Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
carlpasjon

Försegla ett gammalt teakdäck

Rekommendera Poster

Hej! Har en trettioårig stålketch med original teakdeck som läckt i flera år. Hade jag haft råd hade det varit härligt att ta bort allt och börja från början, men det kostar nog både för mycket regnskog och pengar.

 

En tanke jag har är att försegla hela teakdäcket med någon form av epoxi eller liknande för att på det sättet stoppa allt läckage och skapa en struktur som håller över tid. Har någon gjort något liknande? 

 

Tacksam för insikter....

 

Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis brukar man nåta om ett läckande däck.
Det är inte dyrt, men det är ett jävla jobb.

https://www.hamnen.se/kunskap/kolla-teakdacket-noga/

 

Att bara försegla tror jag inte på i längden.

Vill man köra med epoxy måste du börja med att ta bort nåten och ersätta den med epoxy-nåt..
http://www.epotex.se/nm-bat-epoxi/natlimning/natlimning

 

Ett annat alternativ är att ta bort teaken helt och ersätta den med ett annat material som är o-organiskt (t ex färg eller en matta).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter! 

 

Tyvärr räcker det nog inte att nåta om. Däcket har hunnit slitas för mycket på vissa ställen och sviktar på andra. Skulle jag nåta om det, så skulle det ändå slitas sönder i dessa fogar. Min fundering var om det går att stärka upp de "sviktande delarna" (exempelvis genom att ta bort teaken just där) och fylla på med någon centimeter av ett material som täcket däcket helt och skapar en ny yta på ovansidan? 

 

Tar jag bort däcket helt, så kommer jag ändå vara tvungen att bygga upp något (en matta skulle inte räcka för att få en jämn yta). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är däcket limmat idag eller är det skruvat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så vitt jag kan bedöma så ligger det ett lager mellan ståldäcket och teak, men uppifrån så är det nubb som går ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Ett annat alternativ är att ta bort teaken helt och ersätta den med ett annat material som är o-organiskt (t ex färg eller en matta).

Även jag tror på ovan. Om det har läckt under flera år så är det kanske lämpligt att ta bort teakdäcket och inspektera rostangrepp. Förmodligen behövs rost slipas bort, därefter behöver däcket antingen epoxi behandlas och målas eller målas direkt. Avsluta med antingen speciell halkfärg eller inblandning av halkmedel (kulor) för struktur.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peka67, det skulle nog bara bli bra om man kan bygga upp 1-2 centimeter tjockt material på toppen av ståldäcket. Båten är stor och jag letar efter en modell som inte kräver att all rost tas bort (vilket är för dyrt) utan snarare hitta en modell där rostangrepp avstannar, men ändå med en yta som är acceptabel på ovansidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev carlpasjon:

så vitt jag kan bedöma så ligger det ett lager mellan ståldäcket och teak, men uppifrån så är det nubb som går ner.

Jag tror att det inte är "nubb", dvs att däcket är spikat med spik man använder för att fästa textil på möbler med (...fast det skulle å andra sidan vara en förklaring till varför det släpper...).
Däck brukar vara skruvat och/eller limmat, så... hur är det fäst..?
(...möjligtvis pop-nitat när jag tänker efter...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev carlpasjon:

Båten är stor och jag letar efter en modell som inte kräver att all rost tas bort (vilket är för dyrt) utan snarare hitta en modell där rostangrepp avstannar, men ändå med en yta som är acceptabel på ovansidan.

Jag tror ingen sådan metod existerar.
Tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de ställen som är mest slitna så syns nubben/nitarna/skruvarna. Min analys är att det skulle bli alldeles för dyrt att ta bort och renovera däckets alla svagheter (70+ fot båt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev carlpasjon:

På de ställen som är mest slitna så syns nubben/nitarna/skruvarna. Min analys är att det skulle bli alldeles för dyrt att ta bort och renovera däckets alla svagheter (70+ fot båt).

Det låter som om däcket är slut. 
Synliga skruvar brukar tyda på det. 

Nytt gäller, men har du tur kan du ta bort skruvarna och försänka om dem, det beror på hur mycket marginal det finns, dvs hur mycket teak som finns kvar. Men om däcket är ”svampigt” så tyder det på rost och vatten under teakdäcket, och då måste det bort och rosten behöver åtgärdas, så som Peka67 skriver. 


Men är det ”för dyrt” att åtgärda på ett sätt som håller... tja... då får du nog leva med ett läckande däck... tyvärr. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har erfarenhet av att lägga någon form av plastmassa som täcker hela däcket, som flyter ut mot kanterna? Skulle endast behövas några få riktigt täta kanter för försluta mot sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ”plastmassa” skulle kräva ett stumt däck. Det har du inte. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är så klart alltid lite svikt i trä... men om de sviktande delarna tas bort (finns på fyra fem ställen) så är det övriga däcket faktiskt rimligt stumt. Gör det någon skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev carlpasjon:

det är så klart alltid lite svikt i trä... men om de sviktande delarna tas bort (finns på fyra fem ställen) så är det övriga däcket faktiskt rimligt stumt. Gör det någon skillnad?

Du måste som sagt ta bort nåten också, och ersätta den med epoxy.
Personligen hade jag tagit bort hela däcket och målat enligt förslag ovan från Peka67 - det är minst arbetsinsats, om du inte vill lägga ner en massa arbete och ändå ha ett läckande däck, förstås...
Varför man skulle behöva höja/bygga på däcket 20 mm förstår jag ej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev carlpasjon:

Tar jag bort däcket helt, så kommer jag ändå vara tvungen att bygga upp något (en matta skulle inte räcka för att få en jämn yta). 

Det går att spackla så ytan blir jämn. Sedan måla.

 

12 minuter sedan skrev Peter_K:

Men är det ”för dyrt” att åtgärda på ett sätt som håller... tja... då får du nog leva med ett läckande däck... tyvärr. 

Ja och det kommer tyvärr inte bli billigare att åtgärda senare.

Du kanske fortfarande har så pass mycket material kvar under teaken att det räcker att jämna till och måla? Om du väntar kan du åka på att byta ut plåt och det låter i mina öron som ett dyrare och mycket mer omfattande jobb.

 

Jag tycker du skall ta smällen nu och göra som Peka67 skriver. Det är nog billigast i längden.

 

En 70+ fots stålketch? Nu blev jag nyfiken! Berätta gärna vad det är för båt du har. Har du någon bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, det går att lägga till bilder. Här kommer ett par bilder, dels på det övre teakdäcket (som är av god kvalitet och som jag vill behålla/fortsätta underhålla) och dels av det nedre (som behöver åtgärdas).

IMG_0434.jpeg

IMG_9441.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt tydlig bild.
Ringade in dina läckage i däcket; även det övre läcker på flera ställen.
 

IMG_9441.jpeg.76c129c6bf99b8e340404d586297ef54.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror bilden är olycklig då den togs efter ett regn (båten ligger i Grekland och det går rätt snabbt då däckt torkar). Men jag har andra ställen och andra bilder som visar mörka partier som inte försvinner där det definitivt är läckage, tyvärr går det inte att ladda upp mer än 9.7 MB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev carlpasjon:

Här kommer ett par bilder

En mycket vacker båt! Den gillar jag! 👍

 

Nu har jag bara tittat i min telefon, men är teaken limmad? Jag ser bara pluggar i ramen (de yttre ribborna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev carlpasjon:

tyvärr går det inte att ladda upp mer än 9.7 MB

Det går att lägga i flera inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det övre teakdäcket är nog renoverat vid tillfälle och det kan faktiskt åtminstone delvis vara limmat. Det nedre är en kombination av skruvat och spikat/nubbat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, McLasse said:

En mycket vacker båt! Den gillar jag! 👍

 

Nu har jag bara tittat i min telefon, men är teaken limmad? Jag ser bara pluggar i ramen (de yttre ribborna).

Tack! Hon är oerhört vacker på insidan men som sagt... finns att göra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev carlpasjon:

tror bilden är olycklig då den togs efter ett regn (båten ligger i Grekland och det går rätt snabbt då däckt torkar). Men jag har andra ställen och andra bilder som visar mörka partier som inte försvinner där det definitivt är läckage, tyvärr går det inte att ladda upp mer än 9.7 MB.

Precis tvärt om, faktiskt. 
Efter ett regn syns tydligt var nåten är dålig - det är där vattnet stannar kvar, dvs där jag markerade. Så bilden är perfekt och utmärkt för att visa på läckage. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev carlpasjon:

Bästa tråden jag hittat på detta ämne för den som är intresserad.

 

http://forum.woodenboat.com/showthread.php?156085-Fiberglassing-a-Teak-Deck

Jag läste igenom tråden. 
Vad jag kunde läsa var det i stort samma svar som här..? Dvs, plasta inte över däcket, men OM du gör det skall du ersätta nåten med epoxy. De som försökt verkar ha fått problem med sprickor och släpp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dumt förslag, men du har inte provat att olja in det ordentligt?

Jag hade en relingslist i teak en gång som samtidigt stod för mycket av tätningen mellan skarndäck och skrov. Efter några år hade det börjat läcka in lite varstans och jag fick då rådet att impregnera ordentligt med olja. Gjorde så och det blev ganska så tätt. Tror oljan fick teaken att svälla lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, Zwen said:

Kanske dumt förslag, men du har inte provat att olja in det ordentligt?

Jag hade en relingslist i teak en gång som samtidigt stod för mycket av tätningen mellan skarndäck och skrov. Efter några år hade det börjat läcka in lite varstans och jag fick då rådet att impregnera ordentligt med olja. Gjorde så och det blev ganska så tätt. Tror oljan fick teaken att svälla lite.

Det hade varit möjligt om däcket inte läckt och sviktat så mycket som det gör!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som kan glädja är att om du tar bort allt trä och målar med ljus färg (helst vit), så blir däcket svalare att gå på. Jag är inte så säker på att det behöver bli så dyrt, om du kan tänka dig att göra jobbet själv. Det som oroar är att båten läcker, så frågan är i vilken kondition plåten är? Risk finns att en del plåt måste tas bort och ersättas med ny, för att förhindra att eventuell rost sprider sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående skribenter. Du bör åtgärda rosten annars blir det bara värre. Trä och stål är en dålig kombination. Om teaken är skruvad/"spikad" i ståldäcket är det nog inget annat att göra än att ta bort den, blästra och byta plåt där det är för tunt. Det blir inte billigare att vänta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...