring (A-kassan) får ut andras pengar istället. Så var det aldrig tänkt. Men eftersom allt för många inte fattat det, så borde A-kassan vara obligatorisk på samma sätt som Trafikförsäkringen, för det är nog inte sista gången vi sett en kris av den här typen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Om detta nu ser dagen ljus (osannolikt) kommer kanske bättre begagnade båtar under brytgränsen bli hårdvaluta.

Så skulle det nog garanterat bli. Ett officiellt försäljningspris precis under brytgränsen, sen resten av pengarna i handen.


Men vet du vad vi gör då? Inför taxeringsvärden för båtar så att alla har ett teoretiskt värde som underlag för beskattning! Kostar lite att administrera så klart, men det blir lättare att beskatta iallafall 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Seawolf:

En sådan båtskatt för båtar vore ett piss i havet jämfört med den fastighetsskatt som de rödgröna politikerna alltmer dreglar över och som planeras drabba de flesta av ägarna av övernattningsbåtar.

Hur kan en fastighetsskatt påverka båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Gaidin:

Hur kan en fastighetsskatt påverka båtar?

Måste ju vara båtar som är registerade som bostad.. Dessa kan man väl nästan räkna på fingrarna.. 

 

Eller det kanske är tänkt att en 5m HT där man med nöd o näppe kan sova drabbas av en fet skattesmäll 🤣

 

Jag har verkligen svårt att tro att LOs modell för båtskatt kommer bli verkligenhet. Det är ett populistiskt förslag vars enda syfte är att skapa rubriker. Kostnaden för att administera skatten på dessa 1% av lyxbåtar skulle särkerligen vida överstiga intäkterna. Det kan inte lösas genom att höja den heller eftersom dessa båtar då snabbt skulle försvinna ur landet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är för obligatoriskt A-kassa, lika så våra trygghetssystem. Felet i resonemanget är att man utgår från att kakan är konstant, vilket är fel. Makten i Sverige har successivt ställt om produktionen för export, detta har endast gynnat en liten del av befolkningen som blivit väldigt rika. Övriga befolkningen är stora förlorare eftersom konkurrens från andra exportländer långsiktigt tvingar ned lönerna i Sverige. Detta är bra för vissa företag, men dåligt för löntagarna. En sund nationalekonomi bygger på en stark inhemsk marknad. Vilket vi har tappat, då den kräver att befolkning har hög köpkraft och bra ekonomi. En exportekonomi är dessutom väldigt sårbar vilket covid visat.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Har du några källor som stöder det påståendet eller är det mer en känsla du har?

Jag följer en del diskussionsforum som jag även följde då och ser hur samma personer ändrar sin argumentation. Det roar mig att följa hur människors åsikter och ståndpunkter förändras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Måste ju vara båtar som är registerade som bostad.. Dessa kan man väl nästan räkna på fingrarna.. 

 

Eller det kanske är tänkt att en 5m HT där man med nöd o näppe kan sova drabbas av en fet skattesmäll 🤣

 

Jag har verkligen svårt att tro att LOs modell för båtskatt kommer bli verkligenhet. Det är ett populistiskt förslag vars enda syfte är att skapa rubriker. Kostnaden för att administera skatten på dessa 1% av lyxbåtar skulle särkerligen vida överstiga intäkterna. Det kan inte lösas genom att höja den heller eftersom dessa båtar då snabbt skulle försvinna ur landet.

 

 

Fast då är det ju inte skatt på en fastighet. Bostadsskatt kanske?

 

Å andra sidan betalar jag fastighetsavgift trots att jag inte äger fastigheten mitt hus står på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Brunnsviken:

För att många människor uppenbarligen inte klarar av hantera konsekvenserna av sitt handlande och då tycker att ”samhället måste ta sitt ansvar”. Vilket gjorde att regeringen tillfälligt har ändrat reglerna för hur länge man måste ha varit medlem i en A-kassa för att få ersättning: https://www.regeringen.se/artiklar/2020/04/a-kassan-forandras-tillfalligt/

 

Vad det innebär i reda pengar är att en massa folk som inte under någon längre tid betalat in till sin försäkring (A-kassan) får ut andras pengar istället. Så var det aldrig tänkt. Men eftersom allt för många inte fattat det, så borde A-kassan vara obligatorisk på samma sätt som Trafikförsäkringen, för det är nog inte sista gången vi sett en kris av den här typen.

Om vi håller diskussionen borta från "nyanlända" så beskriver du själv ett exempel -

"För att många människor uppenbarligen inte klarar av hantera konsekvenserna av sitt handlande och då tycker att ”samhället måste ta sitt ansvar”.
När andra drabbas så är det deras problem, inte mitt, men när jag drabbas så är det "samhällets" problem.
Man går från höger till vänster så snart det gäller en själv.
"Trafikförsäkringen" motsvarar ju i det här fallet socialbidrag (eller försörjningsstöd som det nu kallas) medan A-kassa mer motsvarar helförsäkring. 

Om nu denna Covid-situation på lång sikt förändrar samhället när det gäller butiker, kaféer, krogar och underhållningsbranscher i stort, hur länge skall arbetsföra människor leva på A-kassa innan de förväntas sälja huset, tvinga barnen att byta skola, flytta till en annan stad och ta ett sämre betalt arbete i en annan bransch?
När man drev arbetslinjen så skulle en sjuk människa (som ännu inte fått hjälp av sjukvården!) ändå flytta efter ett år. "Kan du jobba trots din sjukdom så skall du".

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag har verkligen svårt att tro att LOs modell för båtskatt kommer bli verkligenhet. Det är ett populistiskt förslag vars enda syfte är att skapa rubriker.

Japp, det tror jag också. Jag startade tråden mest för skojs skull, faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peka67:

Jag är för obligatoriskt A-kassa, lika så våra trygghetssystem. Felet i resonemanget är att man utgår från att kakan är konstant, vilket är fel. Makten i Sverige har successivt ställt om produktionen för export, detta har endast gynnat en liten del av befolkningen som blivit väldigt rika. Övriga befolkningen är stora förlorare eftersom konkurrens från andra exportländer långsiktigt tvingar ned lönerna i Sverige. Detta är bra för vissa företag, men dåligt för löntagarna. En sund nationalekonomi bygger på en stark inhemsk marknad. Vilket vi har tappat, då den kräver att befolkning har hög köpkraft och bra ekonomi. En exportekonomi är dessutom väldigt sårbar vilket covid visat.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

 

Okej? Ingen här i tråden har påstått att ”skatt är stöld” eller att man inte kan bli rik i Sverige. Det vi blev sura över gällande LO-rapporten är att vissa ser högre skatter som svaret på det mesta. TEDx-föreläsningen du länkade handlar ju om var någonstans i världen social mobility (”möjligheten att bli rik”) är störst och kommer fram till att det är i högskatteländer - typ. Visst, men det finns en gräns för hur mycket åtminstone jag är beredd att avstå av min inkomst för att hålla statens utgifter under armarna. 
 

Dessutom: han har en bra poäng i att vi har automatiserat bort alla enkla jobb. Det är ingen höjdare när vi har nu har väldigt många människor som inte kommer att få några jobb pga att de som finns kräver mer utbildning än vad de har och har möjlighet/villighet att skaffa sig. Hela hans tes verkar gå ut på att social mobilitet (”möjligheten att bli rik”) utgår från våra gratis möjligheter att utbilda sig. Det stämmer säkert, men uppenbarligen ligger det inte för alla att göra det. Orsakerna bakom det spekulerar jag inte i.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Okej? Ingen här i tråden har påstått att ”skatt är stöld” eller att man inte kan bli rik i Sverige. Det vi blev sura över gällande LO-rapporten är att vissa ser högre skatter som svaret på det mesta. TEDx-föreläsningen du länkade handlar ju om var någonstans i världen social mobility (”möjligheten att bli rik”) är störst och kommer fram till att det är i högskatteländer - typ. Visst, men det finns en gräns för hur mycket åtminstone jag är beredd att avstå av min inkomst för att hålla statens utgifter under armarna. 

Du noterade säkert att jag citerade Peka67's lite bredare resonemang om finanspolitik och inte något påstående om skatt?
Men du nämnde själv höga bidrag och incitament för arbete.
När "arbetslinjen" gjorde att "fler skall arbeta mer" så var det ett antal högavlönade människor som valde att gå ner i arbetstid med bibehållen inkomstnivå istället för att arbeta mer.
Anders Borg har själv kommenterat att "så var ju inte tanken".
Konjunkturinstitutet meddelade för något år sedan att de var bekymrade över att så många som fått sin sjukersättning indragen fortsatte att arbeta deltid med det arbete de hade istället för att söka ett annat heltidsjobb? Det leder till såväl lägre levnadsstandard som lägre pension. Avsikten var ju att den indragna sjukersättningen skulle vara ett incitament till att arbeta mer.
Jag har inte länkarna nu men kan säkert hitta dom om det är viktigt.
Poängen är att såväl höginkomsttagare som sjukpensionärer är långt förbi krönet på Lafferkurvan

LO:s skatteförslagsrapport  är för övrigt bara dumheter men är, som jag skrev i ett tidigt inlägg, symptomatiskt för debattnivån i dagens Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ett forum för båtintresserade, ämnet på diskussionen handlar om en föreslagen skatt på "lyxbåtar". Allt gott så

 

Men diskussionen håller på att övergå till en politisk diskussion eftersom det ytterst är ett politiskt förslag. Jag tror inte att vi som hänger på MG gör det för vi vill debatera vår politiska åsikt, det är ju självskrivet att alla möjliga politiska uppfattningar kan återfinnas bland båtintresserade men det är ju onitressant då det inte är syftet med formumet. 

 

Jag vill höja en varningens finger för att fortsätta med en politisk diskussion. Det kan nämligen locka "politiska troll" till formumet som känner att de måste rycka in på nån sida för att sprida sina budskap och försöka få det att se ut som deras synvinkel är den dominerade.

 

Låt MG vara vad det är, båtintresset är det som förenar.

 

Önskar man debattera och få mothugg kan man ju bara kasta sig in i nått av följande 😂

 

Yamaha vs. Mercury

Utombordare vs. Inombordare

Bottenmåla vs. Ej bottenmåla

Segelbåt vs. Motorbåt 

Babord vs. Styrbord

 

 

Politik kan man hålla på med på twitter.

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LO retar sig väl på partikollegan (fd?).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Så skulle det nog garanterat bli. Ett officiellt försäljningspris precis under brytgränsen, sen resten av pengarna i handen.


Men vet du vad vi gör då? Inför taxeringsvärden för båtar så att alla har ett teoretiskt värde som underlag för beskattning! Kostar lite att administrera så klart, men det blir lättare att beskatta iallafall 😀

Man kan ta ut 200:- kronor i skatt på alla Sveriges båtar också.

När man betalt får man tt litet klistermärke som ska fästas i röven (på båten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Måste ju vara båtar som är registerade som bostad.. Dessa kan man väl nästan räkna på fingrarna.. 

En fastighet är en bit mark eller ett vattenområde vad jag vet, så en registrerad bostad ombord på en båt är ingen fastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

En fastighet är en bit mark eller ett vattenområde vad jag vet, så en registrerad bostad ombord på en båt är ingen fastighet.

Funkar inte så i Sverige. De som bor på husbåtar måste vara skrivna någon annanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Man kan ta ut 200:- kronor i skatt på alla Sveriges båtar också.

När man betalt får man tt litet klistermärke som ska fästas i röven (på båten).

Tyvärr är det väl rädslan för det som gör att många är emot ett båtregister. 😥

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Tyvärr är det väl rädslan för det som gör att många är emot ett båtregister. 😥

Fast det behövs inget båtregister om alla ska ha ett skattemärke.

 

Ett litet tillägg till en lag om båtskatt är att den som så önskar får borra ett 7 mm hål i en båt som saknar skattemärke. Sjöpolis-, tull- och kustbevakningspersonal ska äga rätt att borra två 15 mm hål om inte skatten omedelbart betalas på plats och skattemärket fästs i röven (på båten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Funkar inte så i Sverige. De som bor på husbåtar måste vara skrivna någon annanstans.

Det jag vill förtydliga är att det inte är ett hus (eller en husbåt) som är en fastighet, utan marken huset står på eller vattnet båten ligger i.

 

För övrigt kan man folkbokföra sig på en husbåt eller i en husvagn, eller snarare på fastigheten båten ligger vid/i eller vagnen står på. Det krävs då givetvis att man inte åker omkring utan att husbåten/husvagnen stadigvarande befinner sig på fastigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade ju ett obligatoriskt fritidsbåtregister ett tag men det avskaffades. Jag minns att kostnaden för att administrera registret översteg intäkterna från avgiften men jag minns inte vilket syftet var när det infördes? Det finns säkert någon gammal räv här som minns?
Vi kan säkert komma på flera saker som skulle vara bra med ett båtregister, stöld, identifiera båtägare som framkallar fara för andra etc. men jag tror det vore oemotståndligt för en del politiker att ständigt höja "avgiften" av alla möjliga skäl från att vilja minska antalet fritidsbåtar till att vilja straffbeskatta "rika". 

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som är gamla nog minns kanske Hundskatten, som fanns på 80-talet. Den sägs ha kostat mer att administrera än vad den gläffte in. Ungefär så skulle det bli med en "lyxbåtsskatt".

 

Dessutom skulle ju detta bli en sk. punktskatt. Punktskatter har man ju för att styra bort från icke önskvärd konsumtion som alkohol och tobak. Är friluftsliv icke önskvärt? Tveksamt.

 

Sen har vi redan nu en progressiv skatteskala vilket jag i grunden tycker är bra. Men det får räcka med det. Varför ska man betala skatt på en pryl som man redan betalat moms för och redan betalat med intjänade kronor som beskattas högre ju mer man tjänar. Orimligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev BSven:

Vi hade ju ett obligatoriskt fritidsbåtregister ett tag men det avskaffades. Jag minns att kostnaden för att administrera registret översteg intäkterna från avgiften men jag minns inte vilket syftet var när det infördes? Det finns säkert någon gammal räv här som minns?
Vi kan säkert komma på flera saker som skulle vara bra med ett båtregister, stöld, identifiera båtägare som framkallar fara för andra etc. men jag tror det vore oemotståndligt för en del politiker att ständigt höja "avgiften" av alla möjliga skäl från att vilja minska antalet fritidsbåtar till att vilja straffbeskatta "rika". 

Ett alternativ hade kunnat vara en helt fristående organisation som försäkringsbolagen satte upp, där det är obligatoriskt att registrera båten för att den ska få bli försäkrad. Helt frikopplat från staten, men ändå med de fördelar som ett båtregister faktiskt ger.

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev animap:

Ni som är gamla nog minns kanske Hundskatten, som fanns på 80-talet. Den sägs ha kostat mer att administrera än vad den gläffte in. Ungefär så skulle det bli med en "lyxbåtsskatt".

Ni  som är ännu äldre minns kanske den tillfälliga trafikomläggningsskatt på motorfordon som infördes i samband med högertrafikomläggningen, men som aldrig togs bort om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Mackey:

Ni  som är ännu äldre minns kanske den tillfälliga trafikomläggningsskatt på motorfordon som infördes i samband med högertrafikomläggningen, men som aldrig togs bort om jag minns rätt.

Nu ska vi ju inte glida in för mycket på skattepolitik, men det där med ”tillfälliga” skatter som sen råkar bli permanenta verkar ha hänt mer än en gång. Värnskatten, exempelvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-22 vid 23:38 skrev johan_sjobjorn:

Förstår jag tankegången rätt skall detta gälla befintlig båtbestånd och inte endast drabba nysålda båtar.

 

Om detta nu ser dagen ljus (osannolikt) kommer kanske bättre begagnade båtar under brytgränsen bli hårdvaluta. Sen kan man renovera, byta motor etc så de håller lyxklass ändå 😁

Det kommer vara många båtar som kostar 1 999 995

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Det kommer vara många båtar som kostar 1 999 995

 

9,9hp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...