Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zolp

Vilken funktion har impellern i ett Alpha One Gen 2 drev?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Fyller impellern i ett Alpha One Gen2 drev någon funktion då motorn har ett slutet kylsystem med annat kylvatten intag?

 

Tänker mig att drevet också mår bra av kylning och därmed kan det vara bra att byta med jämna mellanrum?

 

Mvh

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min V8 med sötvattenkylning var slangen från drevet kapad och hade ingen funktion alls. Vattenpumpen till motorn har ju egen impeller och tog vatten under båten från eget intag. 

Möjligen kanske det ger någon kylande effekt till drevet att ha den kvar och snurra där. 

Det får expertisen svara på.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma fundering, men har noterat att denna impeller suger bra med vatten (inte så konstigt då den inte har något motstånd, det går ju bara rakt ut i toppen då slangen är kapad. Svårt att se vad det kyler? drevet är aluminium som leder värme bra rakt ut i vattnet och det vatten som pumpas går väl i ett rör eller kanal från drevet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har denna drev och tog för givet att impellern trycker vattnet in i värmeväxlaren. Jag har Alfadrevet gen 2 tillsammans med 3 liters motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på 4,3 liter och uppåt är pumpen i drevet för liten så då har man separat intag för det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev gusvo085:

på 4,3 liter och uppåt är pumpen i drevet för liten så då har man separat intag för det.

Det beror på hur gammal installationen är. På gamla installationer kan kylvattnet hämtas från drevet även på större motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om kylvattenintaget till motorn är separat så är impellern i drevet viktig för drevets egen kylning. Vid körning i planingsfart så är ju allt ovanför antikavitationsplattan över vattenytan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...