Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hagglan

Överlast på trailer

Rekommendera Poster

Hejsan jag undrar lite hur allvarligt det kan vara att överlasta en 30 kärra. Jag skall nu ta upp min båt som jag köpte i sommras, båten väger 1350kg + motor 200kg. Sen skall båten stå ute över vintern och då vill jag ha full tank för att slippa kondens och då hamnar båten på en totalvikt på ca 1700kg. 
 

Jag har en kärra som har en maxlast på 1400kg som är i jätte fint skick. Jag har ingen riktig lust att lägga ≈ 25000kr på en ny kärra. 
 

Så min fundering är helt enkelt kan jag använda min befintliga kärra? Båten skall bara köras 150m från upptagningsplatsen på en jämn och fin väg. Finns det någon här som har någon erfarenhet av sånt här? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

För det första kan du skippa att fylla tanken, man får i värsta fall i storleksordningen en matsked kondens under en vinter, men troligen mindre.

Utombordare går oftast på bensin och bensin blandas idag med 5 % etanol som tar upp vatten bra. Förr använde man karburatorsprit på vintern vilket i stort sett bara var etanol.

 

Reglerna för "30-kärra", dvs. ett efterfordon kan du läsa här 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/

och här

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

 

I korthet och lite grovt.

  • Ett efterfordon för båttransport får i princip se ut hur som helst och föraren bedömer om det är okej att använda släpet, men det får inte vara fjädrat.
  • Utan bromsat släp måste dragbilen med last i bilen väga minst lika mycket som det man drar.
  • Med bromsat släp finns inga begränsningar.

För att köra 150 meter skulle jag inte göra så stor apparat av detta om jag inte var osams med grannen och grannen var polis.

 

Lycka till!

Mackey.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Vad blir kultrycket?

Lagom för att köra 150 meter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vagn brukar dimensioneras för tio procent överlast sen finns det ju marginal på det med om man kör lugnt och fint och korta sträckor. Så du kan säkert köra och tanka om du vill. Är det ett efterfordon och inte registrerad vagn är det juridiskt att efterfordonet inkl. Last inte får väga mer än det dragande fordonet, den vikten som hjulen överför till  vägen. Efter som det inte är en släpvagn gäller inte bilens max släpvagnsvikt heller utan så länge det är rimligt så.... fast 150 meter, där kommer säkert ingen polis som får för sig att väga ekipaget. Och såklart viktigast av allt. Att både bil och vagn klarar det så inget havererar för då har man ju problem. Så med en bil i gott skick är det bara att åka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det inte är en tjälfrusen åker du ska köra dina 150 meter på så det ska nog gå bra. Men skippa att fylla soppatanken. Finns ingen anledning som Mackey skriver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pirayan:

Jag gissar att det inte är en tjälfrusen åker du ska köra dina 150 meter på så det ska nog gå bra. Men skippa att fylla soppatanken. Finns ingen anledning som Mackey skriver. 

Vad jag fått lära mig så ska man ha antingen helt full tank eller tom tank, inte däremellan. Jag tankar fullt och har i en skvätt bränslestabiliseringsmedel. Behövs tydligen numera pga ändrat sätt att tillverka bensinen. Långtidsförvaring över ungefär fyra månader. Bensinen kan bilda kristaller i bränslesystemet. Insprutning och förgasare bör tömmas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev M__G:

Vad jag fått lära mig så ska man ha antingen helt full tank eller tom tank, inte däremellan. Jag tankar fullt och har i en skvätt bränslestabiliseringsmedel. Behövs tydligen numera pga ändrat sätt att tillverka bensinen. Långtidsförvaring över ungefär fyra månader. Bensinen kan bilda kristaller i bränslesystemet. Insprutning och förgasare bör tömmas. 

Nu står ju inte båten inte i en evighet men bensin är ju även en färskvara. Jag kör alltid en "skvätt" kvar i tanken och tankar upp på våren. Då får man fin ny soppa i tanken. 
Om du har en full tank i båten hindrar väl inte från kristaller så det är en annan fråga. Soppan i förgasaren påverkar ju inte vikten på trailern så mycket 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pirayan:

Nu står ju inte båten inte i en evighet men bensin är ju även en färskvara. Jag kör alltid en "skvätt" kvar i tanken och tankar upp på våren. Då får man fin ny soppa i tanken. 
Om du har en full tank i båten hindrar väl inte från kristaller så det är en annan fråga. Soppan i förgasaren påverkar ju inte vikten på trailern så mycket 😄

Om inte din "nya" fina soppa har stått i sjömackens tank över vintern😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pirayan:

Nu står ju inte båten inte i en evighet men bensin är ju även en färskvara. Jag kör alltid en "skvätt" kvar i tanken och tankar upp på våren. Då får man fin ny soppa i tanken. 
Om du har en full tank i båten hindrar väl inte från kristaller så det är en annan fråga. Soppan i förgasaren påverkar ju inte vikten på trailern så mycket 😄

Kanske var otydlig, tom eller full tank påverkar såklart inte  soppan i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rascal:

Om inte din "nya" fina soppa har stått i sjömackens tank över vintern😎

Aaaaa. smart tänkt. Hahaha. Nä, det har jag tänkt på. Macken jag oftast tankar på har även landmack och har även trafik året runt pga öborna i skärgården. 

 

Men bra tanke 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Soppa i tanken eller inte av mina egna erfarenheter har det visats sig att fulltankad är det ända som gäller när man står ute på västkusten. Men det var inte frågan. Finns det någon som har testat 20% övervikt? Personligen så tror jag att det skall gå men vet även att jag kan vara lite optimistisk ibland ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hagglan:

 Finns det någon som har testat 20% övervikt? Personligen så tror jag att det skall gå men vet även att jag kan vara lite optimistisk ibland ;)

Jag har varit bedrövligt långt över 20% väldigt många gånger, det håller alltid. Så länge som grejerna är underhållna och inte uppenbart defekta. Ingen kommer ihåg en fegis..... 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev joelfrodin:

Jag har varit bedrövligt långt över 20% väldigt många gånger, det håller alltid. Så länge som grejerna är underhållna och inte uppenbart defekta. Ingen kommer ihåg en fegis..... 

Hahaha Tack så mycket exakt det svaret jag ville ha! Då va det bestämt👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten släpkärra, som jag brukar köra t.ex. trädgårdsavfall till tippen. Den är godkänd för 330 Kg vill jag minnas. Jag brukar också hämta lite grus med den. Då brukar jag lasta sisådär 0,3 - 0,5 m³ på den. Om man då räknar lite drygt 2 ton/m³, så blir det ju en bra bit över 100%. Det har gått utan problem hittills. Så klart får man ju ta det lite lugnt på allmän väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev M__G:

Vad jag fått lära mig så ska man ha antingen helt full tank eller tom tank, inte däremellan. Jag tankar fullt och har i en skvätt bränslestabiliseringsmedel. Behövs tydligen numera pga ändrat sätt att tillverka bensinen. Långtidsförvaring över ungefär fyra månader. Bensinen kan bilda kristaller i bränslesystemet. Insprutning och förgasare bör tömmas. 

Kör du stabilisator i bensinen, eller tar en dunk aspen och låter detta gå igenom förgasaren så är du rätt safe från krita.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...