Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brazza

Hempels Silic One, bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av Hempels miljövänliga bottenfärg Silic One. Tänker lägga på Hempels Light Primer, sedan ev Silic One Tiecoat och slutligen Silic One. Har en 38 fots segelbåt med inplastad köl.  

 

Tacksam för råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annan tråd: 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det? Jag har varit inne på att testa Hempels silicOne flera gånger men varje gång fått kalla fötter efter att ha träffat någon som inte är lika nöjd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen fungerar. Ska man anmärka på något så är det att den är mekaniskt svag. Det är lätt hänt att den får skrapskador.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar säkert bra för motorbåtar. Nu var det ju segelbåtar det handlade om.. om man ofta kan hålla mer än 15 knop så verkar det ju fungera utmärkt. 

 

Min båt är ju snabb. Men inte så snabb...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Eld-:

Färgen fungerar. Ska man anmärka på något så är det att den är mekaniskt svag. Det är lätt hänt att den får skrapskador.

Jag har lagt på den på mina aluminiumpropellrar. Den fungera väldigt bra, det växer ingenting på de målade ytorna. Men jag har haft svårt att få den att fästa. Propellrarna var målade med en grundfärg av propellerreparatören, och den grundfärgen lossnade delvis. Men på de ställen där den grundfärgen sitter fast har Silic Ones egen grundfärg och ytfärg även dom suttit bra och är intakt.

Så det gäller ju som alltid vid målningsarbete, att vara noga med grundfärgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den färgen innehåller väl Silicon? Lycka till den dag du vill ersätta med något annat eller myndigheterna skapar nya regler igen. Det är väl inte bara beväxningen som inte fastnar på Silicon.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Den färgen innehåller väl Silicon? Lycka till den dag du vill ersätta med något annat eller myndigheterna skapar nya regler igen. Det är väl inte bara beväxningen som inte fastnar på Silicon.

Det är nu inte silikonet man lägger direkt på botten eller i mitt fall propellrarna, man har ju först en vanlig grundfärg och sedan SilicOnes speciella grundfärg för att silikonfärgen öht skall fästa.

 

Jag såg det på min förra båt, att när jag hade bytt skäddan så tätade jag rikligt med  marinsilikon  mellan denna och botten innan den skruvades fast, det klämdes ju då ut en ström med denna tätningsmassa runt fästet, den strängen brydde jag mig inte om att ta bort, och där växte aldrig någonting. Enligt uppgift uppfattar havstulpanernas larver silikonet som vatten, och där fäster dom inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är nu inte silikonet man lägger direkt på botten eller i mitt fall propellrarna, man har ju först en vanlig grundfärg och sedan SilicOnes speciella grundfärg för att silikonfärgen öht skall fästa.

 

Jag såg det på min förra båt, att när jag hade bytt skäddan så tätade jag rikligt med  marinsilikon  mellan denna och botten innan den skruvades fast, det klämdes ju då ut en ström med denna tätningsmassa runt fästet, den strängen brydde jag mig inte om att ta bort, och där växte aldrig någonting. Enligt uppgift uppfattar havstulpanernas larver silikonet som vatten, och där fäster dom inte.

Det jag talar om är att lyckas sanera bort denna Silicon yta och få någon annan färg att fästa någon gång i framtiden. Den kan ju bli förbjuden eller utgå ur sortimentet av andra skäl. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag är rädd för är att den inte fungerar på min båt och måste tas bort redan till nästa år. Då blir det väldigt mycket dubbelarbete. 

 

Det finns ju fina erbjudande på startpaket. Själva färgen är ganska dyr sen.

 

Det ska ju dock räcka med att bättra den där den släppt eller blivit skadad.

 

 

På pappret låter det väldigt bra, för bra för att vara sant. Men det är ju annorlunda nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Rascal:

Det jag talar om är att lyckas sanera bort denna Silicon yta och få någon annan färg att fästa någon gång i framtiden. Den kan ju bli förbjuden eller utgå ur sortimentet av andra skäl. 

Som sagts, siliconfärgen ligger inte direkt på underlaget utan det är minst två lager grundfärg inunder. Silikon är ju kisel och jag vet inte vad det har för miljöpåverkan. Men det blir en hal yta som inget annat fäster på, men man får slipa rent med ett grovt slippapper och sedan tvätta med  ed lösningsmedel, det går an på en begränsad yta som en propeller men klart på flera m2 botten är ju en annan sak.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Rascal:

Det jag talar om är att lyckas sanera bort denna Silicon yta och få någon annan färg att fästa någon gång i framtiden. Den kan ju bli förbjuden eller utgå ur sortimentet av andra skäl. 

Jag har givetvis inte gjort detta... men... med tanke på hur mekaniskt svag den är så borde det inte vara något större problem att skrapa bort den och sedan slipa epoxigrundfärgen den sitter på. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Eld-:

Jag har givetvis inte gjort detta... men... med tanke på hur mekaniskt svag den är så borde det inte vara något större problem att skrapa bort den och sedan slipa epoxigrundfärgen den sitter på. 

 Där underarbetet varit bristfälligt eller där en lina skavt mot ett propellerplan gick det att plocka bort färgen ungefär som om den vore av gladpack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans kör 68% rabatt på SilicOne startpaket nu! Istället för 2500 kostar det 750 kr för 6 burkar!

 

Det är mindre än vad bara Trilux utan grundfärg kommer att kosta mig.

 

 

Synd att jag givit upp alla tankar på färgen. Men  någon annan kanske kan fynda!

 

40% på de vanliga burkarna. - Jag jobbar inte på Hjertmans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Dava:

Hjertmans kör 68% rabatt på SilicOne startpaket nu! Istället för 2500 kostar det 750 kr för 6 burkar!

 

Det är mindre än vad bara Trilux utan grundfärg kommer att kosta mig.

Hmmm... Den typen av reor får mig alltid att bli misstänksam. Går produkten inte att sälja? Fungerar den inte? Varför säljer man den till ett pris under sitt eget inköpspris (vilket man väl kan anta att det är)? Kommer den att försvinna från marknaden?

 

Går det att med rimlig arbetsinsats måla med något annat om man väl applicerat denna?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Hmmm... Den typen av reor får mig alltid att bli misstänksam. Går produkten inte att sälja? Fungerar den inte? Varför säljer man den till ett pris under sitt eget inköpspris (vilket man väl kan anta att det är)? Kommer den att försvinna från marknaden?

 

Går det att med rimlig arbetsinsats måla med något annat om man väl applicerat denna?


svaren kanske finns tidigare i tråden.

 

eftersom färgen är mekaniskt svag kommer den kräva att man bättringsmålar, vad jag förstår måste man även lägga ett nytt lager varje säsong (den torkar ut när man har båten på land).


Då färgen är dyr blir detta nog en fin affär över tid för hempel.

 

Att byta färg är kanske heller inte det lättaste, det blir ett stort arbete att återställa botten så en annan färg kan fästa. Båtägaren har troligen också gjort ett större jobb när färgen lades på från början. Det finns alltså en rätt så stor ”tröskel” att sluta använda färgen när man väl börjat och därmed säkras kunden över tid.

 

dessa faktorer skulle kanske motivera att man säljer ett startpaket i princip utan marginal eftersom värdet av en ny kund både är högt och ganska säkert över tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är väl att de fasar ut systemet och lägger ner det på grund av dålig lönsamhet...

 

Men det är sant, startpaketet är säkert för att locka in nya kunder. Det är ett mycket bra pris om det hade varit ett fungerande system - vilket jag är tveksam till. Åtminstånde för segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Dava:

Risken är väl att de fasar ut systemet och lägger ner det på grund av dålig lönsamhet...

 

Men det är sant, startpaketet är säkert för att locka in nya kunder. Det är ett mycket bra pris om det hade varit ett fungerande system - vilket jag är tveksam till. Åtminstånde för segelbåtar.

 

Ja, håller med. Jag var intresserad ett tag (har motorbåt) men kom fram till att eventuella fördelar inte väger upp för nackdelarna. Får bli att fortsätta på en tranditionell hård bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...