Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PelleP62

Båt med trimplan på båtslip?

Rekommendera Poster

Halloj Sjöbusar..😉

 

Jag funderar på större båt och har en båtslip av denna typen:

Typexempel på båtslip

 

Jag kommer att behöva bygga om/till/ut båtslipen både på längden och höjden( dvs reglarnas dimension) och med hjulen tätare monterade, för att den ska klara en större och tyngre båt.

Nu undrar jag hur eventuella trimplan kommer att uppskatta min båtslip...? Antagligen inte alls, - eller? Hur mycket kan man vinkla upp trimplan? 

 

Om det råkar sitta trimplan på den båt jag så småningom köper, har någon erfarenhet av eller kan tipsa om hur slipen ska "designas" så att trimplanen inte tar skada?

 

Ett sätt jag funderat på är om man skulle skippa hjulen på slipen och montera sådana "glidmattor" som finns på amerikanska båttrailers?

Jag vet inte vad de kallas, men skulle det funka? Lutningen på stranden är större än på bilden i länken ovan, men inte extrem.  

Var kan man köpa sådan glidmattor som klarar flera år i sol utan att vittra sänder av UV ljus?  Det borde väl båttrailers i de södra delstaterna i USA klara., - eller?

Kanske kan man ha "glidmattor" på den nedre delen av slipen och hjul på den övre? (Jag behöver två sektioner där den nedre kommer att ligga vattnet till större delen, beroende på vattenståndet, och vara ledad mot den övre samt tas upp på vintern )

 

Tacksam för konstruktiva svar..!

PelleP

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan brukar monteras några millimeter över båtbotten (och ganska brett dessutom) så det borde funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Trimplan brukar monteras några millimeter över båtbotten (och ganska brett dessutom) så det borde funka.

Jag är tveksam om det funkar. Gissar att båten vickar lite bakåt när den dras upp och har passerat ett hjulpar och då slår trimplanen i. 
Kan du inte bygga en släde som passar båten och dra släden med båten på upp på slipen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev PelleP62:

- - -

Jag funderar på större båt och har en båtslip av denna typen:

Typexempel på båtslip

 

Jag kommer att behöva bygga om/till/ut båtslipen både på längden och höjden( dvs reglarnas dimension) och med hjulen tätare monterade, för att den ska klara en större och tyngre båt.

Nu undrar jag hur eventuella trimplan kommer att uppskatta min båtslip...? Antagligen inte alls, - eller? Hur mycket kan man vinkla upp trimplan? 

 

Om det råkar sitta trimplan på den båt jag så småningom köper, har någon erfarenhet av eller kan tipsa om hur slipen ska "designas" så att trimplanen inte tar skada?

- - - 

Om du ska anpassa slipen till din nya båt båt så vänta med anpassningen tills du köpt båten. Bygg om slipen och anpassa bredden så att hjulen hamnar antingen innanför eller utanför eventuella trimplan (självklart med lite marginal för att båten kan hamna lite snett på slipen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar...

Jag delar just ChristerN´s farhåga, vilket är skälet till mitt inlägg/fråga.

Det där med släde har varit uppe "på tapeten". Det känns som en komplicerad lösning som väl dessutom kräver mycket hög precision..?  Om vagnen "spårar ur" är risken att båten står kvar på land med stora svårigheter att få ner den.

Jag har sett smarta lösningar här i forumet med en upptagningsvagn med elvinsch på, som dels drar upp båten på vagnen för att sedan användas för att dra upp hela vagnen på land. Mycket fiffigt! Mitt problem är att sjöbottenprofilen gör att vagnen behöver komma ut så långt att hjulnaven kommer under vatten. Jag har dessutom en stenig strandkant så det krävs "spår" för en vagn att rulla i.  Platsen där slipen ska placeras ligger så till att det går inte att få upp vagnen till väg där den kan "motioneras" för att ev torka ur hjullagren... - om det nu skulle hjälpa. Jag skulle efter några år stå med en vagn med fastrostade hjul som inte duger något till annat än som en dålig bojsten... 😉

Eller finns någon smidig lösning med vagn/släde som klarar en båt på ca 1000 kg och inte leder till fastrostade hjul som inte kostar 40.000 +? (som denna...

 

Att anpassa bredden mellan reglarna till placeringen av trimplanen som "Lintott" föreslår är ju en god tanke. Frågan är om det blir väl smalt och ostadigt när båten är uppdragen alternativt en väl bred och klumpig lösning när den nedre delen av slipen ska tas upp på vintern? Men det är ett rimligt alternativ att överväga. Alternativt material i slipen isf tryckta reglar som väger "bly" efter en säsong i vatten? Aluminium? (det låter "billigt"... 😉 ) 

 

Ingen har ännu kommenterat min tanke på "hjullös" slip i vattenbrynet och hjulbaserad slip i den övre delen, där båten i så fall inte skulle dras upp längre än den dras upp på en trailer. Dvs akterspegeln med trimplanen skulle hamna strax bakom/utanför det första hjulparet nerifrån räknat? Lösningen blir naturligtvis beroende av att materialet på den nedre halvan av slipen - som båten i så fall är tänkt att glida på - är tillräckligt glatt, så det funkar att sjösätta mha tyngdlagen... 🙂 Därav min fråga om någon känner till vad det är för material på sådana glidskenor som finns på trailers för vattenskotrar eller på amerikanska båttrailers och om det skulle funka? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag är tveksam om det funkar. Gissar att båten vickar lite bakåt när den dras upp och har passerat ett hjulpar och då slår trimplanen i. 

Beror ju på när båten börjar rulla upp på hjulen. Det är ju normalt då några meter kvar till aktern på båten så att den hinner sätta sig innan trimplanen kommit fram till stödhjulen. 

Man får också se till att höjden på vinschtornet är avpassat.

Är det brant där slipen skall vara?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikar man på den typen av slip så tycker jag det borde fungera med trimplan. Men visst, beror ju på vilken båt du tänkt dig. Slipen på bild är ganska tight

 

image.png.551a1399ecd84cc030a4d65268b5ffe8.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl i annat fall ha en liten vagga som båten får ligga på som rullar på befintliga hjul? En regel vid varje sida som hindrar den från att spåra ur. Men är det hårda hjul så borde helt klart det fungera ändå kan jag tycka,  trimplan är ju i regel strax ovanför botten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev M__G:

Man kan väl i annat fall ha en liten vagga som båten får ligga på som rullar på befintliga hjul? En regel vid varje sida som hindrar den från att spåra ur. 

Precis vad jag tänkte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Precis vad jag tänkte!

Hmm... Hur tätt ser ni framför er att hjulparen sitter i en sådan lösning?
Det som ChristerN befarade i ett tidigare inlägg, - att ekipaget vickar till vid passage av respektive hjulpar och slår i trimplanen - innebär också  att när ekipaget ska ner i vattnet igen, så kommer båten (eller vaggan) att möta nästa hjulpar en bit ner på hjulet och inte på de översta millimetrarna... 
Det vet jag från min nuvarande lösning med en mindre båt på 4,25 m och en liten 25 hästare på... Det funkar hyfsat om det inte sitter massa "skit" på akterspegeln, men blir problematiskt om det sitter känsliga trimplan där. I det läget får trimplanen nästan hela båtens tyngd på sig innan båten rullat upp på hjulet.... Tyngdpunkten i ekipaget ligger ca en halvmeter framför akterspegeln i min lilla tvåkopp till båt och på en större båt kanske en meter framför akterspegeln istället... - eller?
Om ekipaget inte ska vicka till vid passage av resp hjulpar krävs i princip att hjulen sitter endast någon decimeter från varandra... - oavsett vagn/vagga eller ej...  

Det blir en dj-la massa hjul på 10 meters slip...

 

Därav min fråga om en ramp utan hjul som båten skulle kunna glida på istället... men den måste ju i så fall vara väldigt bra "vallad"... 😁 och därav återigen mitt intresse i vad det är för material i de trailers utan hjul som finns...?  Haha... ja inte helt utan hjul då förstås...!😇

Jag tror mer och mer på "Lintotts" förslag om ett lite mindre avstånd mellan reglarna så trimplanen kommer utanför rampen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om amerikanska båttrailers, men om du letar efter ett glatt (halt 😉  ) material så finns det t.ex. delrin som glider rätt bra. Det är rätt vanligt i skärbrädor så det är lätt att hitta i handeln. Lagom långa bitar som skruvas, med försänkt skruv, ovanpå reglarna som sitter under vatten kan kanske fungera. Tänk bara på att ha de reglarna lite högre så att glidytor o hjul kommer i samma höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Jag vet inget om amerikanska båttrailers, men om du letar efter ett glatt (halt 😉  ) material så finns det t.ex. delrin som glider rätt bra. Det är rätt vanligt i skärbrädor så det är lätt att hitta i handeln. Lagom långa bitar som skruvas, med försänkt skruv, ovanpå reglarna som sitter under vatten kan kanske fungera. Tänk bara på att ha de reglarna lite högre så att glidytor o hjul kommer i samma höjd.

Tack för konstruktiv input, Lintott.
Jag roade mig med att Googla Delrin och fann detta på Wikipedia:

 

"Polyoximetylen (POM) är en polymer och en elastisk termoplast. Alternativa namn polyformaldehyd eller acetalplast, då polymeren är uppbyggd av acetalgrupper. Handelsnamn är Acetal, Polyacetal, Delrin, Hostaform, Kepital och Tenac".

 

Samt mindre upplyftande:

"Polyoximetylen är inte UV-resistent, och bör därför inte användas i miljöer där långvarigt solljus förekommer."

Det var ju mycket synd...

Men det positiva är att jag också fann denna sidan: 

https://www.plastbearbetning.se/plast/

 

De har förhoppningsvis förslag på alternativt material att använda på samma sätt som du föreslog..!

Tack för "tänket" 😉 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev PelleP62:

- - -

Samt mindre upplyftande:

"Polyoximetylen är inte UV-resistent, och bör därför inte användas i miljöer där långvarigt solljus förekommer."

Det var ju mycket synd...

- - -

Vad spelar det för roll om glidytan "blir lite bedagad"? Det lär ta många år innan en cm-tjock plastskärbräda vittrat sönder.

 

Kom på att vanlig rostfri trallskruv nog skulle gå bra att skruva fast med....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller sätt hjulen på vaggan så det blir som en vagn. Du vickar det inget. Bara låta balkarna på marken fungera som räls. Då är blir det ju enkelt att ta upp och sjösätta. Kan ju dessutom få stöd under båten exakt där du vill ha dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...