Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
sdrmi

Skada på skrov, vad behövs?

Rekommendera Poster

Hej,

 

fick en liten grundstötning i somras och fick nu se skadan när vi tog upp båten. Det röda och turkosa är bottenfärg(den röda är den nya). Är det gelcoaten som skrapats bort och det är plastfibret man ser? Tycker det är lite svårt att googla sig fram till exakt vilka lager en plastbåt består av..

Vad borde göras för att fixa denna skada?

 

Tack för svar

20201018_135513.jpg

20201018_135520.jpg

20201018_135528.jpg

20201018_135546.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gröna färgen verkar vara Gelshield epoxygrundfärg. Jag hade skrapat bort löst sittande färg och sedan slipat bort en yta av minst fem cm runt den bruna glasfiber man kan se för att då kunna avgöra om det finns några sprickor ner i laminatet. Om det inte gör det så lägg på några nya lager med epoxygrundfärg och sedan ny antifoulingfärg. Ny vit gelcoat behövs inte då epoxyfärgen är tätare mot vatteninträngning än vad gelcoat är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev pseudonym:

Den gröna färgen verkar vara Gelshield epoxygrundfärg. Jag hade skrapat bort löst sittande färg och sedan slipat bort en yta av minst fem cm runt den bruna glasfiber man kan se för att då kunna avgöra om det finns några sprickor ner i laminatet. Om det inte gör det så lägg på några nya lager med epoxygrundfärg och sedan ny antifoulingfärg. Ny vit gelcoat behövs inte då epoxyfärgen är tätare mot vatteninträngning än vad gelcoat är.

Tack!
Så om jag går i tankar att blästra för att sen lägga epoxi så ska jag fortfarande lägga epoxigrundfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev sdrmi:

Tack!
Så om jag går i tankar att blästra för att sen lägga epoxi så ska jag fortfarande lägga epoxigrundfärg?

Vad vill du uppnå med blästringen?

 

Är det underlagsarbete för att fixa grundstötningsskadan eller har du andra skrovproblem du vill åtgärda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Lintott:

Vad vill du uppnå med blästringen?

 

Är det underlagsarbete för att fixa grundstötningsskadan eller har du andra skrovproblem du vill åtgärda?

Jag vill blästra för att ta bort biocidfärg som ligger på nu för att sedan använda epoxi. just detta år får båtklubben bidrag för blästringen, tänkte passa på då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev sdrmi:

Jag vill blästra för att ta bort biocidfärg som ligger på nu för att sedan använda epoxi. just detta år får båtklubben bidrag för blästringen, tänkte passa på då.

Då behöver du inte måla med epoxygrundfärg utan kan gå på direkt med epoxy.

 

Epoxygrundfärg används främst för att skapa ett bra underlag innan man lägger på bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av epoxy har du tänkt dig? En lamineringsepoxy (tunnflytande) till exempel är ju helt klar utan färgpigment och således inte UVbeständig utan måste då säkras med en klarlack över annars så kommer den att krackelera med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Lintott:

Då behöver du inte måla med epoxygrundfärg utan kan gå på direkt med epoxy.

 

Epoxygrundfärg används främst för att skapa ett bra underlag innan man lägger på bottenfärg.

Ok, superbra, tack!

 

 

2 timmar sedan skrev pseudonym:

Vilken typ av epoxy har du tänkt dig? En lamineringsepoxy (tunnflytande) till exempel är ju helt klar utan färgpigment och således inte UVbeständig utan måste då säkras med en klarlack över annars så kommer den att krackelera med tiden.

Jag vet inte ärligt talat. Epoxivärlden är väldigt ny för mig och jag försöker lära mig. Jag tar det du skriver i åtanke, tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...