Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackimel

Motorn ryker och tappat kraft

Rekommendera Poster

På den gummibåt vi köpte satt en Neptune 2,5 hk fyrtaktsmotor. Motorn startar lätt upp med Choken. Varvtalet höjs när jag skjuter in choken. 


 

Den går felfritt på maxgas i ca 5 minuter, (på halvfart felfritt under lång tid. )

 

Därefter märks att den tappar kraft. Då jag sänker gasen och puttrar fram upplevs motorn väldigt varm. Det ryker kraftigt med vit rök ur och kring avgashålet.
 

Det kommer kylvatten som bedömt är fingervarmt.  Därefter har jag valt att stänga av motorn då det inte känts bra.

 

Efter 10 minuter är det inga problem att starta. 
 

Motorn är ca 8-10 år gammal. Den har stått orörd i garage under ett par år innan vi köpte den. Samma bekymmer alla gånger vi kört.

 

Någon som kan ha teori kring problemet? Tänker själv att det skulle kunna vara termostaten?? Byta impellen? 

 

tack på förhand!

 

Med vänlig hälsning, Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte ditt problem har med termostat eller impeller att göra. Då hade motorn blivit överhettad alt. inte kommit kylvatten alls.

 

Om det börjar komma mycket vit rök ur avgaserna efter att du har kört ett tag, så indikerar det tyvärr ofta att kylvatten läcker in i cylindrarna. Kan vara topplockspackningen som gått eller om värre är, sprickor i locket eller blocket.

 

En tålig utombordare kan köra så här, utan att stryka med direkt, men det är absolut inte bra. Bör plockas isär och ses över.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok stort tack för kloka tankar #animap!

 

. Du har säkert rätt i detta.... :( Får bli ett vinterprojekt att plocka isär o undersöka helt enkelt.

 

Nån som har  smarta tankar  innan jag börjar plocka isär så tar jag gärna emot.

 


 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minutes ago, Mackimel said:

Ok stort tack för kloka tankar #animap!

 

. Du har säkert rätt i detta.... :( Får bli ett vinterprojekt att plocka isär o undersöka helt enkelt.

 

Nån som har  smarta tankar  innan jag börjar plocka isär så tar jag gärna emot.

 

Det är ju ett ganska kul vinterprojekt som kan göras inomhus och utan risk för att du har sönder något som är allt för dyrt. Har själv haft gamla Evinrude och Yamaha som jag mekat på. Är det inte blocket som är sprucket så går den säkert att få till som ny 👍

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...