Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
davelayde

Vad ska man tänka på om man övertar en båt från en båtuppställning/vinterförvaring.

Rekommendera Poster

Ska eventuellt ta över/köpa (vi får se hur snälla dom är) en båt som är övergiven på ett vinterförvar. Har legat där sen så länge jag kan minnas, minst 15 år. 

 

Förhoppningsvis så är båten inte helt slut:). 

 

Vad ska jag tänka på tycker ni? 

Hur löser man kvitto, eftersom ursprungsägaren inte vill kännas vid, räcker det med kvitto från vinterförvaringen? 

Vad gäller rent lagligt? 

 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, om det finns en rättmätig ägare, så kan båten knappast säljas eller överlåtas utan ägarens medgivande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns lagar om att man får sälja saker som kund inte betalt förvaring/reparations kostnader eller inte hämtat efter en viss tid, det går att hitta den informationen på nätet.

Jag satt lite i samma situation en gång i tiden som företagare och det va inga problem att sälja grejerna efter en tid men kommer inte ihåg hur länge det va men bra mycket kortare en 15 år iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägaren till vinterförvaringen bör dubbelkolla med kronofogden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det varvet eller båtklubben gör är att man begär sk. Handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Detta kan göras redan efter något/några år, så 15 år är definitivt tillräckigt. När detta sedan beslutats så säljs den eller skrotas via myndigheten, jag tror inte att varvet eller båtklubben får sälja den själv faktiskt.

 

Sen om du övertar en båt som legat (kanske tveksamt täckt) på land i 15 år så är det väldigt mycket du måste kolla rent säkerhetsmässigt innan du ger dig ut på sjön med den. Strukturell integritet, genomföringar, genomrostade detaljer mm mm. Hur är motorn om det finns någon? Det handlar om säkerheten för dig på sjön.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för alla svar. 

 

@Wildeside tack så mycket för länken, då är det ju svart på vitt hur man får göra. Borde inte vara några problem med överlåtelse då.

 

Tror nog att man lätt kan anta att den inte har något värde, därav slippa att kontakta ägaren. 

 

@animap jo, så är det. Ännu värre är att jag misstänker att det är plywood kärna. Men är den i för dåligt skick tar jag den helt enkelt inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns lite olika regler beroende på om ägaren är känd/okänd samt om varvet/marinan/båtklubben har ett avtal om förvaring av båten eller inte.

 

Statens maritima museer har i samarbete med Båthistoriska Riksförbundet och Museiföreningen Sveriges fritidsbåtar och  med hjälp av jurister gjort en sammanställning (med laghänvisningar) av vad som gäller i de olika fallen.

 

Lag 1985:982 gäller ibland,

Fyndlagstiftningen 1938:121 gäller ibland,

och ibland gäller Handräckningslagen 13 § (UB 3:4)

 

Här är sammanställningen som grafiskt har utformats av BHRF och finns på deras hemsida www.bhrf.se:

https://db4636bd-e6bd-4473-9b48-2780c545a41b.filesusr.com/ugd/77440c_762b2e623cb246228894989076a75199.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Är förvararen i detta fall näringsidkare?

Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...