Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
quetrax

Propellerval, problem med varvtal etc

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Ryds 18 GTS med en Mercruiser 3.0 (135Hk) med Alpha One drev från 2008 som jag köpte i sommras.
Båten fungerar bra men har svårt att få upp den i maxfart.

Enligt manualen ska båten göra 36knop. Kollar man motorns manual så ska maxvarv ligga mellan 4400-4800rpm.

Min båt gör 33knop nu, vid 3500rpm. Går inte få den att varva ur mer. Propellern har följande spec: 14,5x19

Utväxlingen på drevet vet jag ej tyvärr. Kan inte hitta det och har inte öppnat för att räkna, men enligt vad jag läst mig till så är det 2 olika utväxlingar som brukar sitta på Mercruiser 3.0. Och det verkar inte skilja jättemycket.

 

Hur bör jag gå tillväga för att lösa detta? Planen har oavsett varit att byta tll en rostfri propeller, så tanken är ju att jag ska välja rätt direkt.

Hoppas jag kan få lite tips och råd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bara räknar på stigningen och du siktar mot att nå toppvarv 4800 rpm.

 

Motorn varvar (4800 - 3500)/4800 = 1300/4800 = 27 % för lite.

 

Du skall alltså uppskattningsvis minska stigningen med 27 %.

 

19 x 73 % = 13,9 tum 

 

Denna enkla beräkning förutsätter att motorn leverera samma effekt vid 3500 som vid 4800. I praktiken kommer effekten dock sannolikt öka varför en högre stigning bör väljas, förslagsvis 15 tum.

 

Sedan kan man fråga sig om det inte finns andra anledningar till att motorn inte varvar mer än en gör med nuvarande propeller. Det borde gå att ta reda på vilken propeller som satt på när båten levererades. Hur säker är du på att varvräknaren är korrekt?

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev guestsson:

Om man bara räknar på stigningen och du siktar mot att nå toppvarv 4800 rpm.

 

Motorn varvar (4800 - 3500)/4800 = 1300/4800 = 27 % för lite.

 

Du skall alltså uppskattningsvis minska stigningen med 27 %.

 

19 x 73 % = 13,9 tum 

 

Denna enkla beräkning förutsätter att motorn leverera samma effekt vid 3500 som vid 4800. I praktiken kommer effekten dock sannolikt öka varför en högre stigning bör väljas, förslagsvis 15 tum.

 

Sedan kan man fråga sig om det inte finns andra anledningar till att motorn inte varvar mer än en gör med nuvarande propeller. Det borde gå att ta reda på vilken propeller som satt på när båten levererades. Hur säker är du på att varvräknaren är korrekt?

Ok, är rätt kass på det här men 14.5 är alltså diametern och 19 är alltså stigningen om jag fattat det rätt. Stog nog faktiskt 19P när jag tänker efter. P som i Pitch antar jag då.

Ska jag behålla samma diameter och gå ner i typ 15 i pitch då. Så 14.5 x 15 kanske?

 

Har försökt med Ryds och deras återförsäljare åtskilliga gånger men ingen kan svara på vad som var monterat vid leverans.

Varvräknaren fungerar och motorn varvar ur när neutralen är i.

Redigerad av quetrax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att varvräknaren visar rätt? Jag skulle börja med ta reda på vilken propeller som monterades från fabrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev guestsson:

Hur vet du att varvräknaren visar rätt? Jag skulle börja med ta reda på vilken propeller som monterades från fabrik.

Oj, redigerade visst mitt svar samtidigt som du skrev. Läs ovan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den fungerar betyder inte att den visar korrekt varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du labba lite med dina parametrar, https://www.drev.se/propellerskolan

Du når ändå 33 knop med ditt låga (om det nu stämmer) varvtal så det är ju inte helt säkert att du får mer hastighet med högre varvtal och mkt lägre pitch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Här kan du labba lite med dina parametrar, https://www.drev.se/propellerskolan

Du når ändå 33 knop med ditt låga (om det nu stämmer) varvtal så det är ju inte helt säkert att du får mer hastighet med högre varvtal och mkt lägre pitch.

Sant. Svårt att labba där då jag inte vet utväxlingen på mitt drev tyvärr.
 

10 timmar sedan skrev guestsson:

Att den fungerar betyder inte att den visar korrekt varvtal.

Självklart kan det vara så. Men om jag varvar motorn utan växel i så får jag iallafall varvräknaren att visa upp mot 4800rpm. Så känns som att den fungerar.

 

 

-----

När det kommer till rostfri propeller, finns det några rekommendationer på en "bra" sådan. Något speciellt märke man ska hålla utkik efter?

 

Ska man välja 3 eller 4 bladigt?

Redigerad av quetrax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev quetrax:

Sant. Svårt att labba där då jag inte vet utväxlingen på mitt drev tyvärr.
-----

När det kommer till rostfri propeller, finns det några rekommendationer på en "bra" sådan. Något speciellt märke man ska hålla utkik efter?

 

Ska man välja 3 eller 4 bladigt?

1.94 verkar vara den vanligaste utväxlingen i kombon med 3-litersmotorn.

Tyvärr "spårar" uträkningen ur i Propellerskolan med 3500 rpm, 1.94, 19" pitch och orimliga 0% slip. Det ger nämligen teoretisk fart på 28 knop. och du når 33 knop.......
Utväxling, rpm eller pitch är fel.

 

Solas är ofta en prisvärd prop. Prata med propellertrim.se i Sthlm om propellerval. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle annars kunna orsaka att jag inte kommer upp i varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, har samma kombination. Då du köper ett färdigt paket så det borde vara rätt utväxling. Och RYDS 18 GTS kan göra dryga 36 knop, men min gör den bara tidigt på våren, när båten är bottenmålad, när man är ensam i båten, det är vindstilla och man lyckats trimma drevet rätt.

33 GPS knop på hösten är godkänt, 1a hösten (båten köpt begagnad, ej bra bottenmålad) så gick den något över 25 knop.

Min maxar vid drygt 4400 varv, du kan inte komma upp i 33 knop med 3500 varv, skulle misstänka något fel på varvräknaren. Jag har standard alu-propeller, vet inte vad det är för storlek.

När jag nämner mina knop här så är det GPS knop, loggen är inte tillförlitlig nog i dessa hastigheter.

 

Min vanliga marschfart är 20-22 knop och då visar varvräknaren mellan 3000 och 3200 knop. Observera att det står klart i instruktionen att man skall inte köra längre sträckor på mer än 75% av maximala varvtalet. Och drygt 20 knop känns bra, jag njuter av att åka båt så ingen anledning att stressa.

 

Men visst, maxfart är ett tecken på båtens och motorns kondition.

 

Jag är tveksam till stålpropeller, det blir så stora skador vid ev grundkörning.

 

Annat du kan kolla är bensinfiltren eller luftfilter/gnistskydd, dessa kan vara igensatta. Förgasaren kan jag inget om. Fina tändstift och fin fördelarlock är inte heller några höga utgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse hade jag en 17P propeller på min Uttern 6200 CC med 135 hk ELPTO.

Utväxlingen 2:1 är lika eller nära lika. Båten toppade 37 kn vid 5600 rpm. 

 

Du skall upp i samma fart med 20 % lägre rpm på motorn och propellern, då måste propeller ha en större stigning än 17P. Minst 19P, gärna 21P. 

 

Om utväxlingen är 1:2 och slip 10 % så varvar motorn 4500 vid 35 kn med en 19P propeller. 

 

Jag tror att samma varvräknare används till både utom och inombordare. På baksidan av denna finns i så fall en omkopplare för pulser/per varv. Denna kan oxidera. Oftast dör varvräknaren helt, men det kan också tänkas att den visar fel. Kolla upp hur den står, vrid den sedan fram och tillbaka några gånger och ställ sedan tillbaka den på det pulstal den stod på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Yes, har samma kombination. Då du köper ett färdigt paket så det borde vara rätt utväxling. Och RYDS 18 GTS kan göra dryga 36 knop, men min gör den bara tidigt på våren, när båten är bottenmålad, när man är ensam i båten, det är vindstilla och man lyckats trimma drevet rätt.

33 GPS knop på hösten är godkänt, 1a hösten (båten köpt begagnad, ej bra bottenmålad) så gick den något över 25 knop.

Min maxar vid drygt 4400 varv, du kan inte komma upp i 33 knop med 3500 varv, skulle misstänka något fel på varvräknaren. Jag har standard alu-propeller, vet inte vad det är för storlek.

När jag nämner mina knop här så är det GPS knop, loggen är inte tillförlitlig nog i dessa hastigheter.

 

Min vanliga marschfart är 20-22 knop och då visar varvräknaren mellan 3000 och 3200 knop. Observera att det står klart i instruktionen att man skall inte köra längre sträckor på mer än 75% av maximala varvtalet. Och drygt 20 knop känns bra, jag njuter av att åka båt så ingen anledning att stressa.

 

Men visst, maxfart är ett tecken på båtens och motorns kondition.

 

Jag är tveksam till stålpropeller, det blir så stora skador vid ev grundkörning.

 

Annat du kan kolla är bensinfiltren eller luftfilter/gnistskydd, dessa kan vara igensatta. Förgasaren kan jag inget om. Fina tändstift och fin fördelarlock är inte heller några höga utgifter.

Mina 33 knop nu på hösten är uppmätta med min Garmin GPS, inte loggen. Min båt är inte heller särskillt snyggt bottenmålad. Vilket ska fixas till våren.

Ska beställa ett rejält kit för att göra en ordentlig översyn/service innan sjösättning också. Alla filter, stift, tändkablar oljor etc. En såkallad nollning så jag vet var jag står.

 

Gör en utvärdering efter detta innan jag börjar laborera med annan propeller osv.

 

16 timmar sedan skrev guestsson:

Som jämförelse hade jag en 17P propeller på min Uttern 6200 CC med 135 hk ELPTO.

Utväxlingen 2:1 är lika eller nära lika. Båten toppade 37 kn vid 5600 rpm. 

 

Du skall upp i samma fart med 20 % lägre rpm på motorn och propellern, då måste propeller ha en större stigning än 17P. Minst 19P, gärna 21P. 

 

Om utväxlingen är 1:2 och slip 10 % så varvar motorn 4500 vid 35 kn med en 19P propeller. 

 

Jag tror att samma varvräknare används till både utom och inombordare. På baksidan av denna finns i så fall en omkopplare för pulser/per varv. Denna kan oxidera. Oftast dör varvräknaren helt, men det kan också tänkas att den visar fel. Kolla upp hur den står, vrid den sedan fram och tillbaka några gånger och ställ sedan tillbaka den på det pulstal den stod på.

Ska kolla och testa detta. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...